[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4672: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4674: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4675: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4676: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
OV-Ervaringen.nl • Bekijk onderwerp - [DE] Norddeich Mole - Een eigenaardig station

[DE] Norddeich Mole - Een eigenaardig station

Columns, reiservaringen en fotoreportages; Alle OV-Ervaringen van reizigers in binnen- en buitenland.

[DE] Norddeich Mole - Een eigenaardig station

Berichtdoor MarkNL » Vr 10 Jan 2014 15:23

Op moment van schrijven ben ik bezig met het opruimen van foto's op mijn Flickr account en kwam zodoende wat foto's van mijn hand tegen van Norddeich. Ik had geloof ik al eens gezegd hier dat ik daar wel eens wat over zou plaatsen hier en nou ja, belofte maakt schuld eh ;). In ieder geval, bij deze, de eerste serie van mijn op dit forum :): Op reis naar Norddeich. Ik hoop dat jullie het leuk vinden!

Zoals wellicht bekend ligt Norddeich beetje in een uithoek van Duitsland, in de staat Nedersaksen. Om wat exacter te zijn, in de regio Ost-Friesland (het meest noordwestelijke puntje van het Duitse vasteland dus) en boven de stad Emden, wat wederom niet zo gek ver van Nederland zelf ligt.Volgens de Duitsers zelf is het een 'stadsdeel' van de plaats Norden, paar kilometer verderop. Hoewel Norddeich zelf niet zo groot is, heeft het enige aantrekkingskracht, doordat het min of meer de poort is de Duitse Waddeneilanden zoals Nordeneye en Juist die naar horen zeggen erg toeristisch aantrekkelijk zijn onder de Duitsers zelf.
Dat de veren naar deze twee eilanden vertrekken vanuit Norddeich is wel te merken aan de infrastructuur in het plaatsje. Met zo'n 1750 inwoners (bron: Wikipedia) is het niet tamelijk druk te nomen, maar ze zijn voorzien van een degelijke wegenstructuur en uiteraard ook een geëlektrificeerde spoorlijn die helemaal naar Rheine loopt en de naam draagt.

De spoorinfrastructuur is ook eigenlijk - wat het voor de rest niet zo interessante plaatsje - voor geïnteresseerden bijzonder maakt. Dat een plaats twee stations heeft is niet bijzonder te noemen. Dat ze op een kleine 100 meter afstand van elkaar liggen, dat je vanaf het ene perron de andere kan zien en bij wijze van spreken steentjes naar kan gooien, is natuurlijk wel bijzonder te noemen. En ohjah, er stoppen ook nog eens op beide stations intercity's.

De reis zelf ging via een kleine omweg. Ik kom zelf uit de regio Rotterdam en ging met een vriend. Via Hengelo gingen we met de Grenslandexpress naar Bad Bentheim, van daar met een stopper van de Westfalenbahn naar Osnabruck. Vandaar met de NordWestBahn via Cloppenburg naar Oldenburg. Op Oldenburg hadden we een overstap op de trein naar Leer. Op Leer was het met de RE via Emden naar Norddeich Mole.

Ok, tijd voor foto's, er zullen overigens ook wat toeristenplaatjes tussen zitten om beetje impressie van de omgeving te geven, hoop dat dat niet erg is ;).

De reis is gemaakt op 11 november 2011. Er zijn 59 afbeeldingen.


by , on Flickr
01. In de FLIRT onderweg naar Osnabrück. Geen onaardige treinen en zoals je ziet ook stopcontacten in de tweede klas ;).


by , on Flickr
02. Osnabrück Hbf (boven)


by , on Flickr
03. Osnabrück Hbf (boven)


by , on Flickr
04. Duitse CTA.


by , on Flickr
05. Osnabrück Hbf.


by , on Flickr
06. Met de NordWestBahn naar Oldenburg. Ze rijden met een LINT-41.


by , on Flickr
07. Het LINTje in overzicht. Osnabrück Hbf is een kruisstation. Trein naar Oldenburg vertrekt van het onderste niveau (oost-west).


by , on Flickr
08. Het interieur van deze LINT-41. Wederom niet slecht, met de grote ramen en doorkijk lijkt het een beetje op onze SLT. Heb alleen het idee dat een SLT net wat breder is maar dat kan ook slechts een gevoel zijn.


by , on Flickr
09. Toilet is ook aanwezig, een enorm gevaarte in de open opstelling van deze trein. Ben benieuwd hoe het er gaat uitzien als er toiletten ooit komen in de SLT.


by , on Flickr
10. We slaan een stuk van de reis over. Op Oldenburg was het een krappe overstap dus zodoende geen foto's van daar helaas. We staan hier op Leer en wachten op vertrek richting Emden en Norddeich Mole. De haltering is vrij lang, de machinist moet hier namelijk omlopen (komende vanuit Oldenburg).


by , on Flickr
11. Leer (Ostfriesland).


by , on Flickr
12. Jup, we gaan naar Norddeich Mole.


by , on Flickr
13. Bovenleiding op z'n Duits.


by , on Flickr
14. De RE naar Emden komt ondertussen ook binnen rollen.


by , on Flickr
15. Nogmaals de RE naar Norddeich.


by , on Flickr
16. De RE naar Emden wordt voorgestuwd door een BR 111.


by , on Flickr
17. Leer.


by , on Flickr
18. Mooi laag geplaatst sein op het perron.


by , on Flickr
19. In Norden kom je nog langs de standplaats van de Küstenbahn waar wat Donderbussen staan opgesteld.


by , on Flickr
20. Aankomst van de RE op Norddeich-Mole.


by , on Flickr
21. DE RE werd getrokken door een BR146. Norddeich-Mole is een oersimpel station qua opbouw, simpelweg 1 spoor met een perron. Het station is wel bemand zoals te zien is.


by , on Flickr
22. Einde van het spoor op een juk. De gebouwen zijn van de veermaatschappij en bieden wat voorzieningen als een wachtruimte en restaurant. Dat hier de veerboot vertrekt geeft ook gelijk het bestaansrecht van dit station aan, de passagiers kunnen direct van de boot naar de trein en omgekeerd. Wat dat betreft is dat wel slimmer bekeken dan bijvoorbeeld in Den Helder, waar de afstand tussen treinstation en veerterminal toch net te groot is om te lopen. De enige situatie waar je makkelijk van de boot naar de trein en omgekeerd kan is in Hoek van Holland, maar zoals we weten is dat niet echt succesvol daar. Oh, en mocht je je nog bedenken waar Mole voor staat in de statiosnaam Norddeich-Mole. Dat staat uiteraard voor pier!


by , on Flickr
23. Norddeich-Mole dus. Links poorten voor het wegvervoer naar de veren. Het station lijkt recentelijk (toen, in 2011) opgeknapt. Het zou me ook niks verbazen als het perron vroeger aan de andere zijde in gebruik was.


by , on Flickr
24.


by , on Flickr
25. Duitsland telt nog aardig wat Waddeneilanden.


by , on Flickr
26. Met een telelens op 300mm is het Waddeneiland Norderney goed zichtbaar (te maken). De skyline bestaat vermoedelijk uit allerlei hotelcomplexen die je ziet, met daarvoor een strand. De foto is genomen achter de gebouwen van de veerdienst op de kop van station Norddeich-Mole. Op de voorgrond is de haven te zien waar de veerboot uit vertrekt.


by , on Flickr
27. Rechts is nog Norderney te zien in het klein.


by , on Flickr
28.


by , on Flickr
29. IC 2435 naar Leipzig via Bremen is binnen gerold. De stuurstand hier.


by , on Flickr
30. De machinist staat nog beetje van het uitzicht te genieten (later meer).


by , on Flickr
31. De 101 klaar voor vertrek.


by , on Flickr
32. Dat is nu het grappige van de situatie hier. Het achtereind van de trein moet station Norddeich-Mole nog uitrijden als de voorzijde alweer op station Norddeich is. Als je de trein nu stil zou zetten en de deuren open zou je tussen 2 stations via de trein kunnen lopen ;).


by , on Flickr
33. Norddeich-Mole ligt niet recht. Er zit een knik in en het eindigt in een bocht.


by , on Flickr
34. IC 2435 naar Leipzig gezien vanaf station Norddeich-Mole terwijl hij op Norddeich staat. Overigens stapte daar 0 mensen in en 0 mensen uit, ik vraag me dan toch altijd stiekem beetje af wat de statistieken van zo'n station nou zijn... Voor de beeldvorming. Ik sta hier dus op het uiterste puntje van het perron van Norddeich-Mole. Met enige tele op 55mm kun je dus zo'n plaatje maken.


by , on Flickr
35. Juist, je moet rechtsaf.


by , on Flickr
36. Station Norddeich is wat groter dan zijn broertje Mole. Hoewel het station nogal dood is/oogt, vinden er wel activiteiten plaats op de opstelsporen. Zo staat deze set rijtuigen van het type Am of Bm hier opgesteld van de charter Euro-express.


by , on Flickr
37. Het stationsgebouw is echter niet meer zo florissant...


by , on Flickr
38. Het perron zelf is krap en ook beduidend ouder dan Norddeich-Mole.


by , on Flickr
39.


by , on Flickr
40. Detail van de Euro-Express.


by , on Flickr
41. Niet alleen het spoor leek recentelijk vernieuwd, ook de Ks-seinen en andere attributen leken vers uit de fabriek te komen.


by , on Flickr
42. Achter de Euro-Express trein verborgen staat de BR 146 124-3 met een paar Dosto's. Dat is dezelfde trein die als RE ons naar Norddeich-Mole bracht. Deze is weggerangeerd vanuit Norddeich-Mole naar de opstelsporen. Ook de intercity treinen maken gebruik van deze sporen. Al met al is er nog redelijk wat activiteit hier in deze uithoek.


by , on Flickr
43. Spoorwegovergang in de Hafenstrasse.


by , on Flickr
44. Intermezzo van toeristenplaatjes. Zoals je op de kaart kan zien ligt Norddeich aan de Waddenzee (Wattenmeer) die zich uitstrekt van Den Helder tot helemaal ergens bij Denemarken. Zoals je wellicht al zag zie je dat het steeds donkerder wordt op de foto's. De reis is gemaakt midden November en dan gaat de zon al vroeg onder. Deze foto is gemaakt rond 16.11 uur.


by , on Flickr
45.


by , on Flickr
46. Een zeeboulevard. Voor ons Nederlanders zijn stranden heel gewoon, evenals dat de Duitsers massaal naar de kust komen om van onze stranden te genieten. Dat komt omdat Duitsland vrijwel geen zeestrand heeft. Zowel niet aan de Waddenzee als aan de Oostzee.


by , on Flickr
47.


by , on Flickr
48. Geasfalteerde dijk. Rechts een stukje haven.


by , on Flickr
49. Langzaam weer terug naar het station. Hier komt dacht ik de IC uit Luxemburg binnen.


by , on Flickr
50. Haven. Hier zal het in de zomer wel wat drukker zijn met onder andere pleziervaart denk ik.


by , on Flickr
51.


by , on Flickr
52. De frontseinen laten je wat anders vermoeden, maar de trein reed dus hier achteruit. De IC ging naar een van de opstelsporen op Norddeich.


by , on Flickr
53. Van die frontseinen boeit vermoedelijk niemand. Druk verkeer is hier toch niet.


by , on Flickr
54. 16.25, de zon is bijna onder.


by , on Flickr
55. Een voor ons inmiddels bekende jongen die dag komt weer het station inrollen. De BR 146 124-3 met een sleep Dosto's die nu als RE naar Hannover Hbf zal gaan (en waar wij ook in zullen stappen).


by , on Flickr
56. Technisch niet al te geweldige foto maar het geeft beetje de indruk van hoeveel volk van de trein gebruik maakt.


by , on Flickr
57. Vermoedelijk wel bekend onder de leden, het interieur van een Dosto. Prima rijtuig wat mij betreft.


by , on Flickr
58. Vertrokken uit Norddeich-Mole en de klok slaat 17.05. De zon is inmiddels onder en we worden vergezelt door een opvallend rode maan. Waar dit is weet ik niet meer, geloof ergens nabij Emden (zou uit te zoeken moeten zijn met de dienstregeling, echter geen zin in ;)).


by , on Flickr
59. Weer terug op Leer. De RE gaat verder.

Dat was het dan. De reis vervolgde via Leer naar Groningen en zo terug afzakken naar het zuiden. Ik hoop dat het verslag een beetje beviel en een impressie gekregen van de bijzondere situatie in Norddeich. Het is mij altijd bijgebleven als een uniek stukje spoorinfra ergens in een uithoek van een groot land.
Gebruikers-avatar
MarkNL
 
Berichten: 30
Geregistreerd: Do 17 Mei 2012 10:20
Woonplaats: Spijkenisse

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: [DE] Norddeich Mole - Een eigenaardig station

Berichtdoor Fabian318 » Vr 10 Jan 2014 16:29

Heel mooie reportage!

De situatie in Norddeich Mole is al weer geschedenis. Het perron werd 2013 verhoogd naar 76 cm hoogte. Foto's: http://www.ice-treff.de/index.php?id=256627

Norddeich Mole is geen eigen station maar stationsdeel van station Norddeich. Het sein aan het einde van het perron is dus geen inrijsein maar een tussensein.

De "treinen" zoals op foto 52 tussen Norddeich Mole en Norddeich rijden daarom niet als trein maar als Rangierfahrt (kleine beweging in België, in Nederland bestaat volgens mij geen verschil tussen kleine en grote beweging) binnen één station. Voor Rangierfahrten zijn geen front- en sluitseinen verplicht en op foto 52 is alles zoals het hoort. Sein 21 ZU21 toont ook rood (stoppen voor het sein) + Sh 1 Fahrverbot aufgehoben (= rangeren toegestaan, 2 witte lichten).
● ●
Gebruikers-avatar
Fabian318
Medewerker DB
Medewerker DB
 
Berichten: 74
Geregistreerd: Do 27 Sep 2012 21:54
Woonplaats: Münster (Westf.)

[DE] Norddeich Mole - Een eigenaardig station

Berichtdoor Joop » Vr 10 Jan 2014 19:38

Hartstikke leuke reportage Mark! (Y)


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van
Mcn Lls :D|
Gebruikers-avatar
Joop
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 60
Geregistreerd: Wo 02 Mei 2012 00:37
Woonplaats: Swifterbant

Re: [DE] Norddeich Mole - Een eigenaardig station

Berichtdoor MarkNL » Za 11 Jan 2014 12:20

Bedankt :)!

@ Fabian318: bedankt voor je toelichting :), ook op de seinstanden (daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten). Leuk om daar nog recente foto's van te zien met het verhoogde perron. Toch weer net wat anders. Het is ook wel een plek waar ik nog wel eens naar toe zou willen (maar dan in de zomer wellicht ipv najaar), het heeft wel iets vind ik.

Nooit geweten dat het eigenlijk een stationsdeel is. Doordat het 2 verschillende namen op de stationsborden heeft ging ik er ook min of meer van uit dat het 2 losse stations zijn.
Gebruikers-avatar
MarkNL
 
Berichten: 30
Geregistreerd: Do 17 Mei 2012 10:20
Woonplaats: Spijkenisse


Terug naar Vanuit de Reiziger

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth