Schultz kiest voor ERTMS
8 juni 2012
Minister Schultz heeft besloten dat het Nederlandse spoorwegnet voorzien moet worden van het Europese beveiligingssysteem ERTMS.
De commissie Kuiken heeft onderzoek gedaan naar het onderhoud en de innovatie van het Nederlandse spoor en dit geadviseerd. Minister Schultz heeft besloten ERTMS in te voeren als beveiligingssysteem, onder de voorwaarden dat het systeem stabiel is en de reiziger zo min mogelijk hinder ondervindt van de uitrol van het systeem.
Tot op heden is ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) in Nederland in gebruik, dat verschillende voor- en nadelen heeft. Zo werkt alleen de vernieuwde versie ook onder de 40 kilometer per uur, de originele versie van de ATB werkt daaronder niet. Op korte termijn kiest de minister ervoor om extra te investeren in ATBvv om op korte termijn in de veiligheid te kunnen investeren.
De uitrol van ERTMS (European Rail Traffic Management System) is een langetermijnproject en de inschatting is nu dat de volledige uitrol van het Europese beveiligingssysteem minstens tien jaar in beslag zal gaan nemen. Het grote voordeel van het nieuwe systeem is dat het spoor niet alleen veiliger wordt, maar er ook met hogere snelheden gereden kan worden op het spoor.
De keus van de minister is een investering in de toekomst van het spoor, omdat het ATB-systeem niet veel verder meer uit te breiden valt en het systeem snelheden hoger dan 160 kilometer per uur niet aankan.
Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is alleen toegestaan met bronvermelding.