door OVE Nieuwsdienst » Do 21 Mrt 2013 11:28
21 maart 2013
Op 14 december 2014 eindigen de lopende contacten voor het openbaar vervoer (OV) in Noord-Brabant. Als opdrachtgever voor het OV vraagt de provincie Noord-Brabant offertes voor alle stads- en steekbussen, Hoogwaardig Openbaar Vervoer en buurtbussen in West-, Midden en Noordoost-Brabant. Gisteren hebben Gedeputeerde Staten besloten aan welke eisen het busvervoer de komende jaren moet voldoen. Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 29 augustus de tijd om hun plannen en een prijs voor het busvervoer voor de komende jaren in te dienen. Naar verwachting kunnen eind van dit jaar twee nieuwe contracten voor het busvervoer gegund worden.
Elke 8 tot 10 jaar is de provincie wettelijk verplicht de concessies voor het Openbaar Vervoer opnieuw aan te besteden. Met de nieuwe contracten wil de provincie zo goed mogelijk aansluiten bij de vorig jaar vastgestelde visie op Openbaar Vervoer in Brabant. Dat betekent zo veel mogelijk bussen inzetten waar veel reizigers zijn en zo min mogelijk met (bijna) lege bussen rond rijden. Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) wordt daarom verder uitgebreid. Voor de buurtbussen geldt dat deze in de nieuwe contracten allemaal blijven rijden. De regiotaxi's vallen buiten de busconcessies en worden nu dus niet aanbesteed.
€ 55 miljoen
Gedeputeerde Van Heugten: “Als provincie besteden we nu jaarlijks ruim € 55 miljoen aan subsidies voor het busvervoer. Geld voor méér subsidie is er niet, dus we vragen vervoerders om met een goed en scherp bod te komen om zoveel mogelijk busvervoer aan te kunnen bieden. Maar omdat ook de vervoerders te maken krijgen met stijgende kosten, houden we rekening met aanpassingen ten opzichte van het huidige aanbod. Daarom hebben we een zogenaamd kernnetwerk geformuleerd met de lijnen en frequenties die in ieder geval vanaf 2015 gereden moeten worden. Ook vragen we aan de vervoerders een aparte prijs te berekenen voor opties, zoals bussen in de avonduren en in het weekend voor dun bezette lijnen. Als alle prijzen bekend zijn kunnen we pas besluiten wat we precies aan buslijnen zullen inkopen."