Handleiding OV-Ervaringenmeter

Alles over de OV-Ervaringenmeter die je kunt vinden op http://www.ov-ervaringen.nl!

Handleiding OV-Ervaringenmeter

Berichtdoor OVE Redactie » Wo 29 Mei 2013 22:43

Handleiding OV-Ervaringenmeter

In de OV-Ervaringenmeter op http://www.ov-ervaringen.nl kun je je eigen reizen met het Openbaar Vervoer invoeren, beoordelen en terugzien. In deze handleiding nemen we je stap voor stap mee door de diverse invoerschermen, zodat iedereen zijn of haar ervaringen in kan voeren. In de komende periode zullen er verschillende wijzigingen worden doorgevoerd in het systeem en mogelijk in het uiterlijk van de diverse pagina's. Deze handleiding is bedoeld om de basis van het systeem te kunnen volgen. Omdat het nu nog om een bètaversie gaat, gaan we niet te diep in op de diverse mogelijkheden, omdat ze in een volgende release gewijzigd kunnen worden of zelfs verdwijnen.

De handleiding is geschreven voor versie 0.9.6 (rechts onderin de pagina terug te vinden). We gaan er van uit dat je begint op de homepagina http://www.ov-ervaringen.nl, tenzij anders aangegeven.

Afbeelding
De Homepage op OV-Ervaringen.nl. Klik op het tabblad 'Ervaringen' of de groene knop 'Voer je Ervaringen in!' om naar de OV-Ervaringenmeter te gaan.


Inhoud van deze handleiding
Registreren
Inloggen
Invoeren van (rechtstreekse) reiservaringen
Invoeren van reiservaringen met overstap
Indeling oorzaken vertraging
Bekijken van je ingevoerde ervaringen
Bugs en andere problemen

Afbeelding
De diverse functies in het scherm.


Registreren
Om gebruik te kunnen maken van de OV-Ervaringenmeter heb je een account nodig. Dit is een zelfstandig account dat verder (nog) niet is gekoppeld aan je account op het forum. Mogelijk worden er in de toekomst functies gekoppeld, daarom geven we het advies om dezelfde accountnaam te kiezen als op het forum.

Klik op "Start de invoer!" of rechts bovenin op Guest en kies voor Registreer. Voer je gekozen gebruikersnaam en wachtwoord in, geef een geldig e-mailadres op en klik op Registreer! Hierna krijg je de gebruikersvoorwaarden te zien, die je moet accepteren om gebruik te kunnen maken van de OV-Ervaringenmeter. Door op Verzend! te klikken, ga je akkoord met de voorwaarden aan het gebruik van de OV-Ervaringenmeter. Klik hierna op "Ervaringen" om je reiservaringen te kunnen beoordelen en in te voeren.

Inloggen
Om in te loggen, klik je ofwel op "Start de invoer!" of rechts bovenin op Guest en kies voor Login. Voer je gekozen gebruikersnaam en bijbehorende wachtwoord in en druk op Login. Je bent nu ingelogd en kunt nu beginnen met het invoeren van je reiservaring door op "Start de invoer!" te klikken of een van de andere functionaliteiten te gebruiken.

Invoeren van (rechtstreekse) reiservaringen
Klik op "Start de invoer!". Hierna krijg je automatisch het reisscherm te zien; kies de datum waarop de reis is gemaakt. Kies hierna het station waarvandaan de geselecteerde reis is begonnen. Door de eerste letters van het station in te voeren, maakt het systeem meteen een aantal stations zichtbaar waarin dezelfde letters voorkomen. Klik op het station van je keuze of druk op de Tab-knop als het juiste station bovenaan staat. Doe vervolgens hetzelfde voor het aankomststation. Hierna kun je kiezen of het om een rechtstreekse reis gaat, of tot drie overstappen. In het volgende scherm krijg je dan de mogelijkheid je reis in te voeren in delen. Druk op Verzend! om door te gaan naar het tweede scherm.

Het tweede scherm is het ervaringenscherm: Het bestaat uit een linkerkolom en een rechterkolom. In de linkerkolom komen de feiten aan bod, in de rechterkolom je persoonlijke ervaringen, meningen en andere toevoegingen. We bespreken dit scherm van links naar rechts.

Het vertrekstation en aankomststation zijn alvast voor je ingevuld. We vragen je om de vertrektijd van je reis in te vullen en eventuele vertraging bij vertrek (welke je eventueel na kunt zoeken in de reisplanner op http://www.ns.nl) en ook de aankomsttijd op het eindstation of het station waarop je bent overgestapt en eventuele vertraging bij aankomst. Kies vervolgens de vervoerder waarmee je hebt gereisd en het treintype. Het treintype is eventueel terug te vinden door de reis in de Reisplanner op http://www.ns.nl in te voeren en onder Reisdetails te kijken).

De Ritwaardering is heel persoonlijk en vraagt naar jouw waardering voor de gemaakte reis. Vul als eerste in wat jouw waardering voor deze reis was, in cijfers uitgedrukt. Hierbij staat een 1 als waardering voor slecht en een 10 als waardering voor goed. Beantwoord vervolgens de vraag of je tijdens de rit personeel hebt gezien. Dit kan op het perron zijn geweest of in de trein. Beantwoord vervolgens de vraag of je bent gecontroleerd tijdens de reis.

Als je de reden weet van de eventuele vertraging, kun je die in het volgende dropdown-menu selecteren. Daarbij hanteren we de volgende selectie:
Oorzaak 1 ProRail: Seinstoring, overwegstoring, baanstoring, problemen met bovenleiding.
Oorzaak 2 vervoerder: Trein te laat binnengekomen, technisch probleem aan de trein, afwezigheid personeel of personeel te laat, defecte trein.
Oorzaak 3 derden: Mensen of dieren langs het spoor, hulpdiensten bij de trein of langs het spoor (onwelwording, lastige reiziger(s)), aanrijding met persoon of wegverkeer, ingelaste of uitgelopen werkzaamheden
Indien de oorzaak van de vertraging onbekend is, kies je voor "Onbekend".

Beantwoord vervolgens de vraag of je over de vertraging werd geïnformeerd: Heb je een omroepbericht gehoord op het station of in de trein over de vertraging of ben je door een werknemer van het vervoersbedrijf ingelicht? Beantwoord hierna de vraag of je door de eventueel opgelopen vertraging een aansluiting hebt gemist.

Tot slot heb je de mogelijkheid om in het tekstveld in maximaal 200 tekens een (persoonlijke) toelichting te geven over de gemaakte reis. Hierin kun je bijvoorbeeld kort toelichten wat de precieze oorzaak van de eventueel opgelopen vertraging is geweest of bijvoorbeeld een opmerking of compliment kwijt over de reinheid van trein of station of het personeel. Let wel op: Deze opmerkingen worden in het systeem opgeslagen en niet aan de vervoerder doorgegeven. Heb je een klacht of een compliment die je wilt doorgeven? Doe dit dan bij de betreffende vervoerder. Daarnaast vragen we jullie vriendelijk om geen eventueel voor het personeel belastende informatie te plaatsen.

Controleer voor verzenden de ingevoerde gegevens op juistheid en zodra alles correct is ingevuld, klik je op "Verzend!" Je reiservaring wordt nu in de database opgeslagen en je krijgt een samenvatting van je reis te zien. Dank voor je invoer!

Invoeren van reiservaringen met overstap
Het invoeren van een reis met één of meer overstappen is nagenoeg gelijk aan de invoer van Invoeren van (rechtstreekse) reiservaringen, voorlopig moeten ze alleen in onderdelen worden ingevoerd. In het eerste scherm dat je te zien kreeg (het reisscherm), heb je een keuze gemaakt voor het aantal overstappen dat je hebt gemaakt. Het vertrekstation en het aankomststation zijn voor je ingevuld, het systeem kan (nog) niet automatisch je overstapstation(s) invullen, omdat voor sommige reizen verschillende routes mogelijk zijn. Daarnaast is het mogelijk dat je met verschillende vervoerders reist, die elk voor hun deel van de reis beoordeeld moeten worden. Voorlopig moet je dus je reizen per onderdeel invoeren. We nemen als voorbeeld een reis van Amsterdam Centraal naar Zutphen.

Het vertrekstation is voor je ingevuld, vul zelf de vertrektijd in (eventueel na te zoeken in de Reisplanner op http://www.ns.nl) en de eventuele vertraging bij vertrek. Vul vervolgens het eerste overstapstation in (in dit geval Amersfoort) en de aankomsttijd op dat overstapstation. Kies de juiste vervoerder uit en de bijbehorende treinsoort (eventueel in de Reisplanner terug te zoeken).

Vul vervolgens de (blauwe) kolom 'Ritwaardering' in: Geef een algemeen cijfer voor het eerste deel van de reis (in het voorbeeld van Amsterdam Centraal naar Amersfoort), waarbij een 1 voor slecht staat en een 10 voor goed. Beantwoord de vragen of je personeel hebt gezien (op het station of in de trein), of je bent gecontroleerd tijdens de rit en wat de oorzaak was van eventuele vertraging. De indeling van de diverse oorzaken vind je hier.
Beantwoord de vragen of je over deze vertraging werd geïnformeerd (via de omroep op het station, in de trein of door een medewerker) en of je door de eventuele vertraging een aansluiting hebt gemist. In het tekstveld kun je in maximaal 200 tekens nog een korte toelichting geven op dit deel van de reis. Hierin kun je bijvoorbeeld kort toelichten wat de precieze oorzaak van de eventueel opgelopen vertraging is geweest of bijvoorbeeld een opmerking of compliment kwijt over de reinheid van trein of station of het personeel. Let wel op: Deze opmerkingen worden in het systeem opgeslagen en niet aan de vervoerder doorgegeven. Heb je een klacht of een compliment die je wilt doorgeven? Doe dit dan bij de betreffende vervoerder. Daarnaast vragen we jullie vriendelijk om geen eventueel voor het personeel belastende informatie te plaatsen.

Vervolgens gaan we door naar het tweede deel van de reis (in het voorbeeld van Amersfoort naar Apeldoorn). Vul het overstapstation in waar je bent overgestapt (in het voorbeeld wederom Amersfoort) en de juiste vertrektijd vanaf dat station en de eventuele vertraging bij vertrek. Vul vervolgens het volgende overstapstation (Apeldoorn) in, met de bijbehorende aankomsttijd en eventuele vertraging bij aankomst. Kies de juiste vervoerder voor dit deel van de reis en het bijbehorende treintype. Vul hierna de rechterkolom "Ritwaardering" in.

Herhaal het bovenstaande voor het derde deel van de reis (in het voorbeeld van Apeldoorn naar Zutphen. In het voorbeeld wordt dit derde deel met Arriva gereisd.)

Controleer voor verzenden de ingevoerde gegevens op juistheid en zodra alles correct is ingevuld, klik je op "Verzend!" Je reiservaring wordt nu in de database opgeslagen en je krijgt een samenvatting van je reis te zien. Dank voor je invoer!

Bekijken van je ingevoerde ervaringen
Je kunt je eigen ingevoerde ervaringen terugzien in de database. Dit doe je door, als je ingelogd bent, rechts bovenin op je gebruikersnaam te klikken en te kiezen voor "Mijn ervaringen". Je krijgt nu een samenvatting van je eigen reizen te zien. Door op "Bekijken" te klikken, krijg je alle door jou ingevoerde informatie van die reis te zien.

Bugs en andere problemen
Omdat het nog om een bètaversie gaat, waarin nog genoeg fouten en problemen zullen zitten, maar ook nog allerlei onderliggende functionaliteiten die nog niet werkzaam zijn, vragen we jullie om bugs en andere technische problemen actief te melden op het forum. Op die manier hebben we alle problemen en onvolkomenheden overzichtelijk bij elkaar en kunnen we daarmee aan de slag. Bugs en andere (technische) problemen kunnen jullie kwijt in het topic Bugs OV-Ervaringenmeter in het subforum OV-Ervaringenmeter. Dank voor je feedback!
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 149
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Terug naar OV-Ervaringenmeter

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth