Stroomafnemer bij bovenleidingloze brug

Hier kan iedereen vragen stellen aan OV-personeel, maar ook het sollicitatietopic en de serie 'Hoe werkt het?' zijn hier te vinden.

Stroomafnemer bij bovenleidingloze brug

Berichtdoor Rick » Vr 05 Jul 2013 11:32

Simpele vraag, maar misschien is het antwoord nog veel simpeler. Bij de ene bovenleidingloze brug wordt de stroomafnemer niet omlaag gehaald, bijvoorbeeld bij de Vlakebrug bij Kruiningen-Yerseke, maar bij de andere bovenleidingloze brug wel, bijvoorbeeld die tussen Leiden en Schiphol ergens. Wat zijn de overwegingen om dit wel of niet te laten doen?
Rick
 
Berichten: 7
Geregistreerd: Di 01 Mei 2012 23:29

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Stroomafnemer bij bovenleidingloze brug

Berichtdoor Jorick » Vr 05 Jul 2013 13:46

De hoogte waarop de rijdraad hangt. In sommige gevallen hangt die 'te laag', of is er geen systeem bevestigd waardoor de stroomafnemer weer netjes onder de draad komt. Dan zou je met je trein de halve bovenleiding naar beneden halen. Ook niet de bedoeling.

Buitenlandse krachtvoertuigen moeten (bijna?) altijd de stroomafnemers laten zakken, omdat die geen 'hoogte-beveiliging' (daar is een mooier woord voor) heeft. Hierdoor komt de stroomafnemer boven een bepaalde hoogte uit, op het moment dat er geen weerstand meer geboden wordt door de rijdraad. Nederlands materieel heeft dat wel.
Gebruikers-avatar
Jorick
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:26
Woonplaats: Utrecht

Re: Stroomafnemer bij bovenleidingloze brug

Berichtdoor Rick » Vr 05 Jul 2013 20:28

Helder, dank! :YY:
Rick
 
Berichten: 7
Geregistreerd: Di 01 Mei 2012 23:29

Re: Stroomafnemer bij bovenleidingloze brug

Berichtdoor Edwin » Za 06 Jul 2013 16:03

Er is eigenlijk maar 1 stroomloze brug in Nederland waar Nederlands materieel zijn stroomafnemers moet laten zakken. Dat is die bij Alphen aan den Rijn.
Bij de rest kunnen we volstaan met het uitschakelen van de tractie.
Gebruikers-avatar
Edwin
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 143
Geregistreerd: Vr 04 Mei 2012 01:09

Re: Stroomafnemer bij bovenleidingloze brug

Berichtdoor graaf35 » Vr 16 Aug 2013 13:18

En dat mooie woord....
Heet stuitnok, Jorick :)
Organist in de Lichtbron in Lelystad
Machinist te Lelystad
Tevens forumbeheerder van (vernieuwde)"De NS-koffiekamer"
Gebruikers-avatar
graaf35
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 139
Geregistreerd: Ma 07 Mei 2012 22:55
Woonplaats: Lelystad

Re: Stroomafnemer bij bovenleidingloze brug

Berichtdoor Jorick » Zo 18 Aug 2013 11:42

Ah, dank je! :)
Gebruikers-avatar
Jorick
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:26
Woonplaats: Utrecht

Re: Stroomafnemer bij bovenleidingloze brug

Berichtdoor Gilles » Zo 22 Sep 2013 08:56

Overigens wordt het de mcn op een moderne multi-courante loc (zoals BR186 (TRAXX) en BR189) nog wat makkelijker gemaakt. Daar zit een techniek in dat als er geen prik meer van de bovenleiding wordt gevoeld dat stroomafnemer terug zakt op het dak. Primair bedoeld om bij spanningssluizen (waar altijd een spanningsloosdeel voor zit) te voorkomen dat er sluiting wordt gemaakt tussen 2 verschillende spanningssoorten. Niet iedere mcn is hier altijd op bedacht, ik tref af en toe wel eens een mcn die geen idee heeft waarom hij na het passeren van een brug geen tractie meer kan geven :sorry:
De veiligste trein is geen trein...
Gebruikers-avatar
Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
 
Berichten: 49
Geregistreerd: Wo 02 Mei 2012 07:56
Woonplaats: Dordrecht


Terug naar Vraagbaak

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth