door OVE Nieuwsdienst » Do 21 Feb 2013 12:22
21 februari 2013
In een nieuwe verdeling van taken voor het railgoederenvervoer gaat het integrale beheer van het spoornetwerk naar ProRail, terwijl Keyrail de functie van 'ketenregisseur' krijgt.
Tot de taken van Keyrail behoren onder meer het bundelen van de capaciteitsaanvragen van de vervoerders en het in afstemming met ProRail sluiten van toegangsovereenkomsten, evenals het beprijzen van goederenpaden.
Dat staat althans in een voorstel van ProRail en Keyrail aan de staatssecretaris van I&M, Wilma Mansveld. De nieuwe ordening zou 1 januari 2014 in moeten gaan. De staatssecretaris is positief over het voorstel, schrijft zij dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Dat geldt niet voor de belangenbehartiger van de goederenvervoerders, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Een ongewenste situatie waarin vervoerders te maken hebben met twee organistaies voor het goederenvervoer, blijft voortbestaan, is de kritiek. 'Wat nu voorligt is een moeizaam compromis met twee infrastructuurbeheerders, die met opgesplitste verantwoordelijkheden en bijbehorende problemen, de goederenvervoerders gaan bedienen', zegt directeur Ad Toet van KNV.