Het probleem met die kaartjes, is dat de sticker nooit geblokkeerd kan worden, omdat het 'zweeft'. Ik zal het kort uitleggen.
De NFC-chip in de sticker (er zit er onder andere één in mijn auto waar ik mijn telefoon tegenaan gooi om Bluetooth te activeren, etc...) is een 'OV-Chipkaart' an sich. Anders gezegd, een OV-Chipkaart is een NFC kaart, of bevat een NFC chip. De conducteur scant met zijn railpocket de NFC chip (zoals je wilt, de OV-Chipkaart) en die krijgt de gegevens die op de NFC chip staan. De OV-Chipkaarten worden tegen een check-in paal gehouden, er wordt een start station op de OV-Chipkaart geschreven en vervolgens gaat de klant op reis. Zodra er wordt uitgecheckt bepaald het systeem hoe ver je gereisd hebt en er wordt saldo afgeschreven.
Nu het volgende, ik heb mijn eigen NFC sticker op een kaartje (bankpas, bibliotheekpas, IKEA-clubkaart) geplakt en overhandig die aan de conducteur. Met mijn Bambi ogen garandeer ik hem dat het een nieuwe OV-Chipkaart is en er wordt gescand. Zodra ik weet welke informatie de railpocket wilt weten, kan ik er voor zorgen dat die gegevens op mijn NFC sticker staan. De conducteur kijkt, ziet een geldige check-in, en wenst je een fijne reis. Met mijn telefoon scan ik mijn chip, schrijf er nog wat gegevens bij (laatste uitcheck op station, een willekeurig saldo en dat soort zaken) en ik ben klaar voor mijn volgende reis.
Kind kan de was doen. Ik heb dit al wel eens eerder aangekaart, want dat krijg je met een 'dom' systeem. Bij een 'slim' systeem zou de OV-Chipkaart alleen een uniek nummer op de chip hebben staan en wordt ALLES geregeld via de servers van Translink systems. Dat betekent dus wel dat voor élke controle die een conducteur uitvoert, er verbinding gemaakt moet worden (via 3G) naar de servers van Translink. En dat kost een paar knaken. Het systeem wat er nu is is veel simpeler en goedkoper, maar daardoor dus ook veel fraude gevoeliger.