Wat nou als...? #2 Zonder geldig vervoerbewijs reizen

Hier kan iedereen vragen stellen aan OV-personeel, maar ook het sollicitatietopic en de serie 'Hoe werkt het?' zijn hier te vinden.

Wat nou als...? #2 Zonder geldig vervoerbewijs reizen

Berichtdoor Mikos » Ma 15 Jul 2013 11:00

Wat nou als...?
Stel je voor: Je zit in de trein en je bedenkt je ineens iets. Dat kan van alles zijn, maar je weet er het antwoord niet op. Voor dat soort vragen komen we met de rubriek "Wat nou als...?", waarin we antwoord willen geven op van die vragen waar je normaal eigenlijk nooit zo over nadenkt, maar die wel ineens tijdens het reizen heel dichtbij kunnen komen, omdat de situatie ineens wijzigt of omdat je reis anders verloopt dan normaal.

Heb je ook een vraag voor de rubriek "Wat nou als...?", stuur die dan in door een mail te sturen aan beheer@ov-ervaringen.nl. In een van de volgende afleveringen zullen we dan proberen je vraag te beantwoorden. Heb je een vraag over het onderstaande onderwerp? Stel die dan in dit topic!

Afbeelding

Inhoud van deze Wat nou als...?
Oorzaken; wat moet ik doen?
- De kaartautomaat doet het niet.
- De paaltjes om in te checken doen het niet: Het scherm is geel en het lampje is rood.
- De kaartautomaat accepteert mijn pinpas niet.
- Er is een pinstoring en ik heb geen muntgeld bij me.
- Ik ben mijn pinpas vergeten en ik heb geen muntgeld bij me.

Gevolg en afhandeling
Ik heb een Uitstel van Betaling gekregen: Wat nu?
Ik heb onterecht een boete gekregen.
Ik ben mijn abonnement vergeten.
Ik kon geen vervoerbewijs kopen, omdat de kaartautomaat of de OV-Chipkaartpaal (cico) niet werkte.
Ik kon tijdens de controle mijn vervoerbewijs niet vinden, maar heb deze later alsnog gevonden. Wat moet ik nu doen?
Ik kon geen vervoerbewijs kopen, omdat ik te laat was, geen geld bij me had, vergeten ben in te checken of onvoldoende saldo op mijn OV-Chipkaart had staan.
Trivia

Wat nou als ik zonder geldig vervoerbewijs de trein in stap?
Je staat op het perron en net als de trein binnenkomt en je instapt, zie je de conducteur. Je beseft je ineens dat je helemaal vergeten bent om een kaartje te kopen of om in te checken met je OV-Chipkaart. Of je staat voor de kaartautomaat, maar die accepteert je pinpas niet. Of je blijkt veel minder muntgeld bij je te hebben dan dat je dacht, waardoor je geen kaartje kunt kopen. Wat nu?

In zulke gevallen zijn er verschillende scenario's denkbaar, vooral afhankelijk van je eigen handelen. Hieronder een overzicht van de diverse scenario's.

- De kaartautomaat doet het niet.
Het kan natuurlijk voorkomen dat een automaat het niet doet. Daarom is het gros van de stations met twee of meerdere automaten uitgerust. Loop in dat geval even naar de andere kaartautomaat en meld de storende automaat bij de conducteur in de trein of bel naar het gratis telefoonnummer dat op de kaartautomaat staat om de storing te melden.
Is er echter maar één kaartautomaat en is die defect? Of zijn beide automaten defect? Noteer het nummer van de automaat. Meld je vervolgens voor vertrek bij de conducteur. Loop naar hem of haar toe of zwaai naar de conducteur als die niet binnen bereik is. Zorg ervoor dat je daarna direct in de trein naar hem of haar toe loopt om je probleem te melden. Ga niet zitten wachten tot de conducteur je opzoekt, maar neem zelf het initiatief!
Volgens het protocol zal de conducteur je vervolgens een Uitstel van Betaling uitschrijven. Hiervoor heeft hij of zij een geldig identiteitsbewijs nodig (identiteitskaart, paspoort of rijbewijs), dat je vanwege de identificatieplicht in Nederland toch al bij je dient te hebben. Er zal je gevraagd worden naar verklaring, hiervoor kun je opgeven dat de kaartjesautomaat defect was. Noem voor alle zekerheid ook het nummer van de kaartautomaat, zodat dit door de Klantenservice nagezocht kan worden.

Lees voor de verdere afhandeling verder onder het kopje "Ik heb een Uitstel van Betaling gekregen: Wat nu?"

- De paaltjes om in te checken doen het niet: Het scherm is geel en het lampje is rood.
Het kan natuurlijk voorkomen dat een OV-Chipkaartpaaltje (cico) het niet doet. Daarom is het gros van de stations met twee of meerdere cico's uitgerust. Loop in dat geval even naar de andere cico en meld de storende cico bij de conducteur in de trein of bel naar het gratis telefoonnummer dat op de kaartautomaat staat om de storing te melden. Eventueel kun je de informatieknop op de SOS&Alarmzuil op het station gebruiken om de storing door te geven.

Is er echter maar één cico en is die defect? Of zijn beide cico's defect? Noteer het nummer van de cico. Meld je vervolgens voor vertrek bij de conducteur. Loop naar hem of haar toe of zwaai naar de conducteur als die niet binnen bereik is. Zorg ervoor dat je daarna direct in de trein naar hem of haar toe loopt om je probleem te melden. Ga niet zitten wachten tot de conducteur je opzoekt, maar neem zelf het initiatief!
Volgens het protocol zal de conducteur je vervolgens een Uitstel van Betaling uitschrijven. Hiervoor heeft hij of zij een geldig identiteitsbewijs nodig (identiteitskaart, paspoort of rijbewijs), dat je vanwege de identificatieplicht in Nederland toch al bij je dient te hebben. Er zal je gevraagd worden naar verklaring, hiervoor kun je opgeven dat de cico op het station defect was. Noem voor alle zekerheid ook het nummer van de cico, zodat dit door de Klantenservice nagezocht kan worden.

Lees voor de verdere afhandeling verder onder het kopje "Ik heb een Uitstel van Betaling gekregen: Wat nu?"

- De kaartautomaat accepteert mijn pinpas niet.
Gebruik de eventueel aanwezige andere kaartautomaat. Is er echter maar één kaartautomaat en is die defect? Of zijn beide automaten defect? Meld je dan vóór het instappen bij de conducteur van de trein. Loop naar hem of haar toe of zwaai naar de conducteur als die niet binnen bereik is. Zorg ervoor dat je daarna direct in de trein naar hem of haar toe loopt om je probleem te melden. Ga niet zitten wachten tot de conducteur je opzoekt, maar neem zelf het initiatief!
Volgens het protocol zal de conducteur je vervolgens een Uitstel van Betaling uitschrijven. Hiervoor heeft hij of zij een geldig identiteitsbewijs nodig (identiteitskaart, paspoort of rijbewijs), dat je vanwege de identificatieplicht in Nederland toch al bij je dient te hebben. Er zal je gevraagd worden naar een verklaring.

- Er is een pinstoring en ik heb geen muntgeld bij me.
Gebruik de eventueel aanwezige andere kaartautomaat. Is er echter maar één kaartautomaat en geeft die aan dat er een pinstoring is? Of geven beide automaten dezelfde melding? Laat de automaat dan en storingsbon printen (dit zal het scherm bij de pinpasgleuf aanbieden, klik daarvoor op de groene knop). Meld je voor het instappen bij de conducteur van de trein. Loop naar hem of haar toe of zwaai naar de conducteur als die niet binnen bereik is. Zorg ervoor dat je daarna direct in de trein naar hem of haar toe loopt om je probleem te melden. Ga niet zitten wachten tot de conducteur je opzoekt, maar neem zelf het initiatief! Toon de storingsbon.
Volgens het protocol zal de conducteur je vervolgens een Uitstel van Betaling uitschrijven. Hiervoor heeft hij of zij een geldig identiteitsbewijs nodig (identiteitskaart, paspoort of rijbewijs), dat je vanwege de identificatieplicht in Nederland toch al bij je dient te hebben. Er zal je gevraagd worden naar verklaring. Geef aan dat er een pinstoring is en dat je een storingsbon hebt als bewijs. Bewaar de storingsbon goed, die kun je op een later moment eventueel nog als bewijs nodig hebben.

- Ik ben mijn pinpas vergeten en ik heb geen muntgeld bij me.
Meld je voor het instappen bij de conducteur van de trein. Loop naar hem of haar toe of zwaai naar de conducteur als die niet binnen bereik is. Zorg ervoor dat je daarna direct in de trein naar hem of haar toe loopt om je probleem te melden. Ga niet zitten wachten tot de conducteur je opzoekt, maar neem zelf het initiatief!
Volgens het protocol zal de conducteur je vervolgens een Uitstel van Betaling uitschrijven. Hiervoor heeft hij of zij een geldig identiteitsbewijs nodig (identiteitskaart, paspoort of rijbewijs), dat je vanwege de identificatieplicht in Nederland toch al bij je dient te hebben. Er zal je gevraagd worden naar een verklaring.

Ik heb een Uitstel van Betaling gekregen: Wat nu?
Een Uitstel van Betaling is niets anders dan een vervoerbewijs met een wettelijke verhoging die je niet op het moment van afgifte hoeft te betalen. Het vervoerbedrijf geeft je de mogelijkheid om binnen 7 dagen na het ontvangen van de brief met acceptgiro alsnog te betalen. Lukt of doe je dat niet, dan volgt er een administratieve sanctie, waardoor het bedrag met 10 euro verhoogd wordt. Daarmee wordt de betalingstermijn verlengd tot 21 dagen. Als er na die 21 dagen nog altijd niet of niet volledig betaald is, wordt er een incassobureau ingeschakeld, waarbij de incassokosten voor kosten van de reiziger komen. Als na het inschakelen van het incassobureau betaling nog altijd uitblijft, zullen er rechtsmaatregelen volgen. Daarbij moet je denken aan voorlegging aan een rechter, met alle gevolgen van dien.

Of je een boete wel of niet terecht hebt gekregen, maakt voor de betalingstermijn niet uit: Je hebt 7 dagen de tijd om het bedrag van het Uitstel van Betaling over te maken naar het rekeningnummer dat in de aan jou gestuurde brief wordt genoemd. Daarna kun je ertegen in beroep gaan door een brief te schrijven aan de Klantenservice van NS. Zij zullen je verweer, samen met je door de conducteur opgeschreven verklaring en zijn of haar eigen verklaring in behandeling nemen en besluiten of je de boete wel of niet terecht hebt gekregen.

In sommige gevallen zal NS overigens een acceptgiro sturen voor alleen de ritprijs, als de opgegeven verklaring overeenkomt met gegevens in de systemen van NS. Voor de ritprijs gelden dezelfde voorwaarden als hierboven: Betaling binnen 7 dagen.

Ik heb onterecht een boete gekregen.
Als je er van overtuigd bent en aannemelijk kunt maken (bewijzen) dat je onterecht een boete hebt gehad, hangt het van de oorzaak af hoe je moet handelen. Hieronder de verschillende manieren van afhandeling.

Ik ben mijn abonnement vergeten.
NS
Houders van een Voordeelurenabonnement, OV- of NS-Jaarabonnement, Jaartrajectabonnement of OV-chipkaart met Studentenreisrecht kunnen gebruik maken van de regeling Geld terug bij vergeten abonnement. Heb je een Jaartrajectabonnement of een NS-/OV-Jaarabonnement, dan mag je drie keer per contractjaar het abonnement vergeten, waarna je het boetebedrag terug kunt claimen. Heb je het oude Voordeelurenabonnement, Maandtrajectkaart of een
Studentenreisproduct, dan mag je één keer per kalenderjaar je abonnement vergeten, waarna je het boetebedrag terug kunt claimen.

Het terugvragen van het boetebedrag bij een vergeten abonnement kun je doen door het formulier 'Geld terug bij vergeten abonnement' bij het loket te halen of door het hier (http://www.ns.nl/binaries/content/asset ... abonnement) te downloaden en uit te printen. Let op: Je dient het formulier ingevuld en ingestuurd te hebben binnen één maand na de reisdatum waarop je het abonnement bent vergeten, anders wordt je aanmelding niet in behandeling genomen.

Arriva
Als je je abonnement bent vergeten of bent vergeten in te checken met je abonnement, krijg je bij Arriva een gele kaart. Een gele kaart bij Arriva staat gelijk aan het toonrecht. Arriva geeft je in dat geval de mogelijkheid om binnen 7 dagen na het ontvangen van een gele kaart voor het vergeten van je abonnement of het vergeten van het inchecken van je abonnement, bij de Arriva Store of Arriva klantenservice in Heerenveen aan te tonen dat je wel degelijk een geldig abonnement had. Dit is alleen van toepassing bij Arriva, geldt maximaal één keer per jaar en is alleen geldig als je binnen je reisrecht hebt gereisd.

Volg in het geval van het ontvangen van een gele kaart de regels op die op de gele kaart genoemd worden om te voorkomen dat je alsnog een boete moet betalen.

Arriva Stores zijn te vinden in Alphen aan den Rijn, Den Bosch, Dordrecht, Gorinchem, Gouda, Groningen, Leeuwarden, Leiden, Veghel en Heerenveen.

Het adres van de Arriva klantenservice is:
Arriva Klantenservice
Postbus 626
8440 AP Heerenveen

Veolia
Bij Veolia geldt het toonrecht. Door na het ontvangen van een boete bij Veolia aan te tonen dat je tijdens de gemaakte reis over een geldig abonnement beschikte, krijg je het boetebedrag terug. Dat geldt alleen voor de volgende abonnementen:
OV-Jaarkaart, Jaartrajectkaart, Maandkaart, een landelijk spoorabonnement en OV-Studentenreisrecht.

Het adres van de Veolia klantenservice is:
Veolia Transport Limburg BV
Postbus 163
6040 AD Roermond

Ik kon geen vervoerbewijs kopen, omdat de kaartautomaat of de OV-Chipkaartpaal (cico) niet werkte.
Als er een pinstoring is geweest, heb je een storingsbon uit kunnen laten printen door de automaat. Dit is jouw bewijs dat er op dat moment niet gepind kon worden.
Als de automaat of automaten niet werkte(n) toen je een vervoerbewijs wilde kopen of je OV-Chipkaart wilde opladen, heb je het nummer van de desbetreffende kaartautomaat of kaartautomaten nodig.
Als de OV-Chipkaartpaal of -palen (cico) niet werkte(n), heb je het nummer dat op de paal staat nodig.

Wil je een brief aan de Klantenservice schrijven, gebruik dan het volgende adres:
NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Het is ook mogelijk om met de Klantenservice te bellen, dit kan van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 22:00 uur en op zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur op telefoonnummer 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 per minuut).

Wil je een brief aan de Arriva Klantenservice schrijven, gebruik dan het volgende adres:
Arriva Klantenservice
Postbus 626
8440 AP Heerenveen

Wil je een brief aan de Syntus Klantenservice schijven, gebruik dan het volgende adres:
Syntus Klantenservice
Postbus 17
7000 AA DOETINCHEM

Wil je een brief aan de Veolia Klantenservice schrijven, gebruik dan het volgende adres:
Postbus 163
6040 AD Roermond

Geef in je brief of tijdens het telefoongesprek aan waarom je geen vervoerbewijs kon kopen en dat de oorzaak lag bij de kaartautomaat of cico. Noem het nummer van de kaartautomaat of cico en noem de code die op de storingsbon vermeld staat. Noem daarnaast het nummer van het Uitstel van Betaling dat je ontvangen hebt. Klantenservice zal je verweer in behandeling nemen en per brief (of e-mail) de uitkomst aan je mededelen. Let op: Je brief of telefoongesprek dient binnen één maand na de reisdatum waarop je een Uitstel van Betaling hebt ontvangen bij NS binnen te zijn, anders wordt je verweer niet in behandeling genomen.

Ik kon tijdens de controle mijn vervoerbewijs niet vinden, maar heb deze later alsnog gevonden. Wat moet ik nu doen?
Als je een papieren vervoerbewijs hebt gekocht, dien je deze te bewaren en als bewijs samen met een brief naar de Klantenservice op te sturen. Als je was ingecheckt met een OV-Chipkaart, moet je het nummer van de kaart aan Klantenservice doorgeven. Zij kijken in het systeem na of de kaart daadwerkelijk was ingecheckt.

Wil je een brief aan de NS Klantenservice schrijven, gebruik dan het volgende adres:
NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Wil je een brief aan de Arriva Klantenservice schrijven, gebruik dan het volgende adres:
Arriva Klantenservice
Postbus 626
8440 AP Heerenveen

Wil je een brief aan de Syntus Klantenservice schijven, gebruik dan het volgende adres:
Syntus Klantenservice
Postbus 17
7000 AA DOETINCHEM

Wil je een brief aan de Veolia Klantenservice schrijven, gebruik dan het volgende adres:
Postbus 163
6040 AD Roermond

Ik kon geen vervoerbewijs kopen, omdat ik te laat was, geen geld bij me had, vergeten ben in te checken of onvoldoende saldo op mijn OV-Chipkaart had staan.
Hoe oneerlijk het ook lijkt; de oorzaak dat je zonder geldig vervoerbewijs de trein in bent gestapt ligt bij jezelf. Als je jezelf van tevoren bij de conducteur hebt gemeld en het de eerste keer is dat je zoiets overkomt, kun je altijd contact opnemen met de Klantenservice. Zij zullen nakijken of het de eerste keer is dat je een boete hebt gehad en als dat het geval is, zullen ze in veel gevallen coulance toepassen, waardoor je alleen de ritprijs hoeft te betalen. Maar dat gaat alleen op als je jezelf hebt gemeld bij de conducteur en het echt de eerste keer is dat je een boete hebt gekregen.

Wil je een brief aan de Klantenservice schrijven, gebruik dan het volgende adres:
NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Het is ook mogelijk om met de Klantenservice te bellen, dit kan van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 22:00 uur en op zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur op telefoonnummer 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 per minuut).

Arriva Klantenservice
Postbus 626
8440 AP Heerenveen

Syntus Klantenservice
Postbus 17
7000 AA DOETINCHEM

Postbus 163
6040 AD Roermond

Let op: Je brief of telefoongesprek dient binnen één maand na de reisdatum waarop je een Uitstel van Betaling hebt ontvangen bij de vervoerder binnen te zijn, anders wordt je verweer niet in behandeling genomen.

Trivia
  • Veel mensen vragen zich af waarom ze eerst de boete moeten betalen en het bedrag daarna pas terug kunnen krijgen. De reiziger is in het geval van een boete in gebreke gebleven en zal eerst de financiële sanctie moeten betalen die staat op het reizen zonder geldig vervoerbewijs. Vanuit het vervoerbedrijf is een Uitstel van Betaling al een stuk service; bij de supermarkt kun je geen spullen meenemen zonder te betalen.
  • NS kan van alle NS-kaartautomaten in Nederland terugzoeken of er een storing is geweest of dat een transactie is afgebroken.
  • Een Uitstel van Betaling is tevens ontwerp proces-verbaal. Dat betekent dat als betaling van de boete uitblijft, het Uitstel van Betaling automatisch een proces verbaal wordt met juridische mogelijkheden. Zo kun je door een rechter veroordeeld worden als je niet kunt of wilt betalen.
  • De conducteur noteert op het Uitstel van Betaling of je je van tevoren hebt gemeld. Dat is een meewegend punt in de beslissing of je wel of niet de boete moet betalen.
  • De conducteur vraagt je of je een verklaring af wilt leggen. Dit is de mogelijkheid voor de reiziger om zijn of haar verhaal in een aantal woorden samen te vatten. Deze verklaring kan in een telefoongesprek of brief aan de Klantenservice toegelicht worden.
Ook een vraag voor de rubriek 'Wat nou als...?'? Stuur dan een e-mail naar beheer@ov-ervaringen.nl en we zullen je vraag proberen te beantwoorden. Vragen of aanvullingen over bovenstaand onderwerp kunnen in dit topic geplaatst worden.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Wat nou als...? #2 Zonder geldig vervoerbewijs reizen

Berichtdoor prpkp » Zo 10 Aug 2014 13:48

Mijn eerste post: aanvulling-update.
Ga uit van de situatie dat de poortjes dicht zijn.
Dan is het dus in principe niet meer mogelijk om zelfs maar het perron op te komen zonder kaartje. Conducteur waarschuwen heeft dan weinig zin. Volgens NS-forum staat nu op elke automaat een tel-nr waarmee je dan moet bellen in geval er iets niet in orde is-dus wel mobiel bij de hand houden.
Kleinere stations-zoals die in mijn woonplaats, hebben weliswaar nog 2 automaten-maar 1 voor enkel chip en 1 voor kaartjes. Dus als die stuk is, is de enige keus dan maar die chipkaart in te zetten.
NIeuwe denkbare situaties:
je kan het perron niet AF-omdat dat poortje geen enkel biljet van je aanneemt. Daarvoor staat nu op afgesloten perrons een aparte Alarmzuil. Misbruik wordt gestraft.
Nog theoretisch ingewikkelder wordt het, als je met papieren kaartje verder reist als je betaald hebt: het goede nieuws is, dat dit niets betekent, want ze werken overal-je moet enkel steeds de volgorde IN/UITchecken aanhouden. Je zou verwachten (althans ik deed het, totdat ik ging uittesten) dat door de veel langere aanmaaktijd er op staat tussen welke stations ze geldig zijn-zoals bvb in Portugal wel het geval is. Je kan dus met volleprijskaartjes ook nog steeds onbeperkt onderbreken. Hoe lang dat duurt en of NS dat gaat bijstellen, weet ik niet.
NIeuw fenomeen-omdat NS dacht dat alle problemen wel de wereld uit zouden zijn met dat al jarenoude gloednieuwe chipsysteem:
De vorige ruzies over wel/niet geldige of niet afgestempelde kaartjes worden gewoon vervangen (of het hetzelfde aantal is, weet ik niet) door allerlei discussies over wel/niet goed ingecheckt. Al zal dat niet meer kunnen vanaf 82 bepoorte stations over 3-4 jaar.
prpkp

Terug naar Vraagbaak