door OVE Nieuwsdienst » Do 19 Jul 2012 14:35
19 juli 2012
DEN HAAG - De Nederlandse verkeersminister Schultz staat niet bekend om haar opvliegende karakter, maar met haar Belgische collega Paul Magnette heeft ze het nu helemaal gehad. De man negeert haar volkomen.
Wat Schultz van Haegen ook probeert, of ze hem nu belt, mailt of schrijft, Magnette geeft steevast niet thuis. Schultz is ten einde raad en heeft premier Rutte ingeschakeld om door het pantser van Magnette heen te breken.
Aanleiding voor de merkwaardige ruzie tussen de Nederlandse enBelgische ministers is onenigheid over een treinstel.
Sinds het nieuwe hsl-traject door het Groene Hart in gebruik is genomen, flitsen de hogesnelheidstreinen Den Haag voorbij. Dat is tegen het zere been van de ambtenarenstad, die enkele jaren geleden bij het rijk heeft bedongen dat er tussen Den Haag en Brussel een rechtstreekse verbinding moet komen. Om die dienstregeling uit te kunnen voeren, zou België een extra Fyra-treinstel bestellen, zo is afgesproken. Maar tot op heden is dat nog steeds niet gebeurd.
,,Minister Schultz heeft meerdere keren geprobeerd contact op te nemen met haar Belgische collega Magnette, zegt een woordvoerster van Schultz. ,,We hebben brieven gestuurd en zijn voicemail ingesproken. Tot op heden zonder resultaat. We krijgen hem niet te pakken. Schultz is het verstoppertje spelen zo beu, dat ze premier Rutte heeft gevraagd persoonlijk contact op te nemen met de Belgische eerste minister Di Rupo.
De Belgische Spoorwegen, die het treinstel moeten bestellen, hebben eerder al laten weten hier eigenlijk helemaal geen heil in te zien. Volgens de Belgen kan de treindienst nooit rendabel zijn. ,,Maar als onze minister vraagt om het treinstel te bestellen, zullen we dat doen, liet topman Philippe Bulinckx van de Belgische spoorwegen eerder weten.
De Belgen broeden op een ander plan om onder de deal uit te komen. Wat dat moet worden, is echter onduidelijk. De ruzie tussen de twee bewindslieden staat niet op zichzelf. De afgelopen jaren liepen de gemoederen met de zuiderburen over verschillende dossiers hoog op. Zo verweten de Belgen Nederland dat het de uitdieping van de Westerschelde traineerde, die het mogelijk moest maken dat grotere zeeschepen naar de haven van Antwerpen kunnen varen.
Nu de uitdieping heeft plaatsgevonden, dreigen de Belgen Nederland voor de rechter te slepen omdat de Zeeuwse Hedwigepolder nog niet onder water is gezet. Volgens de Belgen hoort dat ook bij de afspraak. Ook is de ruzie over het doortrekken van een spoorlijn tussen België en Duitsland door Limburg (de IJzeren Rijn) nog steeds niet beslecht. En een beslissing over een grotere zeesluis bij Terneuzen werd onlangs pas genomen na jaren van getouwtrek wie er voor de kosten moest opdraaien.De Belgische minister Magnette is overigens ook voor deze krant onbereikbaar. Op een verzoek voor een interview wordt niet gereageerd.
Papieren versie Algemeen Dagblad/Haagsche Courant.