door OVE Nieuwsdienst » Di 27 Nov 2012 16:11
27 november 2012
Nu de ruwbouw van de tunnels van de Noord/Zuidlijn vrijwel klaar is, doemt een luxeprobleem op: wat te doen met de tientallen miljoenen euro's die opzij zijn gezet voor tegenvallers?
Eind deze week bereikt de boor station Rokin. Na twee jaar en acht maanden is het boren dan klaar. Daarmee is één van de riskantste fases van het project afgerond, al duurt het nog tot 2017 voordat de metro rijdt.
Aan de vooravond van het boren stelde de gemeente een risico-top-15 op, variërend van grote 'zettingen' van woningen tot een grote brand. Welke bedragen opzij zijn gezet, wil de gemeente niet zeggen. Wel is duidelijk dat het om tientallen miljoenen gaat. In een vertrouwelijk verslag uit 2009, in bezit van deze krant, staan wat bedragen. Zo werd de schade bij het instorten van de kademuur bij het Damrak, nummer één uit de top 15, geraamd op 27 miljoen. Daarna volgden afstemmingsproblemen tussen boortunnels en stations (20 miljoen). Maar die risico's zijn verleden tijd.