Pagina 1 van 1

Stroomafnemer bij bovenleidingloze brug

BerichtGeplaatst: Vr 05 Jul 2013 11:32
door Rick
Simpele vraag, maar misschien is het antwoord nog veel simpeler. Bij de ene bovenleidingloze brug wordt de stroomafnemer niet omlaag gehaald, bijvoorbeeld bij de Vlakebrug bij Kruiningen-Yerseke, maar bij de andere bovenleidingloze brug wel, bijvoorbeeld die tussen Leiden en Schiphol ergens. Wat zijn de overwegingen om dit wel of niet te laten doen?

Re: Stroomafnemer bij bovenleidingloze brug

BerichtGeplaatst: Vr 05 Jul 2013 13:46
door Jorick
De hoogte waarop de rijdraad hangt. In sommige gevallen hangt die 'te laag', of is er geen systeem bevestigd waardoor de stroomafnemer weer netjes onder de draad komt. Dan zou je met je trein de halve bovenleiding naar beneden halen. Ook niet de bedoeling.

Buitenlandse krachtvoertuigen moeten (bijna?) altijd de stroomafnemers laten zakken, omdat die geen 'hoogte-beveiliging' (daar is een mooier woord voor) heeft. Hierdoor komt de stroomafnemer boven een bepaalde hoogte uit, op het moment dat er geen weerstand meer geboden wordt door de rijdraad. Nederlands materieel heeft dat wel.

Re: Stroomafnemer bij bovenleidingloze brug

BerichtGeplaatst: Vr 05 Jul 2013 20:28
door Rick
Helder, dank! :YY:

Re: Stroomafnemer bij bovenleidingloze brug

BerichtGeplaatst: Za 06 Jul 2013 16:03
door Edwin
Er is eigenlijk maar 1 stroomloze brug in Nederland waar Nederlands materieel zijn stroomafnemers moet laten zakken. Dat is die bij Alphen aan den Rijn.
Bij de rest kunnen we volstaan met het uitschakelen van de tractie.

Re: Stroomafnemer bij bovenleidingloze brug

BerichtGeplaatst: Vr 16 Aug 2013 13:18
door graaf35
En dat mooie woord....
Heet stuitnok, Jorick :)

Re: Stroomafnemer bij bovenleidingloze brug

BerichtGeplaatst: Zo 18 Aug 2013 11:42
door Jorick
Ah, dank je! :)

Re: Stroomafnemer bij bovenleidingloze brug

BerichtGeplaatst: Zo 22 Sep 2013 08:56
door Gilles
Overigens wordt het de mcn op een moderne multi-courante loc (zoals BR186 (TRAXX) en BR189) nog wat makkelijker gemaakt. Daar zit een techniek in dat als er geen prik meer van de bovenleiding wordt gevoeld dat stroomafnemer terug zakt op het dak. Primair bedoeld om bij spanningssluizen (waar altijd een spanningsloosdeel voor zit) te voorkomen dat er sluiting wordt gemaakt tussen 2 verschillende spanningssoorten. Niet iedere mcn is hier altijd op bedacht, ik tref af en toe wel eens een mcn die geen idee heeft waarom hij na het passeren van een brug geen tractie meer kan geven :sorry: