Kan de buschauffeur de transactie terugdraaien

Hier kan iedereen vragen stellen aan OV-personeel, maar ook het sollicitatietopic en de serie 'Hoe werkt het?' zijn hier te vinden.

Kan de buschauffeur de transactie terugdraaien

Berichtdoor thomasmetdebus » Vr 19 Mei 2017 17:24

Mijn zoon heeft drie bussen gemist. Volgens hem had hij de eerste bus gemist en toen de verkeerde bus gepakt. De buschauffeur had aangeboden om de transactie (inchecken met ov kaart) ongedaan te maken.
Dit kan volgens mij helemaal niet. Je kan alleen schriftelijk restitutie aanvragen. Ik zie dat zijn laatste keer dat zijn ov kaart gebruikt is anderhalve maand geleden is.
thomasmetdebus
 
Berichten: 1
Geregistreerd: Vr 19 Mei 2017 17:19

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Kan de buschauffeur de transactie terugdraaien

Berichtdoor Gilles » Do 25 Mei 2017 22:18

Wat de chauffeur (en uw zoon zelf ook trouwens) is direct weer uitchecken van de kaart na een verkeerde incheck zodat er geen kosten worden afgeschreven. Maar die in- en uitcheck zijn altijd terug te zien op de kaart. In een later stadium een complete incheck verwijderen kan niet; het aantal gereden kilometers worden sowieso verrekend. De transactie terug vragen kan trouwens onder normale omstandigheden ook niet; verkeerde bus genomen wordt maar zeer zelden geaccepteerd (bv. als uw zoon nog erg jong is of een handicap heeft dan kan ik me voorstellen dat men uit coulance u tegemoet wil komen). Wat wel kan is een vergeten uitcheck terug vragen; dan krijgt u het verschil tussen het instaptarief (in de bus €4,-) en de daadwerkelijke ritprijs terug.

Als de kaart van uw zoon aangeeft dat de laatste keer gebruikt anderhalve maand geleden is dan is het waarschijnlijker dat hij (al dan niet bewust) vergeet om in te checken. Het verhaal dat de chauffeur de transactie heeft verwijderd kan niet. Wellicht handig voor uw zoon om te weten, als hij tijdens een busreis wordt gecontroleerd en hij is niet ingecheckt dan krijgt hij zonder meer een boete wegens zwartreizen (tegenwoordig €90,-) en de controleurs zijn ook allemaal opsporingsambtenaren dus het is verstandig om mee te werken en de juiste gegevens op te geven in zo'n geval (zie de verhalen op deze site onder het kopje "Vanaf de werkvloer"). Daarnaast kan hij ook na een reis worden gecontroleerd, als hij dan uit een bus komt en op zijn kaart is niet te zien dat hij kort daarvoor heeft in en uitgecheckt krijgt hij alsnog de boete.

Succes met uw zoon!
De veiligste trein is geen trein...
Gebruikers-avatar
Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
 
Berichten: 49
Geregistreerd: Wo 02 Mei 2012 07:56
Woonplaats: Dordrecht


Terug naar Vraagbaak

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth