Pagina 1 van 1

FAQ OV-Ervaringenmeter

BerichtGeplaatst: Vr 14 Jun 2013 11:30
door Mikos
Veelgestelde vragen - Frequently Asked Questions OV-Ervaringenmeter

Hieronder staan de tot nu toe meest gestelde vragen over de OV-Ervaringenmeter op OV-Ervaringen.nl. Staat je vraag er niet tussen? Stel je vraag dan in dit topic!

Waarom zou ik mijn ervaringen in moeten voeren?
Waarom moet ik mij (apart) registreren?
Waarom moet ik mijn e-mailadres opgeven?
Hoe moet ik de OV-Ervaringenmeter invullen?
Waar kan ik problemen met de OV-Ervaringenmeter melden?
Wat doen jullie met de ingevoerde gegevens?
Worden mijn ingevoerde reizen aan mij persoonlijk gekoppeld?
Worden mijn ingevoerde reizen aan mij persoonlijk gekoppeld?
Ik reis dagelijks met de bus, maar die reizen kan ik niet invoeren. Waarom?
Mijn vraag staat er niet tussen, wat nu?

Waarom zou ik mijn ervaringen in moeten voeren?
Aan de ene kant is het leuk om te zien wanneer en waar je hebt gereisd. Aan de andere kant is het nog nuttig ook: De verschillende vervoerbedrijven publiceren vaak eens per jaar de klanttevredenheidscijfers. Die worden gebaseerd op steekproefsgewijze enquêtes die worden ingevuld door reizigers. Maar lang niet iedereen krijgt jaarlijks zo'n onderzoek in handen en op sommige trajecten zijn er nu eenmaal meer problemen dan op andere. Ook vertragingscijfers zijn interessant: Als alle treinen op tijd rijden, wil dat nog niet zeggen dat alle reizigers ook op tijd zijn. Zeker als je een aansluiting net mist kan dat veel ongemak opleveren. Daarom willen wij via ons eigen gebouwde systeem iedereen de mogelijkheid geven om zijn of haar ervaringen te delen.

Waarom moet ik mij (apart) registreren?
Om de OV-Ervaringenmeter te kunnen gebruiken, moet je jezelf registreren. Dit is om spam te voorkomen van computers die het systeem willen misbruiken om bijvoorbeeld reclame te maken. Voor de gebruikers die al een account op het forum hebben: Je dient een apart account aanmaken, omdat er andere software gebruikt wordt dan op het forum. Met het oog op de toekomst vragen we je eenmalig (apart) te registreren voor het gebruik van de OV-Ervaringenmeter, omdat je dat account steeds vaker zult gaan gebruiken.

Waarom moet ik mijn e-mailadres opgeven?
We vragen je om je e-mailadres op te geven, voor het geval je je wachtwoord kwijtraakt. Je kunt dan een nieuw wachtwoord opvragen. Daarnaast zullen er in de toekomst meerdere functionaliteiten bijkomen, waarbij je er voor kunt kiezen om per e-mail op de hoogte gehouden te worden.

Hoe moet ik de OV-Ervaringenmeter invullen?
We hebben een handleiding gemaakt die je stap voor stap door de twee invoerschermen leidt. De handleiding kun je hier vinden: Handleiding OV-Ervaringenmeter

Waar kan ik problemen met de OV-Ervaringenmeter melden?
Hiervoor hebben we een topic op het forum. Bugs en andere problemen kun je daar melden, zodat we ze overzichtelijk op een rijtje hebben. Het topic is hier te vinden: Bugs OV-Ervaringenmeter

Wat doen jullie met de ingevoerde gegevens?
We slaan alle gegevens op en eens in de zoveel tijd filteren we alles en maken we een overzicht per vervoerder hoe tevreden de reizigers zijn. Komen die cijfers overeen met de door de vervoerder gepubliceerde klanttevredenheidscijfers, of is het een stuk slechter gesteld? Of misschien juist wel beter!

Worden mijn ingevoerde reizen aan mij persoonlijk gekoppeld?
Iedereen kan zijn of haar eigen ingevoerde reizen terugzien. Daarnaast bouwen we nog een functionaliteit in om alle reizen terug te zien. Daarbij wordt je gekozen gebruikersnaam getoond. Bij eventuele publicaties van jaarcijfers worden er geen gebruikersnamen getoond: Die zijn niet van belang. Het gaat uiteindelijk om de cijfers.

Ik heb een idee voor de OV-Ervaringenmeter; waar kan ik die kwijt?
Ideeën zijn van harte welkom! We bouwen het systeem vanuit het niets op, dus er is veel mogelijk om in te bouwen. Het kan echter een tijdje duren voordat geopperde ideeën ook daadwerkelijk worden ingevoerd, omdat alles door ons zelf geschreven wordt. Al je ideeën, commentaren en andere voor ons nuttige informatie kun je hier kwijt: OV-Ervaringen.nl introduceert de OV-Ervaringenmeter!.

Ik reis dagelijks met de bus, maar die reizen kan ik niet invoeren. Waarom?
We zitten momenteel nog in de bètaversie van de OV-Ervaringenmeter. Tot nu toe kunnen er alleen nog treinreizen worden ingevoerd, dat brengt al heel veel werk met zich mee. In de toekomst willen we ook voor reizen met bus, tram en metro een functionaliteit inbouwen. Als je een goed idee hebt om ons te helpen bij het bouwen van het systeem, dan kun je die hier kwijt: OV-Ervaringen.nl introduceert de OV-Ervaringenmeter!.

Mijn vraag staat er niet tussen, wat nu?
Alle overgebleven vragen kunnen op het forum gesteld worden in dit speciaal daarvoor geopende topic. Schroom niet; we beantwoorden je vragen graag!