[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4672: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4674: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4675: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4676: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
OV-Ervaringen.nl • Bekijk onderwerp - Het Sollicitatietopic

Het Sollicitatietopic

Hier kan iedereen vragen stellen aan OV-personeel, maar ook het sollicitatietopic en de serie 'Hoe werkt het?' zijn hier te vinden.

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor Mikos » Vr 31 Okt 2014 18:03

Kijk aan, gefeliciteerd! Voor wat betreft wat ze willen horen: dat wat jij te vertellen hebt. Ik kan wel van alles gaan typen wat ik heb gezegd, maar dat werkt natuurlijk niet. Zorg dat je weet waar je over (jezelf) praat, weet iets te vertellen over het bedrijf en bedenk wat je je van de functie verwacht. De rest moet je zelf doen, want als iedereen hetzelfde verhaal op gaat hangen, dan kun je jezelf ook niet profileren. Mocht je nog specifieke vragen hebben, dan kun je ze natuurlijk altijd stellen, maar maak vooral je eigen verhaal voor de sollicitatie! Alvast heel veel succes en we horen en helpen je (waar mogelijk) graag!
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 821
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor Jackymo » Vr 07 Nov 2014 13:26

Helaas ik ben niet door naar de volgende ronde :tsktsk:

Maar ik heb wel weer genoeg verbeterpunten gekregen om voor een eventuele volgende keer te slagen voor de functie van HC

Ik snap nu dat je kort en bondig antwoorden moet geven.
Dus ga zeker een cursus doen om mezelf daar in te verbeteren.

En misschien is er hier een HC die mij eens wilt vertellen hoe en wat de functie in houdt en dat ik me voor de volgende keer nog beter kan presenteren als toekomstig HC
Want het is en blijft mijn droombaan.

Gr.
Jackymo
 
Berichten: 7
Geregistreerd: Do 03 Jul 2014 15:22

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor Mikos » Za 08 Nov 2014 14:12

Als conducteur ben je voornamelijk voor de veiligheid aanwezig. Het veilig laten vertrekken van een trein is prioriteit nummer één. Daarnaast is er de sociale veiligheid; iemand in uniform straalt gezag uit en heeft in dit geval de bevoegdheden om onder andere een boete uit te schrijven, mocht dat nodig zijn. Kom je er met een boete niet uit, dan kun je altijd nog om assistentie vragen.

Na de veiligheid komen taken als service en controle naar boven: Je bent het visitekaartje van NS en mensen zien je als het steunpunt waar ze terecht kunnen met hun vragen. Daarnaast voer je een controlerende taak uit, waarbij je reizigers vraagt om hun vervoerbewijs. Het is een behoorlijk vrije functie, waarbij je veelal zelf kunt indelen hoe je je werk uitvoert, zolang je je maar houdt aan de standaard waarden: Veiligheid voorop, punctualiteit is belangrijk en je zorgt dat je zichtbaar in en rond de trein aanwezig bent.

Dat is heel kort en bondig het vak van conducteur. Er komt natuurlijk nog het een en ander bij kijken, zoals stressbestendigheid (in geval van verstoorde situaties kunnen binnen één minuut honderd reizigers exact dezelfde vraag aan je komen stellen) en redelijke zelfkennis (waar liggen je grenzen?). Maar die dingen kun je wel ongeveer zelf verzinnen, voor zover ze niet ook in de functieomschrijving in de vacature staan.

Jammer dat je het deze keer niet hebt gered, maar zie het inderdaad positief: Je hebt nu wat ervaring met het solliciatieproces en weet wat je kunt verwachten. Geef niet op; blijf het proberen!
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 821
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor joeri109 » Za 14 Mrt 2015 21:21

Ondanks de lage activiteit hier ga ik toch een vraagje stellen.. onlangs ben ik door een groot deel van de selectieprocedure voor Treinverkeersleider bij Prorail gekomen, en heb op 10 april een sollicitatiegesprek. Mijn vraag is wat kan ik hiervan verwachten? En van het assessment wat eventueel kan volgen?
joeri109
 
Berichten: 2
Geregistreerd: Di 10 Mrt 2015 19:08

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor Robbert1991 » Ma 23 Mrt 2015 23:25

Hoi Joeri!

Ik kan je het eea vertellen. Ik heb vorige week mijn assessment gehad. Nog ff wachten op de medische keuring, maar ik kan 1 mei starten.

Het gesprek vond ik erg leuk. Het duurde 40min en is 1 op 1 ( ik had een gesprek met de teamleider van Rsd). Je CV wordt doorgenomen, net als je motivatiebrief. Aan de hand van vragen probeert ze je in zo kort mogelijke tijd goed te leren kennen. Ze vragen naar je motivatie, je kunnen, je sterke en minder sterke punten, of je kan werken met vaste regels en hoe je dat ervaart. En belangrijk: bij mij kwam altijd dezelfde vraag B: 'noem eens voorbeelden uit de huidige praktijk/ huidige baan?'. Ik vond het erg leuk, vrij informeel. Dat werd al vermeld in het begin..het is jij en je..geen u, dat stelde mij op mijn gemak omdat je je dan kan concentreren op je verhaal en niet op de aanspreekvorm.

Het assessment was vrij pittig. De concentratie- en reactietesten waren heftig. ZO moest ik naar ongeveer 1800 vierkanten kijken in een half uur. Elke seconde een nieuwe, zeg maar. Zodra die verkleurde moest je reageren. Ook moet je reageren op een reactietest..zo moet je kleurenknoppen en pedalen bedienen..uiteraard zo snel mogelijk. Ik vond het erg leuk, maar wel pittig. Er zitten ook pittige capaciteitentests in. Oefen het inductief en abstract redeneren, logische reeksen, logische figuurreeksen e.d. op assessmentsites (heb ik ook gedaan en heb ook een boek aangeschaft). Het gesprek met de psycholoog was nieuw, maar prettig. Je wordt helemaal doorgelicht en bij alles komt eigenlijk een ''waarom'' vraag. Let goed op wat je zegt, is alles logisch? Ben je eerlijk? Kun je uitleggen wat je vertelt? Zo proberen ze een goed beeld van je te krijgen. Vergeet niet: het betreft een veiligheidsfunctie.

Tot slot het rollenspel. Erg leuk! Dit is een kopie van de selectiegame. Maar dan met een acteur. Die acteur neemt allerlei rollen in en je belt met elkaar, tussen je andere werkzaamheden door. Of andersom..maar dat zie je snel genoeg. Belangrijk: heb zelfvertrouwen, blijf kalm (want de acteur gaat het je moeilijk maken. Boze machinist die scheld, schreeuwt en jou negeert...wat doe je dan?), praat duidelijk en laat je niet afschrikken door alles wat je op je af komt. Veel is nieuwe info, maar hoe ga je daar mee om? Klap je dicht, of weet je je prioriteiten te stellen en houd je overzicht?

Ik wens je heel veel succes!! Laat je het even weten? Ben benieuwd. Ik kreeg na 1 dag de uitslag. Rapport volgt ongeveer een weekje later.

Have fun! En wie weet tot op de opleiding, of op de post ;-)

Groeten,
Robbert
Robbert1991
 
Berichten: 2
Geregistreerd: Ma 23 Mrt 2015 23:15
Woonplaats: Rotterdam

Hulp bij sollicitatiegesprek!

Berichtdoor hsum01 » Zo 05 Apr 2015 20:14

Ik merk dat deze pagina helaas niet meer super-actief is,
toch hoop ik dat er iemand is die mij kan helpen!

Laatst gesolliciteerd op de functie HC en na 2 telefonische gesprekken mag ik snel op gesprek komen op het hoofdkantoor.
Ik heb er heel veel zin in, en hoop ontzettend dat ik word aangenomen. Wel heb ik gemerkt bij deze en vorige sollicitaties
dat ik slecht ben in het verwoorden van mijn motivatie. Alle hulp is dus welkom! Ik hoop dat er iemand is die voor mij met
de volgende vragen kan helpen:
- Waarom ben je hoofdconducteur geworden/geweest? (waarom HC en geen vergelijkbare functie?)
- Welke dingen doet een HC nog meer buiten de zichtbare taken?

Alle andere hulp bij dit gesprek zijn natuurlijk ook welkom!

Alvast heel erg bedankt!
hsum01
 
Berichten: 2
Geregistreerd: Zo 05 Apr 2015 20:04

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor Mikos » Do 09 Apr 2015 12:14

Ik ben HC geworden vanwege de afwisseling die de baan biedt; geen dag is hetzelfde. Geen reiziger is hetzelfde. Je hebt enorm veel vrijheid binnen je werkzaamheden, maar ook de nodige verantwoordelijkheden. Een baan op kantoor lijkt me niet echt wat, dan is dit een heel mooi alternatief!

Naast controle en service verlenen zorg je voor het veilig sluiten van de deuren en daarmee het vertrek van de trein. Je hebt de nodige administratie van het uitschrijven van boetes, het navragen van gegevens, het doorgeven van storingen of het maken van melding van opvallende zaken. Je krijgt soms het verzoek naar iets of iemand uit te kijken, waardoor je vooraf nooit kunt vertellen wat je vandaag allemaal weer mee gaat maken.

Succes met je sollicitatie en we lezen graag hoe het je vergaat!
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 821
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor hsum01 » Do 16 Apr 2015 14:18

Sollicitatiegesprek is goed verlopen, vandaag PO gehad, morgen uitslag. Duimen maarrrr!
Bedankt voor je info!
hsum01
 
Berichten: 2
Geregistreerd: Zo 05 Apr 2015 20:04

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor Robbert1991 » Wo 22 Apr 2015 18:08

Robbert1991
 
Berichten: 2
Geregistreerd: Ma 23 Mrt 2015 23:15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor Visgraatmodel » Do 28 Mei 2015 21:21

Ik heb eergisteren gesolliciteerd als Railcateraar standplaats Rotterdam. Voordat ik mijn sollicitatie verstuurde heb ik contact gehad met medewerkers via de telefoon. Deze konden mij vertellen dat ze niet wisten welk traject je bediend als je op Rotterdam begint maar konden wel vertellen dat een zestienjarige jongen als ik gewoon in aanmerking kom. Ik ben examenleerling en ik ben al aangenomen voor de luchtvaartschool als leerling Cabin Attendant (Steward). Ik heb een tijdje bij een warenhuisrestaurant gewerkt maar ik vond het welletjes dus wil ik een stap verder gaan voor de benodigde ervaring. Wie weet wat de wervingsprocedure inhoud en wat ik kan verwachten?

Als motivatie had ik letterlijk dit:

"Graag wil ik bij Railcatering werken omdat ik het leuk vind om in een hectische plek te werken. Ik vind het leuk om met mensen in aanraking te komen en ik probeer altijd mijn communicatieve vaardigheden te benutten op een enthousiaste maar representatieve manier. Dat maakt mij wie ik ben: een enthousiaste leergierige uitgesproken jongen die nu de kans ziet om deze uitdaging op het spoor te pakken en de passagiers een ervaring te geven die ze lang bijblijft. De trein is mijn basis, de passagier is de gast en ik ben de gastheer: servicegerichtheid en gastvriendelijkheid staan hoog bij mij in het vaandel, dat is ook iets waar ik voor werk."
Visgraatmodel
 
Berichten: 1
Geregistreerd: Do 28 Mei 2015 20:57

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor Gilles » Di 02 Jun 2015 17:09

Zonder inhoudelijke kennis van de procedure. Het is eigenlijk heel plat gezegd het verkopen van koffie e.d. aan boord van een trein. Denk dat je geen ingewikkelde procedures hoeft te verwachten, net zo min als bv. uitgebreide medische keuringen.

Wat je, denk ik, wel kunt verwachten is dat ze je gaan vragen of je klantvriendelijk bent, zelfstandig kunt werken, goed hoofdrekenen, betrouwbaar, bezwaar hebt tegen onverwachte/lange dagen. Ongetwijfeld zal men tijdens een gesprek vragen of je voorbeelden kunt geven van dat soort dingen. Vaak komt in een sollicitatie ook aan bod of je kunt noemen wat je sterke punten zijn maar ook waar je minder goed in bent.

Eventueel kunnen ze wat kleine rekentestjes doen (bv. koffie = €1,50, een koek = €0,75, je verkoopt 2 koffie en 2 koeken en de klant betaald met €10,- --> hoeveel geef je terug en welke munten?).

Uiteraard ga je, als je wordt aangenomen, niet vanaf de 1e dag alleen de trein in. Je zult een stukje opleiding krijgen. Maar hoe en wat dat kunnen ze je tijdens het gesprek vast wel vertellen.

In ieder geval, veel succes!
De veiligste trein is geen trein...
Gebruikers-avatar
Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
 
Berichten: 49
Geregistreerd: Wo 02 Mei 2012 07:56
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor Mitch90 » Wo 08 Jul 2015 19:27

Het,

Na het mislukken van mijn hbo opleiding ben ik opzoek naar een nieuwe uitdaging. Ik heb nu 10 jaar ervaring met face tot face contact met gasten/klanten en ik weet wat servicegericht werken inhoud. Nu ben ik aan het kijken of de functie van machinist iets voor mij is... Ik ben alleen over één onderwerp onzeker. Bij mij is een vorm van dyscalculie aangetoond. Rekenen kan mij dus soms erg lastig afgaan. Nu is het zo dat het nog een vrij onbekend begrip is en dat je daardoor soms onterecht de deur in je gezicht krijgt zonder dat je de kans hebt uit te leggen wat het inhoud en dat er goed mee om te gaan is. Het komt erop neer dat ik prima werk kan doen met cijfers en rekenen, het KAN mij in het begin iets meer moeite kosten maar met vertrouwen van mensen om mij heen en soms iets meer hulp met oefenen kan ik vrijwel alles aan, mijn IQ leid er niet onder, die is 100 dus precies gemiddeld. Capaciteiten kan ik uitrekenen en ik heb op het hbo mee kunnen komen met het vak bedrijfsvoering.

Ik kan het dus, maar soms kost het even wat extra moeite en moet ik soms even de motor aanslingeren. Je leert zoveel trucjes in je leven om toch mee te kunnen komen, al zul je moeilijk 10en halen als het op rekenen aankomt maar 6 tot een 7,5 zit er prima in.

Nu schijnt het dat je bij de sollicitatieprocedure ook een rekentest moet doen. Ik kan hier echter heel weinig info over vinden (of ik zoek verkeerd). Is het iets waar je je op kan voorbereiden? Welke sommen kun je verwachten, mag het met rekenmachine en....is het nuttig om aan te geven dat ik wat moeite kan hebben met rekenen, of schiet ik mijzelf hiermee in de voet als ik dat oprijd aangeef?
Mitch90
 
Berichten: 1
Geregistreerd: Wo 08 Jul 2015 19:07

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor Mikos » Di 14 Jul 2015 11:07

De rekentest bestaat uit een hele serie rekensommen waar je een bepaalde tijd voor krijgt om ze te maken. Zodra de tijd om is (een minuut of 3, als ik het mij goed herinner) wordt er gekeken naar het aantal sommen dat je hebt gemaakt en of de uitkomst juist is. Aan de hand daarvan wordt dan weer bekeken of je voldoet aan de 'eis' die er door NS wordt gesteld. Mijn rekenkunsten zijn ook niet geweldig, dus of je je daar enorm zorgen om moet maken? Gewoon proberen, nooit jezelf vooraf al afschieten als ongeschikt.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 821
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor PeterH » Ma 05 Okt 2015 11:30

Hallo allemaal,

Aangezien ik nieuw ben even voorstellen. Ik ben Peter en 35 jaar oud. Ik kom uit Almaar, getrouwd en een dochtertje van 1.

Na het maanden in de gaten houden van de NS-website was het dan eind september eindelijk raak, de functie van Hoofdconducteur Alkmaar stond vermeld. Na rustig wat uitzoekwerk te hebben verricht ben ik in de pen gedoken (of eigenlijk in het toetsenbord) en is de brief met CV richting de NS gegaan. Ik heb namelijk inmiddels 15 jaar een kantoorbaan en ben al lange tijd op zoek naar een iets dynamischer werkgebied, iets dat ik zeker weet te gaan vinden in deze functie.

Maar hoe nu verder?? Ik heb de sollicitatie-procedure opgezocht (waarbij mijn vrouw met de opmerking kwam dat je nog makkelijker bij de AIVD in dienst komt dan bij de NS), maar wat kan ik nou precies verwachten?
De gesprekken ben ik niet heel bang voor. Ik ben niet op mijn mondje gevallen en kan goed met mensen overweg. Maar ik heb geen idee wat ik van de andere onderdelen moet verwachten.

Zoals de psychologische test, ik begrijp dat je geen conducteur kan hebben die niet helemaal goed is (denk maar aan de Duitse piloot), maar hoe moet ik deze test of keuring zien?
Net als de medische keuring. Ik zal geen marathon meer lopen zonder eerst 3 jaar te trainen, maar verder ben ik (op misschien een beetje overgewicht na) gewoon gezond en doet alles het.

Iemand hier die hier het één en ander over kan vertellen, wellicht uit eigen ervaring.

En natuurlijk niet vergeten voor me te duimen!!!

Groet,
Peter
PeterH
 
Berichten: 1
Geregistreerd: Ma 05 Okt 2015 11:11

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor Mikos » Ma 05 Okt 2015 20:13

Welkom Peter, als je een beetje door dit topic bladert, zul je denk ik al een heleboel lezen over de procedure en de verschillende testen. Er is een reactietest, waarbij je zowel via audio- als visueel getest wordt, er zijn inzichtelijkheidstesten, er wordt gekeken of je kunt rekenen, of je kleurenblind bent en als je dat allemaal gehad hebt, wordt er ook nog gekeken of je met mensen om kunt gaan door middel van een scène met een acteur.

Dat is het in het kort. Maar je kunt jezelf helemaal gek maken met voorbereiden, maar dat heeft weinig zin, want als HC op de trein weet je ook totaal niet wat er op je af zal komen... Succes en als je verder nog vragen hebt, dan lezen we die graag! :YY:
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 821
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor durvendromen » Wo 16 Mrt 2016 18:44

Beste Medemens,

Ik ben bezig met sollicitatie voor treindienstleider.

Moet nog 2 obstakels voorbij, Assessment en de medische keuring.

Voor de medische keuring ben ik niet zo bang.
Assessment daarin tegen, Geen idee hoe ik me daar op moet voorbereiden. Ik denk dat je het hebt of niet.

Misschien andere mensen die meelezen die ook in dit traject zitten? Ze zoeken in ieder geval genoeg mensen.

Iemand tips?


Gr
durvendromen
 
Berichten: 1
Geregistreerd: Wo 16 Mrt 2016 18:40

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor Gilles » Vr 18 Mrt 2016 16:49

Assessment bestaat uit een aantal onderdelen waaronder een paar psychologische onderzoeken (vragenlijsten waarbij je jouw voorkeuren moet aangeven op een stelling), toetsen van rekenvaardigheid, logisch denken, ruimtelijk inzicht, paar IQ-testjes, testen waarbij je reactievermogen wordt onderzocht (vigilantietest), testen waarbij wordt gekeken of je langdurig je concentratie kunt vasthouden. Tussendoor zit een rollenspel met een acteur waarbij wordt gekeken hoe je het geschetste probleem oplost. Aan het eind is er een afrondend gesprek met een psycholoog waarbij je scores van de dag worden besproken.

Voor alle testen geldt eigenlijk dat je je er niet echt op kunt voorbereiden, wel kun je internet eens googelen op deze testen. Over het algemeen geldt: zorg dat je bent uitgerust, ga de avond er voor op tijd naar bed, 24 uur voor het onderzoek geen alcohol drinken of drugs gebruiken, ga op tijd van huis zodat je niet hoeft te haasten (en ontspannen aan de dag kunt beginnen). Wees jezelf, je valt door de mand als je "sociaal wenselijke" antwoorden geeft en daarnaast willen we weten of jij geschikt bent en niet degene die je probeert te spelen.

Voor het rollenspel, ga er open in, vraag naar de redenen van de ander om iets te willen en maak gebruik van de tips die men aan je geeft. Wat de concentratie- en vigilantietesten betreft, het gaat er niet om dat ej 100% scoort. Wel is het belangrijk zolang mogelijk goed te antwoorden en als je ergens iets mist of fout gaat zo snel mogelijk toch weer het ritme op te pakken.

Succes!
De veiligste trein is geen trein...
Gebruikers-avatar
Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
 
Berichten: 49
Geregistreerd: Wo 02 Mei 2012 07:56
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor Jackymo » Ma 05 Dec 2016 15:56

Na 4 keer solliciteren ben ik eindelijk door. Psychologisch Onderzoek ook volbracht.

Volgende week woensdag medisch onderzoek en dan arbeidsvoorwaarde gesprek

:cheer: :cheer: :cheer:
Jackymo
 
Berichten: 7
Geregistreerd: Do 03 Jul 2014 15:22

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor leeuwtje1 » Di 27 Dec 2016 20:00

leeuwtje1
 
Berichten: 1
Geregistreerd: Di 27 Dec 2016 19:53

Re: Het Sollicitatietopic

Berichtdoor Jackymo » Zo 05 Feb 2017 23:57

Het is al 2 mnd gelden. Maar ben ondertussen aangenomen als HC in utrecht. 1 feb begonnen en nu 6 mnd flink buffelen voor de opleiding. Maar dat gaat ook goed komen. Iedereen die mij hier nog wat tips gaven bedankt.

Gr Tim
Jackymo
 
Berichten: 7
Geregistreerd: Do 03 Jul 2014 15:22

VorigeVolgende

Terug naar Vraagbaak

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth