Hoi Joeri!
Ik kan je het eea vertellen. Ik heb vorige week mijn assessment gehad. Nog ff wachten op de medische keuring, maar ik kan 1 mei starten.
Het gesprek vond ik erg leuk. Het duurde 40min en is 1 op 1 ( ik had een gesprek met de teamleider van Rsd). Je CV wordt doorgenomen, net als je motivatiebrief. Aan de hand van vragen probeert ze je in zo kort mogelijke tijd goed te leren kennen. Ze vragen naar je motivatie, je kunnen, je sterke en minder sterke punten, of je kan werken met vaste regels en hoe je dat ervaart. En belangrijk: bij mij kwam altijd dezelfde vraag B: 'noem eens voorbeelden uit de huidige praktijk/ huidige baan?'. Ik vond het erg leuk, vrij informeel. Dat werd al vermeld in het begin..het is jij en je..geen u, dat stelde mij op mijn gemak omdat je je dan kan concentreren op je verhaal en niet op de aanspreekvorm.
Het assessment was vrij pittig. De concentratie- en reactietesten waren heftig. ZO moest ik naar ongeveer 1800 vierkanten kijken in een half uur. Elke seconde een nieuwe, zeg maar. Zodra die verkleurde moest je reageren. Ook moet je reageren op een reactietest..zo moet je kleurenknoppen en pedalen bedienen..uiteraard zo snel mogelijk. Ik vond het erg leuk, maar wel pittig. Er zitten ook pittige capaciteitentests in. Oefen het inductief en abstract redeneren, logische reeksen, logische figuurreeksen e.d. op assessmentsites (heb ik ook gedaan en heb ook een boek aangeschaft). Het gesprek met de psycholoog was nieuw, maar prettig. Je wordt helemaal doorgelicht en bij alles komt eigenlijk een ''waarom'' vraag. Let goed op wat je zegt, is alles logisch? Ben je eerlijk? Kun je uitleggen wat je vertelt? Zo proberen ze een goed beeld van je te krijgen. Vergeet niet: het betreft een veiligheidsfunctie.
Tot slot het rollenspel. Erg leuk! Dit is een kopie van de selectiegame. Maar dan met een acteur. Die acteur neemt allerlei rollen in en je belt met elkaar, tussen je andere werkzaamheden door. Of andersom..maar dat zie je snel genoeg. Belangrijk: heb zelfvertrouwen, blijf kalm (want de acteur gaat het je moeilijk maken. Boze machinist die scheld, schreeuwt en jou negeert...wat doe je dan?), praat duidelijk en laat je niet afschrikken door alles wat je op je af komt. Veel is nieuwe info, maar hoe ga je daar mee om? Klap je dicht, of weet je je prioriteiten te stellen en houd je overzicht?
Ik wens je heel veel succes!! Laat je het even weten? Ben benieuwd. Ik kreeg na 1 dag de uitslag. Rapport volgt ongeveer een weekje later.
Have fun! En wie weet tot op de opleiding, of op de post

Groeten,
Robbert