[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4672: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4674: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4675: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4676: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
OV-Ervaringen.nl • Bekijk onderwerp - Project Op Tijd Reizen

Project Op Tijd Reizen

Alles over projecten en verbouwingen aan stations, infra, treinen en alles daaromheen.

Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor OVE Redactie » Ma 16 Mei 2016 18:25



Over een aantal jaar willen de Nederlandse Spoorwegen (NS) meer treinen laten rijden op een aantal trajecten. Om te beginnen is er de A2-corridor van Amsterdam naar Eindhoven (vernoemd naar de naastliggende snelweg A2). Daar moeten straks 6 Intercity's en 4 Sprinters per uur gaan rijden op het gehele traject. Het project Op Tijd Reizen (OTR) maakt deel uit van het masterplan 'Beter en Meer', waarbij er uiteindelijk rond 2025 op meerdere trajecten (zoals Almere-Schiphol en Utrecht-Nijmegen) 6 Intercity's per uur moeten gaan rijden, met mogelijke uitbreiding naar de gehele Randstad. Voor het zover is, zal het niet eerder dan 2035 zijn. En om zover te komen, zal eerst de uitvoering van OTR succesvol moeten zijn.

Fluiten = Niet meer instappen

Het eerste dat de reiziger gaat merken van het project OTR is de reclamecampagne die vanaf 30 mei gestart zal worden. In die campagne wordt de reiziger erop gewezen dat het fluitsignaal van de conducteur of de trein voortaan betekent: Niet meer instappen. Deuren die op tijd gesloten kunnen worden, dragen bij aan de punctualiteit van een trein. Momenteel wordt er nog te vaak en te veel tussen sluitende deuren door ingestapt op het laatste moment, waardoor deuren langer open blijven staan en het vertrekproces van de trein wordt vertraagd.

Door op tijd op het perron aanwezig te zijn, draagt de reiziger dus zijn of haar steentje bij aan de punctualiteit. En die is nodig om daadwerkelijk meer treinen over hetzelfde baanvak te kunnen laten rijden, want met de huidige cijfers is Beter en Meer nog erg ver weg; treinen moeten strakker op tijd rijden en minder tijd nodig hebben voor een stationnement.

Instappen
Natuurlijk is er meer voor nodig om een trein op tijd te laten vertrekken dan de reiziger op tijd aanwezig te laten zijn op het perron. Het in- en uitstappen duurt nog erg lang. Om die tijd te verkorten, wordt er op de A2-corridor getest met verschillende manieren om de reiziger vooraf te laten weten waar de trein zal stoppen en waar ze het best kunnen wachten, om zo snel mogelijk in te kunnen stappen.

De Instapbalk

In Den Bosch hangt al een aantal jaren een LED-bord, de instapbalk: Intelligent Platform Bar (IPB). Hierop wordt voor aankomst van de trein getoond hoe lang de trein is, waar de deuren na aankomst zich zullen bevinden en welke voorzieningen er bij die deur te vinden zullen zijn (1e of 2e klas, stiltecoupé, toilet, fietsruimte, rolstoelingang). Hierdoor weet de reiziger vooraf waar hij of zij zich op moet stellen voor de juiste plek. De instapbalk moet op alle Intercity stations komen te hangen langs de A2-corridor. Aan het einde van dit jaar moeten ze naast Den Bosch ook te Utrecht Centraal, Amsterdam Zuid en Schiphol Airport komen te hangen. De twee stations buiten de A2-corridor maken deel uit van de verlenging van de proef naar het traject Schiphol-Nijmegen, waar in de toekomst ook meer treinen per uur moeten gaan rijden. Op de stations Eindhoven, Amsterdam Amstel, Bijlmer Arena en Centraal staat ook een IPB gepland.

Instapzone

Op de tussengelegen Sprinterstations wordt gewerkt met een Instapzone. Deze bestaat uit drie borden (Instapzone Begin, Instapzone en Instapzone Eind) die de zone aangeeft waar een gedeelte van de trein altijd zal stoppen. Door op de verschillende stations de instapzone ten opzichte van de trein anders te situeren, worden reizigers beter verdeeld over de trein. Daarmee wordt het instapproces versneld en zal de trein korter hoeven te halteren langs het perron, wat de punctualiteit ten goede komt en de haalbaarheid van Beter en Meer vergroot.

ProRail en NS
Niet alleen de reiziger heeft invloed op de punctualiteit van het spoornetwerk. Sein- en wisselstoringen, maar ook storingen aan het materieel vinden helaas nog dagelijks plaats. Om Beter en Meer daadwerkelijk uit te kunnen voeren, zullen die storingen tot een minimum beperkt moeten worden. ProRail is momenteel bezig om honderden wissels in het land te saneren, waardoor enerzijds het aantal storingen teruggebracht kan worden en anderzijds de lokale snelheid op het spoor verhoogd kan worden. NS is intussen samen met onderhoudsbedrijf NedTrain druk bezig om de betrouwbaarheid van het materieel te vergroten, zodat minder storingen aan het materieel de treindienst in de war kunnen schoppen.

Daarnaast werkt NS aan het plan om de besturing (jaarplannen) en bijsturing (van personeel op de dag zelf) aan te scherpen, zodat in theorie alles klopt. De praktijk blijkt altijd weerbarstiger, maar door de plannen beter op orde te hebben, valt daar ook beter op in te spelen. En ook dat moet bijdragen aan een betere betrouwbaarheid van de treindienst, waardoor het programma Beter en Meer daadwerkelijk uitvoerbaar wordt.

Op de seconde
Machinisten en conducteurs krijgen voortaan een dienstkaartje in seconden. Daar waar voorheen iedere trein gepland werd op de hele minuut te vertrekken, wordt dat nu scherper gesteld tot op de seconde. Daarvan zal de reiziger in principe weinig merken, buiten het feit dat de trein niet altijd meer klokslag om 15.34 uur vertrekt. Door tot op de seconde nauwkeurig te vertrekken, wordt het plannen van treinen robuuster en daarmee de dienstregeling. Om dat te kunnen doen, is het van belang dat de reiziger op tijd op het perron is en snel in kan stappen.

Proef
Dit alles is een proef die vanaf 30 mei publiekelijk bekend gemaakt zal worden, door middel van een reclamecampagne. Machinisten en conducteurs zijn al geïnstrueerd en zijn al aan het proefdraaien met tot op de seconde nauwkeurig te vertrekken. Om in 2017 te kunnen starten met het uitrollen van het eerste traject met meer treinen per uur, zullen de cijfers verbeterd moeten worden voor wat betreft punctualiteit van de trein, het aantal storingen aan de infrastructuur en het aantal storingen aan het materieel. Alle puzzelstukjes bij elkaar maken het grote plan uitvoerbaar om over een aantal jaar op meerdere trajecten tot 6 Intercity's en 6 Sprinters per uur te kunnen laten rijden. Of dat haalbaar is, zal moeten blijken uit deze proef. Zo is het saneren van de wissels enerzijds het plan om het aantal wisselstoringen terug te dringen, anderzijds maakt het het bijsturen van de treindienst bij problemen moeilijker. En ook het versnellen van het instapproces van de reiziger zal niet van de ene op de andere dag voltooid zijn. Maar om meer treinen over ons spoornetwerk te kunnen laten rijden en daarmee een nóg betere dienstverlening aan de treinreiziger in Nederland te kunnen bieden, zal ergens begonnen moeten worden.

Kijk voor meer informatie over de campagne 'Fluiten = Niet meer instappen' op de .

Dit bericht is geschreven door Conducteur Mike.
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 163
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Stiltehater » Wo 08 Jun 2016 12:34

Het project op tijd reizen vind ik sowieso een goed idee, gewoon op tijd zijn, ik stel voor dat er daarna maar meteen een tweede project moet komen om de veiligheid te vergroten en dat is alle hardrenners gaan bekeuren want die zorgen voor levensgevaarlijke situaties.

Pakweg anderhalf jaar geleden werd ik op Utrecht Centraal bijna van het perron afgestoten omdat een renner tegen mij botste, deze gast heb ik in een graai om mij heen bij zijn jas gepakt waardoor ik gelukkig niet op het spoor viel, daarna heb ik hen gevraagd waarom hij als een achterlijke aan het rennen was terwijl ik hem stevig vast bleef houden "Ik moet de trein halen" was zijn antwoord "Welke?" beet ik hem toe "Die daar" wees hij, en daar stond de trein naar Den Helder die pas over 7 minuten zou vertrekken, kortom ik was zowat te barsten gevallen op de spoorrails omdat deze gek bang was zijn trein te missen.

Laten mensen gewoon hun reis goed plannen, een kwartier of half uur eerder weg kan je reis een heel stuk aangenamer doen verlopen.

Ik lees ook van de Intelligent Platform Bar (IPB), hadden jullie dit al niet veel eerder kunnen bedenken? want dan was het treinreizen al veel aangenamer geweest, zoals mijn nickname al aangeeft vervloek ik de stiltecoupé maar je hebt GEEN keuze op een overvol perron, want ik wil net als ieder ander geen trein missen en stap ik in waar het kan.

Ik ga hierbij ook een paar voorspellingen doen, als dit systeem landelijk ingevoerd word zal de agressie in de treinen danig afnemen dat het reizen met de NS weer prettig wordt en jullie zullen dan ontdekken dat de stilteaanbidders zwaar in de minderheid zullen zijn en dat jullie de meerderheid van de reizigers jarenlang tekort hebben gedaan door ze noodgedwongen in stilte af te zonderen want deze vorm van APARTHEID is mensonterend.
Stiltehater
 
Berichten: 1
Geregistreerd: Wo 08 Jun 2016 11:51


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Yandex [Bot] en 2 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth