Laat ik even iets verduidelijken. Het tonen van seinbeelden in bepaalde situaties schept een verwachtingspatroon. En dat is voor een machinist not done.
Als we met de Sprinter 4900 (Almere Oostvaarders-Hilversum-Utrecht v.v.) op Almere centrum spoor 1 aankomen, dan weten we dat je daarvoor geel4 geel krijgt. Doodeenvoudig de wissels staan geen hogere snelheid toe. Naar spoor 4 is het geel 8 geel. Voor Oostvaarders geldt eigenlijk het zelfde. Laatste 2 seinen tonen geel 4 geel.
Bovenstaande voorbeelden zijn eenvoudig omdat de treinen daar keren. En dat is geen verwachtingspatroon maar een weet. Wat momenteel wel als zeer hinderlijk ondervonden wordt is het feit dat we met de intercity, maakt niet uit welke vanaf Almere buiten met geel knipper 4 vertrekken. Dat was voor de plaatsing van de hoge seinen van spoor 2 en 3 op Almere Oostvaarders niet. Triggerpoint is verlegd.
Gisteren heb ik er eens even op gelet, met dit topic in het achterhoofd houdende. Op de Flevolijn is een wildgroei aan het aan seinen aan het ontstaan door seinverdichting. Het nieuwe station Almere Poort heeft zelfs een uitrijsein.
Ik ga het eens in de gaten houden, en kijken welke seinbeelden er komen zodra de seinen in dienst gesteld zijn.