Het is ook weer je reinste flauwekul wat er in de politiek geroepen wordt.
"We kunnen makkelijker naar het buitenland rijden met de trein!"
"We kunnen hogere snelheden behalen op het spoor!"
"We kunnen meer treinen laten rijden want er kan dichter op elkaar gereden worden!"
Ja, behalve dan dat:
- In het buitenland 1500V nergens wordt toegepast en zodra je ook maar een meter over de grens bent er een ander beveiligingssyteem werkt (wat geen ERTMS is...)
- Totdat elk stukje spoor is voorzien van ERTMS, wordt er 'dubbel' gereden: seinbeelden blijven nog steeds gelden. De blokafstanden worden niet vergroot, dus de snelheid is nog steeds afhankelijk van de opvolgstand van seinen.
- Dat dichter op elkaar rijden gaat dus niet, zolang er nog steeds lichtseinen actief zijn.
Laatst gesproken met een ERTMS expert en die vertelde mij dat de lichtseinen op het traject Utrecht - Amsterdam nooit uitgeschakeld zullen worden, en het sein 228 nooit getoond zal worden.
Kortom: we zijn weer verzekerd van een hoop ellende de komende jaren.