Hoe werkt het: Poortjes en paaltjes OV-Chipkaart

Hier kan iedereen vragen stellen aan OV-personeel, maar ook het sollicitatietopic en de serie 'Hoe werkt het?' zijn hier te vinden.

Hoe werkt het: Poortjes en paaltjes OV-Chipkaart

Berichtdoor Mikos » Wo 27 Aug 2014 13:34

In de serie "Hoe werkt het?" behandelen we op OV-Ervaringen.nl verschillende zaken in het OV. We geven een korte uitleg over hoe het werkt, wat de regels zijn, wat je wel of juist niet mag doen en meer van dat soort zaken. In de rest van het topic kunnen vragen gesteld worden over dat onderwerp, maar ook bijzondere situaties kunnen worden besproken en discussies kunnen altijd een ander licht ergens op laten schijnen. Lees alle andere afleveringen van "Hoe werkt het?" hier op het forum.

Heb je na het lezen van onderstaand artikel vragen, opmerkingen of aanvullingen? Plaats ze dan in dit topic!


Poortjes en paaltjes van de OV-Chipkaart
Sinds 9 juli 2014 checken alle treinreizigers in én uit! Bijna iedereen is ondertussen wel bekend met de OV-Chipkaartpaaltjes die op de stations staan. Langzamerhand komen er op 82 stations ook poortjes in werking, verdeeld over het land. Daar waar de paaltjes nog plek voor situaties die sommige reizigers niet begrijpen overlaten, zijn de poortjes heel duidelijk: Is er iets aan de hand met de kaart waardoor je niet kunt reizen? Dan gaan de poortjes niet open. Zo gaan de poortjes zwartrijden tegen en wordt het volgens de vervoerders veiliger in de trein. Meer over de OV-Chipkaart zelf lees je in Hoe werkt het: De OV-Chipkaart.

OV-Chipkaartpaaltjes (CiCo)
OV-Chipkaartpoortjes
Trivia

De OV-Chipkaartpaaltjes (CiCo)
Geluiden en signalen van de paaltjes
Op de paaltjes, Cico's geheten (vernoemd naar Check In en Check Out), zijn verschillende scenario's denkbaar. Hieronder de combinaties:
- Één toon, in combinatie met een groen lampje: U bent ingecheckt en kunt nu reizen. Ook wanneer je overstapt zal er één toon klinken en een groen lampje branden.
- Twee tonen, in combinatie met een knipperend groen lampje: U bent uitgecheckt, tot ziens!
- Drie tonen, in combinatie met een rood lampje: U kunt niet reizen.

Lees in alle gevallen wat er op het scherm staat, het scherm geeft namelijk ook aan op welk vervoerbewijs je reist, hoeveel het afgeschreven saldo is en bij het uitchecken hoeveel je resterende saldo is.

Kleuren van de paaltjes van vervoerders
Er zijn ook verschillende kleuren paaltjes op de stations te vinden. Is er maar één vervoerder die het station aandoet? Dan staat er maar één type paaltje. Rijden er verschillende vervoerders van en naar het station? Dan staan er verschillend gekleurde paaltjes. Reis je met één vervoerder? Dan hoef je alleen op je beginstation in te checken en op je eindstation uit te checken (je hoeft onderweg als je moet overstappen op een andere trein van dezelfde vervoerder dus niet apart in- en uit te checken). Reis je met verschillende vervoerders? Dan moet je per vervoerder in- en uitchecken. Wil je weten met welke vervoerder je reist? Plan je reis vooraf met de Reisplanner van NS, daar staat bij de Reisdetails altijd tussen haakjes met welke vervoerder je reist. Zo weet je meteen of je wel of niet onderweg in- en uit moet checken. Bij welke paal je in- en uit moet checken staat hieronder:

- De dunne paal met gele rand is van NS. Reis je met NS? Dan check je in en uit bij de gele paaltjes van NS.
- De dikke paal met rode rand is van Arriva. Reis je met Arriva in Groningen, Friesland of op de MerwedeLingelijn? Dan check je in en uit bij de rode paaltjes van Arriva.
- De dikke paal met blauwe rand is van Arriva. Reis je met de Vechtdallijnen (Zwolle-Emmen en Almelo-Mariënberg) van Arriva? Dan check je in en uit bij de blauwe paal van Arriva.
- De dikke, zilveren paal is van Syntus. Reis je met Syntus tussen Zutphen en Oldenzaal? Dan check je in en uit bij de dikke, zilveren paal van Syntus.
- De dunne paal met blauwe rand is van Connexxion. Reis je met Connexxion tussen Amersfoort en Ede-Wageningen? Dan check je in en uit bij de dunne, blauwe paal van Connexxion.
- De dikke, witte paal is van Veolia. Reis je met Veolia tussen Nijmegen en Roermond of in Limburg? Dan check je in en uit bij de dikke, witte paal van Veolia.

In- en uitchecken per vervoerder werkt als volgt: Als je van Roodeschool (Groningen) naar Cuijk (Noord-Brabant) reist, reis je met Arriva van Roodeschool naar Groningen, met NS van Groningen naar Nijmegen en met Veolia van Nijmegen naar Cuijk.
- Check in bij Arriva in Roodeschool.
- Check uit bij Arriva in Groningen.
- Check in bij NS in Groningen.
In Zwolle stap je over van een trein van NS op een andere trein van NS, dus hoef je niet apart in- of uit te checken: Zolang je met dezelfde vervoerder reist, check je onderweg niet in of uit!
- Check uit bij NS in Nijmegen.
- Check in bij Veolia in Nijmegen.
- Check uit bij Veolia in Cuijk.
Let op: Check altijd eerst uit bij de vervoerder waar je al bent ingecheckt voordat je bij de andere vervoerder incheckt!

Op stations waar meerdere vervoerders rijden staan ook overstapzones. Die zijn te herkennen aan twee (of meer) verschillend gekleurde paaltjes bij elkaar en een blauw bord erboven met een korte uitleg bij welke paal je eerst moet uitchecken voor je bij de andere paal kunt inchecken. Dit alles klinkt ingewikkeld, maar het is vrij simpel. Bereid je reis van tevoren voor, zodat je weet bij welke vervoerder je in- en uit moet checken en of je onderweg met verschillende vervoerders reist, zodat je vooraf al weet waar je in- en uit moet checken.

E-tickets en OV-Chipkaartpaaltjes
Met het E-ticket kun je bij de OV-Chipkaartpaaltjes niet in- en uitchecken. Dit is dan ook niet nodig. Je moet wel in- en uitchecken bij de OV-Chipkaartpoortjes. Meer daarover lees je verderop.

Papieren kaartjes en OV-Chipkaartpaaltjes
Heb je een eenmalige Chipkaart bij de kaartautomaat gekocht? Dan moet je hier ook gewoon mee in- en uitchecken (zoals ook op het kaartje vermeld staat). Dit kan door middel van de chip die in de eenmalige wegwerpkaartjes, die bij de kaartautomaat gekocht kunnen worden, zit.

De OV-Chipkaartpoortjes
Op 82 stations in Nederland zullen er poortjes verschijnen. Op de meeste van die stations zijn de poortjes al aanwezig, maar staan ze voorlopig nog open. Reizigers kunnen zo alvast wennen aan het in- en uitchecken en de poortjes zelf. Bij de poortjes is (aan de rechterkant van het poortje) een kaartlezer aangebracht. Per vervoerder krijgen de poortjes een kleur, maar voorlopig is de gele rand van NS de meest voorkomende. In de toekomst krijgen de andere vervoerders op de stations waar poortjes zijn of komen hun eigen poortjes in de rij.

- Houd de OV-Chipkaart voor de lezer aan de rechterzijde van het poortje (anders open je een ander poortje dan waar je voor staat).
- De lezer checkt de kaart wel of niet in:
Als het poortje open gaat (je hoort één toon), is de check-in gelukt. Lees altijd wat er op het schermpje staat, zodat je alle belangrijke informatie meekrijgt.
Als het poortje niet open gaat (je hoort drie tonen), is de check-in niet gelukt. Het schermpje geeft kort aan wat er aan de hand is. Blijf het niet proberen; loop naar de kaartautomaat om te kijken wat er mis is. Houd de kaart rechtsonder voor de kaartlezer van de kaartautomaat en bekijk de informatie op het scherm om het probleem op te lossen (Reizen op Saldo mist of er is bijvoorbeeld niet genoeg saldo). Ga hierna opnieuw naar het poortje om in te checken.

Bij aankomst op een station met poortjes werkt het als volgt:
- Houd de OV-Chipkaart voor de lezer aan de rechterzijde van het poortje (anders open je een ander poortje dan waar je voor staat).
- De lezer checkt de kaart wel of niet uit:
Als het poortje open gaat (je hoort twee tonen), is de check-uit gelukt. Lees altijd wat er op het schermpje staat, zodat je weet voor welk bedrag je net hebt gereisd en hoeveel saldo er nog op je kaart staat (en dat is weer belangrijk om te weten voor de volgende reis!).
Gaat het poortje niet open (je hoort drie tonen)? Dan heb je niet genoeg saldo op je kaart staan. Ga naar de kaartautomaat om saldo op te laden, waarna je alsnog uit kunt checken en het station verlaten.

Hulp en nood
Kom je er niet uit met de poortjes of je OV-Chipkaart? Dan staat er bij iedere rij OV-Chipkaartpoortjes een Service&Alarmzuil. Met de bovenste knop (de blauwe Serviceknop) kun je contact krijgen met de Servicecentrale. Zij zullen je proberen te helpen.

Is er een noodsituatie en ben jij of iemand anders in levensgevaar (bijvoorbeeld agressie), dan kun je op de Service&Alarmzuil op de onderste knop (de rode SOS-knop) drukken. Je wordt verbonden met de Servicecentrale, waarna ze je zullen helpen.

Is er een serieuze noodsituatie waarbij de poortjes de vluchtweg blokkeren? Dan kun je de groene 'Noodknop poortjes' bedienen. Hierdoor gaan alle poortjes direct open. Misbruik hiervan wordt bestraft en de situatie wordt gefilmd. Gebruik de noodknop poortjes dan ook echt alléén in serieuze noodsituaties. Twijfel je? Gebruik dan eerst de SOS-knop op de Service&Alarmzuil.

E-tickets en OV-Chipkaartpoortjes
Gebruik je een E-ticket en kom je op een station waar OV-Chipkaartpoortjes staan? Dan kun je de vierkante QR-code die op het E-ticket staat gebruiken bij het brede poortje. Daarop staat ook het logo 'Scan ticket'. De kaartlezer bij dit poortje is voorzien van een scanner, waar je de vierkante QR-code op je E-ticket mee kunt scannen. Hierna zal het poortje opengaan. Neem bij problemen contact op met de Servicecentrale via de Service&Alarmzuil die bij elke rij poortjes staat.

Papieren kaartjes en OV-Chipkaartpoortjes
Heb je een eenmalige Chipkaart bij de kaartautomaat gekocht? Dan moet je hier ook gewoon mee in- en uitchecken (zoals ook op het kaartje vermeld staat). Dit kan door middel van de chip die in de eenmalige wegwerpkaartjes die bij de kaartautomaat gekocht kunnen worden zit. Het poortje gaat na het in- of uitchecken open.

Internationale vervoerbewijzen en OV-Chipkaartpoortjes
In internationale vervoerbewijzen zitten geen chips. Er staat wel een vierkante barcode op. Met deze code kunnen de poortjes ook gewoon geopend worden. Werkt de code niet? Meld je dan bij een van de servicemedewerkers. Is er geen servicemedewerker aanwezig? Neem dan contact op met de Servicecentrale via de Service&Alarmzuil.

Boetes en OV-Chipkaartpoortjes
Heb je een boete gekregen in de trein en kom je op een station waar OV-Chipkaartpoortjes staan? Dan kun je de poortjes openen door middel van de barcode die achterop de boete staat.

Trivia
  • Op 82 stations in Nederland komen OV-Chipkaartpoortjes.
  • Op alle andere stations die door Nederlandse vervoerders worden aangedaan staan Ov-Chipkaartpaaltjes (CiCo's).
  • Op de stations Enschede de Eschmarke en Glanerbrug staan geen paaltjes of poortjes, omdat Deutsche Bahn hier rijdt. Hiermee zijn het de enige stations in Nederland zonder poortjes of paaltjes.
  • Op ieder station met poortjes is het breedste poortje voorzien van een barcodelezer voor E-tickets en internationale vervoerbewijzen. Op stations waar internationale treinen komen zijn alle poortjes voorzien van een barcodelezer.
  • Als je binnen 35 minuten met een andere vervoerder verder reist, verschijnt er 'Overstap OK' in beeld. Je betaalt dan niet opnieuw het instaptarief.
  • Je kunt altijd uitchecken bij de poortjes, ook als je niet bent ingecheckt, mits er genoeg saldo op de kaart staat. Dit kost dan wel het starttarief (kaart met abonnement €10, kaart zonder abonnement €20).
  • Reis je met één vervoerder, maar moet je onderweg wel overstappen? Dan hoef je onderweg niet apart in- of uit te checken. Je checkt in op je beginstation en uit op je eindstation.
_______________________________________________________________
Wil je meer informatie over een ander onderwerp? OV-Ervaringen.nl zoekt voor je uit hoe het werkt!
Stuur ons het onderwerp waar je meer over wilt weten en in een nieuwe "Hoe werkt het?" krijg je antwoord op al je vragen! Kijk voor alle afleveringen van Hoe werkt het? hier.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Hoe werkt het: Poortjes en paaltjes OV-Chipkaart

Berichtdoor Tochjo » Wo 27 Aug 2014 15:54

Mikos schreef:Sinds 9 juli 2014 checken alle treinreizigers in én uit!

Onjuist en een bron van verwarring. De kaart waar mijn jaartrajectabonnement op staat, bijvoorbeeld: die heeft dit jaar nog geen kaartlezer op paal of poort van dichtbij gezien. En zo zijn er nog wel meer groepen die helemaal niet in- en uitchecken.

De dikke paal met rode rand is van Arriva. Reis je met Arriva in Groningen, Friesland of op de MerwedeLingelijn? Dan check je in en uit bij de rode paaltjes van Arriva.

Ook als je met Arriva reist in Achterhoek-Rivierenland.

De OV-Chipkaartpoortjes

Bij poortjes kun je per kant alleen inchecken of alleen uitchecken. Bron van verwarring voor reizigers die door een nog geopend poortje lopen, bedenken dat ze nog niet hebben ingecheckt, zich omdraaien en dat aan de verkeerde kant doen. Evenzo bij reizigers die het station verlaten en daarmee inchecken. Interessant: je kunt zo herhaaldelijk inchecken of uitchecken zonder ingecheckt te hebben en dat kost je nogmaals het instaptarief.

QR-code die op het E-ticket staat

Dat is een Aztec-code, geen QR-code.

Op de stations Enschede de Eschmarke en Glanerbrug staan geen paaltjes of poortjes

Jawel.
Gebruikers-avatar
Tochjo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: Za 14 Jul 2012 18:34

Re: Hoe werkt het: Poortjes en paaltjes OV-Chipkaart

Berichtdoor prpkp » Zo 07 Sep 2014 12:30

aanvulling.correctie:
OP ALLe Stations in NL staan nu CICO (apparaten)-op de enkel door DB bediende stations Glanerbrug en Eschmark zijn nog net voor de fatale datum van die verrijdbare CICO's (daarom zeg ik apparaten) neergezet- uiteindelijk heeft NS dus aan het kortste eind getrokken in hun strijd om de ander lekker te laten betalen voor die dingen. Overigens daarbij vergetend dat ze zelf concessiehouder (of hoe het ook heet) voor die trajecten zijn en dit een eeuwenoud spoorweggebruik is om het land zelf alles binnen zijn grenzen te laten beheren. Dit idemdito voor de door EuregioBahn bediende stations in Limburg.
EN- ze staan zelfs in het buitenland!: op Weener en Leer staan CICO's van ARRIVA en je kan tot die stations op NL-tarief (dus ''gratis'' als je bvb Stud-OV, weekendvrij, keuzedagen 60+ oid hebt) reizen.
Uit forum.ns blijkt inderdaad de laatste maand wat TochJo al schrijft: UITchecken ipv inchecken kost je meteen 10/20 eur tarief en dat kan je NIET online terugboeken via mijnNS-dat kan enkel (max 3x per klant per jaar) als je vergeten bent UIT te checken. Je moet dan ''effen'' de klantenservice bellen en hopen op clementie. Dit is met stip de meestgenoemde klacht op dat forum. Ook andere klantenfora als bvb vara-kassa maken zich er boos over.
Nog kleine tip: als je reist naar een station met enkel palen en je blijft er niet al te lang: wacht dan met UITchecken tot je (binnen 6 uur na 1e vertrek) weer terugkomt-check dan pas uit+in (andere paal) en de terugreis is dan ''overstap''. Aan het eind betaal je dan niet 2x enkel voor (bvb) 30 km, maar een enkel over 60 km en dat is meestal goedkoper. Dit werkt natuurlijk niet als je tussendoor per bus/tram reist.
Een potentieel probleem op enkele overstapstations als je overstapt net rond de wisseltijd duur/goedkoop (dus 9.00-16.00): dan geldt bij Uit+INchecken het niet als overstap, maar als nieuwe reis tegen het andere tarief. Zo wordt net rond die tijd een enkeltje Diemen-Amstel, via Amsterdam MP, opeens bijna 3x zo duur (2,10+1,30=3,40 i.p.v. enkel 1,30). Dit geldt ook voor perron 1 Hilversum en soms perron 15 Amsterdam-C.
prpkp
 
Berichten: 4
Geregistreerd: Za 09 Aug 2014 14:03

Re: Hoe werkt het: Poortjes en paaltjes OV-Chipkaart

Berichtdoor prpkp » Za 08 Nov 2014 10:14

Nog een aanvulling, uit het NS-forum:
op geheel afgesloten stations bestaat de mogelijkheid dat je saldo niet toeriekkend is bij uitchecken-als je bvb met maar net 6 eur hebt ingecheckt voor een hele lange reis (dat kan-die 10 eur klopt niet omdat je 4 eur negatief kan staan)-als je tekort dan groter zou zijn als 4 eur, dan moet je eerst bijladen. En daarvoor heeft NS alweer een oplossing bedacht die mede zal bepalen of stations geheel worden afgesloten: die gele oplaadautomaten (dus enkel met bankpas) worden er ook geplaatst. Dus reken eens uit hoeveel per perron dat hele zaakje moet gaan kosten.
Een ander probleem heb ik uit eigen ervaring: hoewel uit de automaat gekochte biljetten naar buitenland 15 dagen gelden, is het systeem zo afgesteld dat je op 1 dag IN EN UITchecken moet (wat dus niet kan als je naar BE?DE reist). Kom je dan terug zonder incheck, dan kan je niet geldig uitchecken. Raar maar waar.
Met een automaatkaartje (eenmalige chip) kan je op die dag onbeperkt in+uitchecken, op alle NS-stations, ook buiten de route, en dat nog onbeperkt ook. Je kan dus langer onderbreken daarmee. Maar je moet precies de alternerende In-UItcheck cyclus aanhouden.
prpkp
 
Berichten: 4
Geregistreerd: Za 09 Aug 2014 14:03

Re: Hoe werkt het: Poortjes en paaltjes OV-Chipkaart

Berichtdoor Mikos » Do 04 Feb 2016 14:52

Een handvol tips voor het gebruik van de OV-Chipkaart:

Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31


Terug naar Vraagbaak

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth