door OVE Redactie » Zo 29 Apr 2012 18:50
Mikos, 26 maart 2010
Vanaf 29 maart 2010 gaat de eerste Intercity rijden op het Nederlandse spoorwegnet die voorzien is van internettoegang, actuele reisinformatie via beeldschermen en automatische buitenbestemming en automatische omroep.
Het systeem heeft de naam OBIS gekregen, wat staat voor On Board Information Services. Het is een van de investeringen die de Nederlandse Spoorwegen doen in het proces de reisinformatie naar de klant te verbeteren. In dat proces zitten onder andere de actuele reisinformatiediensten van NS, zoals de Reisplanner Xtra en Mobiel.ns.nl.
Verbetering reizigersinformatie
Gebleken is dat reizigers actuele reisinformatie erg waarderen, omdat ze dan weten waar ze aan toe zijn en wat er aan de hand is, of nog een kopje koffie kunnen halen op het station omdat de trein iets later is.
Sinds 15 maart hebben de Spoorwegen de SMS diensten gestaakt en de gebruikers daarvan verwezen naar de Reisplanner Xtra en Mobiel.ns.nl, welke actueler zijn dan de statische SMS diensten.
Maar met OBIS is er straks dus ook actuele reisinformatie aan boord van de trein, zonder dat je daar je mobiele telefoon voor nodig hebt. Middels beeldschermen met actuele reisinformatie, zoals de komende stations en de aankomsttijden moet de reiziger tot op de minuut nauwkeurig op de hoogte gehouden gaan worden over hoe het met de treinreis staat.
Daarnaast is diezelfde reisinformatie dus ook op de mobiele telefoon te ontvangen, met het verschil dat de reisinformatie op de mobiele telefoon ook over andere treinen in Nederland gaat en de informatie op de beeldschermen in de trein zelf beperkt blijft tot de rit van die trein.
Geschiedenis
Naast up-to-date reisinformatie gaan de Nederlandse Spoorwegen in hun Intercity's ook internettoegang verschaffen aan de reizigers. Samen met T-Mobile is men tot een overeenkomst gekomen, nadat de samenwerkingsplannen met KPN een aantal jaren eerder op niets uit liepen, toen bleek dat het kostenplaatje niet rond te krijgen was.
Het is niet voor het eerst dat een spoorbedrijf internet in de trein aanbiedt. Zo verzorgt T-Mobile in Duitsland bij de Deutsche Bahn al een aantal jaren de internettoegang in bepaalde treinen.
Maar ook in Nederland zelf zijn de Nederlandse Spoorwegen niet de eerste met internet in de trein. Al sinds 2006, toen Connexxion op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen is gaan rijden, kunnen reizigers daar gebruik maken van de internetverbinding die de treinstellen bieden. En ook Arriva bood haar reizigers sinds februari 2009 in het noorden een internetverbinding aan, tussen de steden Groningen en Leeuwarden. Dat ging echter niet zonder slag of stoot: De verbinding werd steeds minder naarmate de trein de grote steden achter zich liet en er is gebleken dat de verbinding niet beveiligd is. Na deze tijdelijke proef is er nog geen vervolg gekomen. En ook Veolia heeft op de spoorlijn van Nijmegen naar Roermond haar reizigers voorzien van een internetverbinding in de trein, ware het niet dat het daar nog een proef betreft, die nog tot april duurt.
De internettoegang zal bij de Nederlandse Spoorwegen, net als bij de andere maatschappijen, in eerste instantie gratis zijn. Iedereen met een laptop, PDA of mobiele telefoon zal dan ook gebruik kunnen maken van de aangeboden dienst.
Actuele informatie
Door het gehele treinstel hangen er per coupé twee informatieschermen. Elk aan het uiteinde van de coupé, bij de balkons. De beeldschermen zullen qua getoonde informatie weinig afwijken van de nieuwe beeldschermen op de perrons; overwegend blauwe achtergrond, afgewisseld met wit en andersom. Daarbij is de belangrijkste informatie weergegeven met blauwe letters en de extra informatie in witte letters.
De beeldschermen zullen alleen informatie tonen over de desbetreffende treinrit, om grote hoeveelheden informatie te voorkomen. De reiziger moet er immers wijzer van worden en niet totaal overspoeld worden met informatie die misschien niet eens van toepassing is.
Daarnaast zal er een melding "Op tijd" in beeld verschijnen op het moment dat de trein ook daadwerkelijk op tijd rijdt. Elke minuut zal de informatie op de beeldschermen worden ververst, zodat de reiziger tot op de minuut nauwkeurig actuele informatie te zien krijgt.
Ook zullen actuele storingen op het Nederlandse spoorwegnet op de schermen getoond worden.
In de treinen zal naast de beeldschermen ook een computer worden ingebouwd die de reizigers via de omroepinstallatie zal voorzien van een automatische omroep, zoals we die kennen uit de nieuwe Sprinter Light Train (SLT). Deze deelt de reiziger mee wat het volgende station is en wat de belangrijkste overstappen zijn.
Aan de omroep moet nog wel gesleuteld worden, omdat het eindresultaat nog niet zo is als dat de ontwerpers het hadden bedoeld. Dat heeft onder andere te maken met het inbouwen van een nieuw systeem in de omroepinstallatie van ICM, wat niet voorbereid was op OBIS. Hierdoor is de geluidskwaliteit nog niet zoals gewenst. In de toekomst zal men hier aan blijven werken, om de kwaliteit in alle stellen van alle treintypen op een gelijk niveau te krijgen.
Naast het automatische omroepsysteem blijft het voor conducteurs gewoon mogelijk om te blijven roepen. Mocht het informatiesysteem de weg kwijt zijn, geen verbinding kunnen maken met de wal of totaal verkeerde informatie tonen of omroepen, dan zal de conducteur het systeem kunnen resetten of in geval van ernstige problemen zelfs uit kunnen zetten. In de meest voorkomende gevallen wordt de informatie na een minuut weer ververst en over het algemeen zal er dan weer juiste informatie getoond worden.
Internettoegang
Alle reizigers die een laptop, PDA of mobiele telefoon met internettoegang hebben, kunnen gebruik maken van de internettoegang die de NS in haar Intercitytreinen aan zal gaan bieden.
Om de verbinding snel en voor iedereen toegankelijk te houden zijn bandbreedte slurpende sites als Youtube echter niet bereikbaar en ook bepaalde typen downloads zullen niet beschikbaar zijn.
De verbinding is in eerste instantie berekend op 55 reizigers per treinstel, waarbij er geen onderscheid gemaakt wordt tussen een zeswagenstel type VIRM of een driewagenstel type ICM. Mocht het een groot succes worden, dan zijn de computers voorbereid op uitbreiding. In de toekomst zou dat er dus op neer kunnen komen dat meer reizigers tegelijkertijd gebruik kunnen maken van de internetverbinding.
Bij het online gaan, zal eerst een pagina van T-Mobile en NS getoond worden, zodat duidelijk gemaakt wie de provider is van de diensten. Daarnaast zal er dezelfde actuele informatie verschijnen op het scherm als wat getoond wordt op de beeldschermen in de trein. Hierna kan de reiziger het wereld wijde web op, om zo de reis te veraangenamen of aan het werk te kunnen gaan en bijvoorbeeld de Inbox te controleren op nieuwe e-mail.
Inbouw
De inbouw van het OBIS-systeem zal worden begonnen in de Intercitystellen van het type ICMm, de oude Koplopers. Treinstel 4203 heeft daarbij de primeur. Begonnen zal worden met de vierwagenstellen, omdat deze op dit moment worden gereviseerd. Tijdens deze grootse revisie, waarbij het gehele interieur verbouwd wordt en er onder andere airconditioning wordt ingebouwd, kan men de beeldschermen en ook de zenders van het internet aanbrengen. In de driewagenstellen, die al gereviseerd zijn, zijn tijdens de revisie al ophangpunten aangebracht en verdere voorbereidingen getroffen, zodat de inbouw niet onnodig langer hoeft te duren.
Zodra de inbouw van OBIS in de ICM-stellen afgerond is, naar verwachting halverwege 2011, zal begonnen worden met het inbouwen van de op dat moment in revisie gaande dubbeldekkers van het type mDDM en DD-AR. Die zullen vanaf dat moment worden omgebouwd naar modern Intercitymaterieel, en een nieuwe naam krijgen: DDZ.
In de tussentijd zal worden besloten over de inbouw in de nieuwere dubbeldekkers van het type VIRM. De inbouw van OBIS zal daarin naar alle waarschijnlijkheid worden gestart begin 2011. De verwachting is dat VIRM voorzien is van OBIS begin 2013, terwijl DDZ niet eerder klaar zal zijn dan halverwege 2013.
In de ICR-rijtuigen zullen de diensten niet worden ingebouwd, met het oog op de leeftijd van deze rijtuigen en de verwachte, beperkte levensduur. NS schat in dat de kosten voor het inbouwen van OBIS te hoog zijn voor de periode waarin de ICR-rijtuigen nog rond zullen rijden.
Aan de buitenkant van de treinen zullen er stickers geplaatst worden, waaraan te zien zal zijn dat de trein voorzien is van actuele reisinformatie en internettoegang.
Het overnemen van de eigen nieuwsberichten en bijbehorende foto's van OV-Ervaringen.nl is alleen toegestaan met bronvermelding.