Wat nou als...? #1 Laatste aansluiting missen

Hier kan iedereen vragen stellen aan OV-personeel, maar ook het sollicitatietopic en de serie 'Hoe werkt het?' zijn hier te vinden.

Wat nou als...? #1 Laatste aansluiting missen

Berichtdoor Mikos » Ma 17 Jun 2013 12:44

Wat nou als...?
Stel je voor: Je zit in de trein en je bedenkt je ineens iets. Dat kan van alles zijn, maar je weet er het antwoord niet op. Voor dat soort vragen komen we met de rubriek "Wat nou als...?", waarin we antwoord willen geven op van die vragen waar je normaal eigenlijk nooit zo over nadenkt, maar die wel ineens tijdens het reizen heel dichtbij kunnen komen, omdat de situatie ineens wijzigt of omdat je reis anders verloopt dan normaal.

Heb je ook een vraag voor de rubriek "Wat nou als...?", stuur die dan in door een mail te sturen aan beheer@ov-ervaringen.nl. In een van de volgende afleveringen zullen we dan proberen je vraag te beantwoorden. Heb je een vraag over het onderstaande onderwerp? Stel die dan in dit topic!


Afbeelding


Wat nou als ik mijn laatste aansluitende trein mis?

Je bent een avondje uit geweest, op bezoek bij familie of je komt terug van een internationale treinreis en je bent op weg naar huis. Of je bent juist onderweg van huis naar familie of vrienden. Onderweg komt de trein tot stilstand en er wordt omgeroepen dat door een storing de trein vertraging op zal lopen. En op het volgende station zou je eigenlijk een korte overstap hebben op de laatste trein van de dag naar je eindbestemming! Op het volgende station blijkt de laatste trein al te zijn vertrokken. Wat nu?

In zulke gevallen zorgt NS ervoor dat je altijd op het station van je eindbestemming komt. Daar zitten wel een paar haken en ogen aan:

- NS moet de vertraging veroorzaakt hebben
Dat wil zeggen dat het niet zo is dat je recht hebt om naar je eindbestemming vervoerd te worden als je bijvoorbeeld te laat van huis vertrokken bent. Of dat de brug open stond. Of dat je voor de gesloten spoorwegovergang moest wachten. Een seinstoring, wisselstoring of bijvoorbeeld een persoon langs het spoor waardoor de trein later op zijn bestemming is aangekomen dan gepland, vallen wel onder de verantwoordelijkheid van NS (hoewel NS de vertraging niet zelf heeft veroorzaakt).

- De aansluitende trein moet ook echt een aansluitende trein zijn
Dat wil zeggen dat de reis volgens de Reisplanner op de website van NS of in de Reisplanner Xtra op je mobiele telefoon gemaakt moet kunnen worden. NS hanteert officiële overstaptijden, waarin het haalbaar moet zijn om van het ene perron naar het andere perron te komen. Dat betekent dus ook dat een trein die je 'normaal altijd haalt', omdat de ene trein meestal te vroeg aankomt en de andere meestal te laat, terwijl de aansluiting volgens de planner niet bestaat, geen officiële aansluiting is.

- Bij geplande werkzaamheden moet je extra reistijd incalculeren
Vooral bij geplande werkzaamheden gelden er vaak aangepaste reisadviezen. Daarbij moet je rekening houden met extra reistijd en moet je je reis zeker van tevoren plannen in de Reisplanner om te zien hoe laat je laatste trein of bus vertrekt. Vaak houd dat in dat je eerder moet vertrekken en een langere reistijd hebt. En meestal wordt er bij de geplande werkzaamheden van tevoren al aangegeven dat de laatste bus bijvoorbeeld niet op de laatste trein aansluit. Dat betekent dus dat je een trein of bus eerder moet nemen om op je bestemming te komen. Doe je dat niet, dan moet je zelf zorgen dat je thuis komt.

Stel nou dat je aan alle bovenstaande voorwaarden voldoet, wat dan? Meld je dan bij het stationspersoneel (vaak moet je overstappen op een station waar personeel aanwezig is) of bij de Service&Alarmzuil op het station. Gebruik de informatieknop en je wordt doorverbonden met een medewerker van de Servicecentrale.

In beide gevallen zal je worden gevraagd naar een aantal specifieke zaken om erachter te komen of je aan alle eerder genoemde voorwaarden voldoet. Alles wordt nagekeken en als het allemaal klopt, zal er worden geïnventariseerd of je de enige bent. Als dat zo is, regelt de vervoerder vervangend vervoer voor je. Dat is vaak in de vorm van een taxi. Als er meerdere mensen zijn, gaan er zoveel mogelijk mensen met dezelfde taxi mee. Als het om een grote groep mensen gaat, kan er een bus besteld worden en in heel speciale gevallen kan er zelfs een extra trein ingezet worden om iedereen op het station van de eindbestemming te brengen.

Brengt het alternatief vervoer me thuis?
Nee, de extra trein, ingezette bus of bestelde taxi brengt je naar het station waar de oorspronkelijke trein je anders ook naartoe gebracht zou hebben. Er is dus geen sprake van thuis afgezet te worden. Dat zou de laatste aansluitende trein immers ook niet gedaan hebben. Mocht je toch thuisgebracht willen worden, dan kun je dat uiteraard tegen het normale tarief met de taxichauffeur regelen.

Ik heb mijn trein gemist en moet nu een uur wachten. Heb ik dan ook recht op alternatief vervoer?
Nee, als er op een later moment nog een trein rijdt volgens dienstregeling, zul je daar op moeten wachten. Je hebt wel recht op Geld terug bij Vertraging, meer daarover lees je hier.

Ik kom met een internationale trein uit het buitenland en heb daarmee vertraging opgelopen, waardoor ik op een Nederlands station de laatste trein naar mijn bestemming heb gemist. Heb ik recht op alternatief vervoer?
Je hebt recht op alternatief vervoer als de internationale trein vertraagd is en je daardoor in Nederland je laatste aansluitende trein mist. Meld je bij het stationspersoneel of de Service&Alarmzuil.
________________________________________________________
Ook een vraag voor de rubriek 'Wat nou als...?'? Stuur dan een e-mail naar beheer@ov-ervaringen.nl en we zullen je vraag proberen te beantwoorden. Vragen of aanvullingen over bovenstaand onderwerp kunnen in dit topic geplaatst worden.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Terug naar Vraagbaak

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth