Onder de loep: Materieelsoorten

Ervaringen van conducteurs, machinisten, buschauffeurs; Alle verhalen en bijdragen van OV-personeel bij elkaar.

Onder de loep: Materieelsoorten

Berichtdoor OVE Redactie » Ma 11 Feb 2013 12:17

Onder de loep: Materieelsoorten

In de serie Onder de loep behandelen we actuele onderwerpen rond het Openbaar Vervoer. In onze Besloten Personeelsdelen vragen we het aanwezige personeel hoe zij met bepaalde situaties omgaan, welke protocollen er zijn in die situaties en wat er allemaal bij komt kijken om alles aan de situatie aan te passen. In Onder de loep kan iedereen reageren en discussiëren met het OV-personeel over deze situaties. Lees eerdere delen van Onder de loep in het subforum Vanaf de Werkvloer.

In deze vijfde aflevering van Onder de loep behandelen we de diverse materieelsoorten die op het Nederlandse spoor rijden. In Hoe werkt het? hebben we deze maand al aandacht besteed aan de feiten over de Nederlandse treinen. Hoe werkt het? is hier terug te lezen. We hebben aan het OV-personeel op ons forum de vraag voorgelegd om per materieelsoort de persoonlijke voor- en nadelen op te sommen. Want materieel dat voor reizigers heel comfortabel is, is niet automatisch het favoriete materieel van het personeel.

Hieronder sommen we per materieelsoort de genoemde voordelen, nadelen, pluspunten, minpunten en andere opmerkelijk zaken voor het OV-personeel op. De volgorde is overigens gebaseerd op de leeftijd van het materieel, van oud naar nieuw. Per materieelsoort plaatsen we een foto van de cabine en een van het interieur bij de tekst.

De materieelsoorten
Mat'64
SGM
ICM
DD-AR/mDDM/DDZ
E-loc 1700
ICR
VIRM
DM'90
SLT
Treindienstleiders en materieelsoorten

Mat'64
Afbeelding
Cabine Mat'64

Mat'64 is momenteel het oudste materieel dat op het Nederlandse spoorwegnet nog dienst doet in de reizigersdienst. Het is niet helemaal meer van deze tijd (alhoewel de meningen daarover verschillen, zo blijkt uit diverse discussies), maar het rijdt vaak wel. Hoe denkt het personeel daarover?

Een machinist begint: "Uiterst betrouwbaar, door de oude (lees: relatief eenvoudige) techniek raakt het materieel niet heel snel defect. Wanneer het defect raakt is het over het algemeen op een eenvoudige wijze weer aan de praat te krijgen. Tevens is het juist door z'n leeftijd ook leuk om mee te rijden, dit omdat het in vele opzichten afwijkt van de overige materieel typen.

De nadelen zijn dat het materieel gedateerd en daardoor niet altijd even comfortabel is. De cabine is zeer lawaaiig. Echter hebben de instructie ritten op de Hanzelijn wel uitgewezen dat dit niet alleen aan het materieel ligt (ook Mat'64 liep mooi rustig op de Hanzelijn)." Een andere machinist voegt daar aan toe: "Mat'64 loopt op zijn laatste benen en de betrouwbaarheid neemt flink af. Ach het hobbelt nog wel, maar de storingen nemen toe. Als je weet waarmee je op stap bent is het wel vaak relatief simpel op te lossen. Nadeel is wel dat je voor elke hinderlijke storing de cabine uit moet. Een storing in het EP-remsysteem (Elektrisch-Pneumatisch) geeft vrijwel altijd hartkloppingen omdat de rem het dan helemaal niet meer doet. Automatisch overnemen naar de Pneumatische rem is er niet bij. Op de pneumatische rem doet het mat het overigens wel verbluffend goed. Lekker traploos!

De cabines zijn een ramp! Ze tochten, maken herrie, lekken, zijn 's winters niet warm te krijgen, en 's zomers niet te koelen. Behalve als het materieel stilstaat en de thermostaat van de cabineverwarming staat te hoog. Dan kan de temperatuur in de cabine oplopen tot wel 70 graden of meer."

Afbeelding
Interieur Mat'64

Een HC deelt zijn ervaring met Mat'64: "Het idee dat je als HC écht materieel bij je hebt, heb ik vooral bij Mat'64. Voordeel is dat het alleen maar tweetjes zijn, vooral 's avonds is dat heel handig op minder drukke lijnen. Je kunt overal snel bij zijn. Het enige materieel dat nog echt een koersrol heeft die je moet instellen, heerlijk. Het heeft ook nadelen: Omdat het alleen maar tweetjes zijn, rijden ze vaak in combinatie met een of twee andere stellen. Je kunt er dan niet in één keer doorheen lopen en je kunt ook zeker niet altijd meteen ergens aanwezig zijn waar het nodig is. Door de wanden tussen de coupés heb je ook weinig overzicht. En het is soms wat lastig communiceren met reizigers vanwege de nodige geluidsoverlast die het materieel veroorzaakt. Een nadeel is dat er maar twee punten zijn waar je om kunt roepen: Alleen in de cabine."

De conclusie uit het bovenstaande is dus als volgt: Oud materieel dat redelijk eenvoudig te bedienen is en een nostalgisch gevoel geeft tijdens het werken, maar dat ook zijn beperkingen heeft.

SGM
Afbeelding
Cabine SGM

De 'oude' Sprinters van het type SGM worden ook beoordeeld. Een machinist begint: "Technisch vertoont SGM vele overeenkomsten met ICM. Nog redelijk eenvoudige techniek, maar al een stuk complexer dan mat 64. SGM trekt vlot op, daar heeft het uiteraard ook de naam sprinter aan te danken. Voor de machinist heeft de cabine grote ramen wat het zicht op de baan zeer ten goede komt.

Nadelig aan SGM is onder andere dat het enorme rammelkisten zijn, misschien nog wel erger dan het oudere Mat'64. Verder is het materieel enorm slip gevoelig. De topsnelheid ligt erg laag (maximaal 120 kilometer per uur). De loopeigenschappen zijn ook niet echt om over naar huis te schrijven." Een andere machinist voegt daar aan toe: "De voordelen van SGM: Geen.

De nadelen:
- Schudden, rammelen, piepen, knarsen, windruis, constante geluiden vanaf het luchtblok: Gesis, gebrom van de regelaars...
- Bedroevend slechte remkarakteristiek,
- een tractieregelaar die in 80% van de gevallen wat mankeert, waardoor soepel wegrijden niet lukt. Het ding gaat er dan meteen als een speer vandoor
- Op de automaat knalt hij of (bijna) door de ingestelde snelheid heen waardoor het kreng meteen ook weer gaat remmen of hij benaderd de snelheid niet eens (ik rijdt dan ook altijd op de hand. Comfortabeler voor reizigers en personeel."

Afbeelding
Interieur SGM

Een HC oordeelt als volgt: "SGM is ook leuk spul. Alles enkeldeks en je kunt veel reizigers meenemen. Door het open interieur heb je per rijtuig in ieder geval redelijk goed overzicht. Nadelig is het tractiesysteem van deze treinen: Doordat ze snel optrekken en bij hun topsnelheid vrij abrupt weer afremmen, vang je alle bewegingen daarvan met je knieën op. Dat is funest voor je knieën en aan het einde van een rit met SGM kan ik dat heel erg merken aan het brandende gevoel in mijn knieën. Als de machinist vol optrekt (aanzetverhoging 90-100%) heb ik daar de rest van de dag last van. Helaas weet niet iedere machinist dat en houden ze daar dan ook zeker geen rekening mee. De aanwezigheid van een toilet in de drietjes is overigens een pluspunt. Vaak krijg ik dan ook de venijnig bedoelde vraag "Is er een toilet in deze sprinter?" Als ik daar dan op antwoord met een ja, kijken reizigers me vaak met grote ogen aan: Dat verwachten ze dan niet. Omroepen kan ook hier alleen in de cabine. Het systeem daarvan wil echter nogal eens in storing liggen en dan valt er niets om te roepen en is de RIS (het Reizigers Informatie Systeem) niet aan te passen."

De meningen over SGM zijn dus verdeeld. Vooral de machinisten op ons forum hebben aanmerkingen op het materieel.

ICM
Afbeelding
Cabine ICM

De kenmerkende Intercitystellen van NS komen ook aan bod. Voor reizigers vaak erg comfortabel vervoer op de lange afstand, maar hoe denkt het personeel erover?

Een machinist: "Om te beginnen vind ik ICM al prachtig om te zien, de imposante kopvorm maakt wel indruk. Dit materieel loopt mooi rustig. Tevens trekt het goed op en remt het ook erg goed. De remming is mooi vloeiend uit te voeren. Op de dode hoek die je door de hoogte van de cabine hebt na is het zicht erg goed. Om je heen heb je ramen waardoor je goed zicht over de baan en de omgeving hebt."

Er zijn volgens hem ook nadelen: "De hoge cabine is wat aan de krappe kant, echter is het voldoende voor 1 á 2 personen. Lange machinisten zullen echter al gauw tegen het plafond zitten en worstelen met de beenruimte. 2 minpunten zijn ontstaan bij de modernisering; dat is natuurlijk het verdwijnen van de doorloopkop. Maar ook het dichtmaken van de klapraampjes in de cabine. Deze waren nog wel eens handig om te communiceren met personeel op het perron bij combineren of splitsen."

Een andere machinist vult aan: "Voordelen:
- Het rijdt als een vorst. Mooi rustig. Je kan enorm soepel wegtrekken als je je best een beetje doet.
- Het nieuwe ruitenwissersysteem doet zijn werk naar behoren (als de wisserbladen op tijd vervangen worden)
- De omroep is eenvoudig te bedienen.
- Met passagieren lekker WiFi in de trein
- Een remsysteem dat heel consequent is en goed te doseren. Zeker nu de drietjes ook magneetremmen hebben en de blokkenremmen zijn komen te vervallen
- Lekker uitzicht door de hoogte.

Nadelen:
- De cabine is inderdaad wat klein. Als mentor zit je soms redelijk opgevouwen schuin achter de leerling.
- Ik mis mijn openslaande raampjes. Zeker in de ICM waar je vanuit de cabine niet snel op het perron staat (of soms buitengesloten wordt als je het wel hebt gered)
- De zit wordt door veel collega's als ontspannen ervaren, maar als je even verder kijkt is de ergonomie van dit treinstel te vergelijken met die van een baksteen: Er zit niet één bedieningselement direct binnen handbereik. De modernisering is helaas niet aangegrepen om dat op te lossen."

Afbeelding
Interieur ICM

Voor de conducteur zijn er de volgende voor- en nadelen: "Comfortabel materieel, dat veel reizigers kan vervoeren en een goede wegligging heeft. Doordat het enkeldeks is, is het voor mij als conducteur ook erg prettig materieel. Een nadeel zijn de toiletten, die vaak niet op orde zijn. In de viertjes is het probleem groter, omdat de toiletten hierin automatisch op slot gaan zodra er een storing wordt gesignaleerd door het systeem. Dat is in drietjes niet het geval. Doordat er maar één toilet in de drietjes aanwezig is, is het van het grootste belang dat die schoongemaakt is en dat er water is bijgevuld. Als dat niet zo is (wat helaas maar al te vaak voorkomt), kunnen reizigers hun handen niet wassen. In de viertjes gaan de toiletten dan op slot en loop je het risico dat je de hele weg met boze reizigers zit opgescheept. Ook het grote aantal stiltecoupés wil nog wel eens voor ongemak zorgen, met reizigers die helemaal niet in de stiltecoupé willen zitten, maar er wel moeten zitten omdat er verder geen zitplaatsen vrij zijn. Grote verbetering is overigens het nieuwe materiaal dat is gebruikt om de stoelbekleding mee te vervangen: Voor de vervanging daarvan kwamen er veel klachten over vieze zittingen. De ergste problemen daarmee zijn gelukkig voorbij. Omroepen kan in de drietjes alleen in de cabine en het HC-hok, in de viertjes is er in het midden van de trein ook nog een omroeppunt op het balkon. Als de schuifdeur van de coupé openstaat, gaat de omroep enorm rondzingen, dus omroepen op dat balkon probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen."

ICM wordt dus als erg comfortabel voor reizigers en conducteur aangemerkt. De rijeigenschappen zijn volgens machinisten erg goed, alleen de cabine is wat krap.

DD-AR/mDDM/DDZ
Afbeelding
Cabine DD-AR/DDZ

Momenteel worden alle stammen van het type DD-AR (en dus ook de mDDM's) omgebouwd naar DDZ. Vooral voor de reiziger wordt daarbij veel verbeterd, voor het personeel blijft het nagenoeg gelijk. Daarom behandelen we de drie soorten hier onder één kopje.

Een machinist begint: "Voor de modernisering goed zicht door de vele grote ramen in de cabine. Deze cabine is ook redelijk groot. Verder heeft dit materieel goede loopeigenschappen. Het trekt goed op en remt ook bijzonder goed (soms net als of je een anker uitgooit). Door het standaard stoot- en trekwerk makkelijk af te slepen door iedere loc. Echter kan dit ook een nadeel zijn, het is daardoor namelijk niet af te slepen door andere type treinstellen.

Persoonlijk vind ik zitpositie niet erg fijn door het ontbreken van een niet-verstelbare voetplaat. Hierdoor zit je al snel erg laag ten opzichte van de stuurtafel. Erg groot nadeel sinds de modernisering naar DDZ is het dicht maken van de zijramen in de cabine wat een behoorlijk deel van het zicht weg neemt. Dit extra zicht was in het bijzonder bij een gestoorde overweg erg handig. Het combineren van 2 stellen moet door de buffers met redelijk wat geweld gebeuren. Tevens willen de mechanische kleppen aan de koppeling nog wel eens niet helemaal openen en klem komen te zitten tussen de koppelingen. In dat geval wil het splitsen niet meer op de normale manier, als je dit op de officiële manier wilt oplossen zul je dit handmatig moeten doen doormiddel van een ratel."

Hij wordt aangevuld door een andere machinist: "Voordelen:
- Een trein om mee te gooien en te smijten, of juist heel relaxed over het spoor te zoeven.
- Een fantastisch remsysteem met een enorme vertraging.
- Sinds de modernisering wederom WiFi
- Goed werkende ruitenwissers
- Vlot met optrekken (Met een loc dus nog vlotter!)
- Grote instapdeuren waardoor je het ook als stoptreinmaterieel in kan zetten

Nadelen:
- Weinig....
- Sommige stellen hebben aardig windruis (oordoppen worden vaak gebruikt, maar in dit materieel kan dat tenminste zonder de ATB-bellen weg te filteren)
- Cabinedeuren sluiten niet allemaal even fantastisch
- Cabineklimaat is vrij rigoureus in "regelen". Een alles of niets techniek is niet meer van deze tijd.

De andere machinist noemt het combineren met geweld.... Maar als je op recht spoor staat kan je het combineren zo mooi rustig doen dat zelfs een VIRM het aflegt
Buffer tegen buffer zetten en dan flink aanduwen... klik... klaar "

Afbeelding
Interieur DD-AR

Voor de conducteur geldt het volgende: " Dubbeldeks materieel dat veel reizigers tegelijkertijd kan vervoeren. Voor mij als conducteur is het grootste nadeel dat het dubbeldeks is, vanwege de trappen. Voor de ombouw tot DDZ zijn ook de zogenaamde knuffelhoekjes een nadeel: Je hebt maar weinig overzicht in het materieel. Dat is na de ombouw tot DDZ een heel stuk beter geworden. Het materieel is vooral boven (voor de verbouwing) erg lawaaiig vanwege het luchtverversingssysteem. Een voordeel is dat er in ieder rijtuig een omroeppunt is. De ooit als kunst aangebrachte schilderingen komen vaak chaotisch over en maken het een minder aangename trein. Naast de groene planken die dienst doen als banken, maakt ook de kleurstelling (geel met paars) het interieur erg 'donker'."

Conclusie: Prettig materieel om te rijden en na de ombouw tot DDZ voor de HC een stuk overzichtelijker, ondanks dat het om een dubbeldekstrein gaat.

E-loc 1700

Afbeelding
Cabine E-loc 1700 (met dank aan Micky)

Omdat alleen machinisten hiermee te maken krijgen, hebben alleen twee machinisten gereageerd, en wel als volgt: "Voordelen: Doet het eigenlijk altijd. Flexibel inzetbaar. Sterk.

Nadelen: Toegang tot de cabine erg krap aan de kant waar de stoel staat. Verwarming/ventilatie erg rammelig/lawaaiig. Weinig comfort, echter maakt dit de beleving op een loc wel leuker." De andere machinist had daar weinig aan toe te voegen en zei: "Zie hierboven."

ICR
Afbeelding
Cabine ICR (BDs)

En omdat aan de E-loc 1700 over het algemeen ICR-stammen vastzitten (of DD-AR stammen), behandelen we ICR meteen.

Een machinist deelt zijn ervaringen: "Voordelen:
- Dezelfde bediening als de e-loc 1700 en DDm materieel.
- Zeer ruime cabine.
- Zeer goede zitpositie.
- Door de grote frontruit is het zicht ruim en goed.
- Door de komst van deze rijtuigen hoeft er niet meer omgelopen te worden met de loc.

Nadelen:
- Het is een erg licht rijtuig wat voor een behoorlijk onrustige loop in de wisselstraten zorgt.
- Bij een aantal rijtuigen lijkt er een iets andere frontruit te zitten. Dit geeft het effect alsof je door een bril op sterkte kijkt. Dit kijkt voor mij als niet-brildrager soms erg onprettig.
- Ondanks dat je op trek-duwmaterieel rijdt heb je veel minder de beleving een 'echte trein' te rijden dan wanneer je op de loc zit."

Een conducteur reageert als volgt: "Persoonlijk vind ik dit materieel helemaal niets. In de samenstellingen waarin ze voorkomen (tien of zeven rijtuigen) kunnen wel veel reizigers worden vervoerd, maar 's avonds laat zijn die vaste samenstelling een groot nadeel: Je moet soms echt zoeken naar het handjevol reizigers dat in de trein zit. Het interieur maakt op mij geen beste indruk, met versleten stoelen (voeten op de bank bij de vierzits is daar de grootste veroorzaker van) en een hoop kleine defecten door de stammen heen. Ieder rijtuig heeft zijn eigen toilet (voordeel), die helaas erg storingsgevoelig zijn (nadeel). Gelukkig heeft ook ieder rijtuig een omroeppunt, wat mij weer erg mobiel maakt. De hoge instap van deze treinen is een groot nadeel voor de reizigers: Vooral ouderen hebben hier vaak moeite mee."

VIRM
Afbeelding
Cabine VIRM

Tegenwoordig veel te zien op het Nederlandse spoorwegnet: De VIRM. De meningen over dit materieel zijn als volgt:

"VIRM loopt mooi rustig. Heeft een redelijk ruime cabine. Goed zicht ondanks het ontbreken van zijramen in de cabine. Remt goed. Is stil. Diagnosesysteem geeft goed inzicht over de diverse systemen in de trein.

Nadelig zijn de slipgevoeligheid en de enorme 'tijdelijke' airco die veel ruimte inneemt in de cabine."

Een andere machinist voegt toe: "Voordelen:
- Goed zicht
- Remt goed (en als je het een beetje kan ook comfortabel)
- Relatief rustig in de cabine al kan er hier en daar nog wel wat verbeterd worden.

Nadelen:
- Slipt bij optrekken veelvuldig!
- Bij stevigere remmingen op glad spoor gaat het eerste draaistel ook snel op zijn gat.
- Bij ED (Elektrodynamisch) uitgeschakeld op je eerste motorwagen wil het eerste draaistel ook om het minste of geringste glijden, doordat hij de ontbrekende ED-rem gaat compenseren.
- Dan gaat je snelheidsmeter maar een beetje gokken wat je snelheid moet zijn. Dat resulteert in een aanduiding van bijvoorbeeld 80 km/h bij stilstand. Deuren gaan dan ook niet open
- Lijnschakelaars blijven wel eens een beetje plakken. Trap tegen de kast doet dan wonderen (mat'64? )
- Een enorm vreemd bedachte compressorstart. Het hele boordnet van 400/240V gaat plat om de compressor een softstart te geven
- Gevolg: (Cabine) Airco valt uit. Daardoor steevast een koelingspercentage van slechts 30-40% Opgelost met een extra airco die echter hetzelfde euvel heeft."

Afbeelding
Interieur VIRM

Voor de HC zijn er de volgende punten: "Ook dubbeldeks materieel en dat is meteen mijn grootste opmerking: Veel trappen. Een viertje is op zich nog wel te doen, maar een zesje in je eentje is erg veel werk. Vooral met drukke treinen kunnen er heel veel reizigers mee (voordeel), je hebt er echter wel een behoorlijke kluif aan om iedereen te controleren in een zesje als je alleen bent (nadeel). Daarnaast is de bovenverdieping bij conducteurs niet echt populair op sommige trajecten, omdat vooral op de bovenverdieping het heen en weer gaan van de trein heel erg te merken is. Ook hier is in ieder rijtuig een omroeppunt, wat een voordeel is. Ook het HC-hok in de zesjes is een groot voordeel: Een plek voor jezelf en toch in het midden van de trein voor het overzicht."

Ruim materieel dat diverse voor- en nadelen heeft, dus.

DM'90
Afbeelding
Cabine DM'90

Het enige dieselmaterieel dat bij NS rijdt. Niet iedere machinist heeft materieelbekendheid met de Buffels, omdat niet iedere standplaats op DM'90 rijdt.

Een machinist die er wel op rijdt, reageert als volgt: "DM'90 loopt netjes rustig. Zeer ruime cabine. Remt goed (wanneer het eenmaal remt). Nadelig aan DM'90 is dat het remsysteem traag reageert. Ook heeft het een traag diagnosesysteem."

Afbeelding
Interieur DM'90

Een HC reageert: "Leuke treinen. Ook alleen in tweetjes, wat ideaal is voor de late avond. Met twee of drie stellen natuurlijk dezelfde nadelen als bij Mat'64: Je kunt niet in één keer doorlopen. Doordat de treinen zijn uitgevoerd met een testopstelling van de deuren, kom je drie verschillende typen deuren tegen in de coupés, wat soms verwarrend kan werken. Vooral 's zomers erg warm materieel, omdat er in de reizigerscoupés geen airco aanwezig is. Dat is wel het grootste nadeel van dit materieel."

SLT
Afbeelding
Cabine SLT

De nieuwste trein van NS op het Nederlandse spoorwegnet. Ondertussen heeft bijna ieder personeelslid zijn kilometers met dit materieel wel gemaakt, nu het in heel Nederland rijdt.

Een machinist oordeelt als volgt: "SLT loopt erg mooi. Heeft een danszaal van een cabine. Makkelijk te bedienen. Mooi stil. Trekt super goed op en remt ook beregoed.

Nadelig aan SLT is dat er geen toilet aanwezig is. Wat zicht betreft zijn er geen zijramen en de machinist zit ver van de frontruit af. De speaker van de toongenerator (voor ATB en Dodeman) zit pal boven het hoofd van de machinist en is niet in volume instelbaar. Beeldscherm diagnose systeem blijft branden. En tot slot de lichtinval via de achter wand."

Een andere machinist: "SLT is steeds meer mijn trein

Voordelen:
- Overzichtelijke stuurtafel en ook nog eens redelijk ergonomisch
- Duidelijk diagnosesysteem.
- Storingen zijn vrijwel altijd vanuit de cabine op te lossen
- Een heel rustige loop door de toegepaste draaistellen op de bakovergang
- Kan tegen een stootje en is enorm vormvast.
- Trekt goed op en is goed doseerbaar
- Remt als een baksteen en ook die remmen zijn goed te doseren
- Glijdt wel, maar corrigeert het ook enorm goed. Veel beter dan al zijn voorgangers
- Klimaatbeheersing in de cabine goed te regelen
- Een cabinedeur waar een kluis jaloers op mag zijn.

Nadelen:
- Beeldscherm diagnose systeem mag vaak wat minder fel in het donker; de licht-donkerschakeling werkt niet optimaal
- Iedere scheet die de SLT dwarsligt resulteert in een storingsmelding die om aandacht schreeuwt
- De SLT wil nog wel eens vastlopen... dan doet ie echt he-le-maal niets meer. (shutdown is dan de enige remedie)
- Ruitverwarming werkt niet bij hogere temperaturen, terwijl je hem (door de airco) soms wel nodig hebt.
- Hele lichte zijwanden die naar de vooruit lopen, waardoor vaak hinderlijke lichtreflecties ontstaan. Samen met de glazen achterwand een probleem. Maar ook van voren invallend licht is niet prettig
- Vreemde plaats van meldlampen Dodeman en Deuren dicht. Niet in de directe zichtlijnen van de machinist.
- Tijdens het omroepen in de trein doet de gong van de deuren het niet, waardoor je soms te lang stilstaat
- De geluiden van ATB zijn geheel naar smaak van de werknemers van de fabriek. Als het is ingeregeld door een doof persoon worden de machinisten het ook op den duur
- De trap bij de cabinedeuren..... Een echte benenbreker."

Afbeelding
Interieur SLT

Voor de conducteur zijn er de volgende op- en aanmerkingen: "Zeer overzichtelijk materieel: Je kunt van voor naar achter kijken en zo de trein behoorlijk goed in de gaten houden. Door de heldere kleurstelling een aangenaam interieur. De afwezigheid van een toilet is wel een groot nadeel. Bij iedere deur is een omroeppunt aangebracht, wat mij als conducteur erg mobiel maakt in dit materieel."

Het is dus even wennen (geweest) voor het personeel, maar de trein valt steeds meer in de smaak. Afgezien van de afwezigheid van een toilet, dan.

Treindienstleiders en materieelsoorten
We hebben naast machinisten en conducteurs ook aan de aanwezige treindienstleiders gevraagd wat hun ervaringen met de diverse materieelsoorten is en daaruit kwam het volgende naar voren:
"Als treindienstleider merk ik meestal niet veel van de verschillende soorten materieel. In de basis zijn het allemaal dezelfde gele streepjes op mijn beeldscherm. Er zijn echter twee aspecten van het materieel die het meest van belang zijn in mijn dagelijkse werk: de lengte en de tractiesoort.

De lengte bepaalt of een trein wel of niet op een spoor past, dus tussen twee seinen past of tussen sein en stootjuk. Lukt dat, dan is er geen probleem, maar als dat niet lukt, dan komt de trein niet "vrij" en betekent dat meestal dat er een aantal beperkingen ontstaan in de wisselstraat. Of een trein vrij komt is natuurlijk van groot belang bij een reizigerstrein: een trein die vrij komt, staat meestal ook volledig langs het perron en dat is wel zo prettig voor de reizigers. Maar ook bij het rangeren is het vaak goed opletten of je niet een te lange trein naar een uithaalspoor stuurt: een trein waarvan de staart (en na het ombouwen dus de kop) niet binnen het sein staat levert vooral extra werk op. "Meester, hoeveel bakken heeft u bij u?" is dan ook vaak een standaardvraag bij het rangeren. Helaas is de "bak" van de verschillende materieelsoorten niet altijd even lang. Drie bakken van het ene type trein kan dus langer zijn dan drie bakken van een ander type trein.

De tractiesoort is ook wel handig om in de gaten te houden: diesel of elektrisch? Op mijn post hebben we heel veel sporen zonder bovenleiding, en dan is het niet zo handig om daar elektrisch materieel heen te sturen. Die lopen dan "onder de draad uit", met alle problemen van dien.

Verder merk ik in mijn werk niet veel verschillen tussen het ene materieeltype en het andere. Het valt me aan mijn schermen nooit op of er nu een VIRM, een ICM of een Mat '64 rijdt, daarvoor moet ik uit het raam kijken. Hoogstens krijg ik machinisten in ICM's vaker aan de telefoon omdat zij lage seinen minder goed kunnen zien, vooral als de trein er vlak voor staat."

En daarmee zijn we aan het einde gekomen van deze aflevering van Onder de loep! We hebben geprobeerd jullie een kijkje te gunnen in de keuken van het personeel en hun ervaringen met de diverse materieelsoorten. Heb je vragen aan de diverse personeelsleden over hun ervaringen? Dan kun je ze in dit topic stellen: Ze beantwoorden jullie vragen graag!
___________________________________________________________________________
Onder de loep gaat over actuele onderwerpen in het OV. OV-personeel geeft in de Besloten Personeelsdelen een reactie op het onderwerp. Daarmee wordt Onder de loep gemaakt. Wil je ook iets weten van het OV-personeel? Heb je een leuk onderwerp waar je meer over wilt weten? Stuur dan een PB!
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 155
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Onder de loep: Materieelsoorten

Berichtdoor Carpento » Ma 11 Feb 2013 12:57

Leuk overzicht, ook grappig om eens de mening van het personeel te zien, die is op bepaalde punten toch wel anders dan die van de reizigers. Interessant verhaal :YY:
Gebruikers-avatar
Carpento
 
Berichten: 32
Geregistreerd: Do 03 Mei 2012 13:03
Woonplaats: Nabij Gdm :)

Onder de loep: Materieelsoorten

Berichtdoor MarkNL » Vr 15 Feb 2013 09:25

Erg leuk en interessant om te lezen! Echter mis ik nog 1 ding, hoe is het voor de machinist om in de stuurstand van de ICR te zitten?
Gebruikers-avatar
MarkNL
 
Berichten: 30
Geregistreerd: Do 17 Mei 2012 10:20
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Onder de loep: Materieelsoorten

Berichtdoor Mikos » Za 16 Feb 2013 12:13

En dus hebben we daar bij dezen ook een mening over gekregen, die we in het overzicht hebben toegevoegd onder ICR! :-)
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Onder de loep: Materieelsoorten

Berichtdoor MarkNL » Zo 17 Feb 2013 11:27

Bedankt, fijn dat deze er ook bij staat :D.
Gebruikers-avatar
MarkNL
 
Berichten: 30
Geregistreerd: Do 17 Mei 2012 10:20
Woonplaats: Spijkenisse


Terug naar Vanaf de Werkvloer

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth