Pagina 1 van 1

Doorloopkop Koploper

BerichtGeplaatst: Zo 16 Jun 2013 22:56
door koploperfan1992
Hallo
ik wou wel eens weten hoe en wat het gebruik was/is van de doorloopkop van de ns koploper
waarom is die helaas gesloten en hoe werkte het in zn geheel
Want ik ben een zeer erge fan van de koploper
groet koploperfan1992

Re: Doorloopkop Koploper

BerichtGeplaatst: Ma 17 Jun 2013 08:11
door Edwin
Hij is gesloten omdat de constructie wat tijd kostte, maar vooral omdat er nogal eens wat storingen in optraden.
Als het 'normaal' aankoppelen van de doorloopkop niet lukte, moest het handmatig. Daar had je ten eerste 2 mensen voor nodig en je was een stuk langer bezig dan 1 knop indrukken in de cabine.
Toch vind ik het ook jammer dat ze de boel eruit gehaald hebben, was een perfecte oplossing voor het probleem van 1 vol stel en 1 half leeg.

Re: Doorloopkop Koploper

BerichtGeplaatst: Ma 17 Jun 2013 12:21
door Mikos
En groot gevolg van de storingen was het hoge kostenplaatje dat bij de doorloopkop kwam kijken. Het onderhoud van die dingen werd zo duur, dat ze op een bepaald moment niet meer werden gebruikt.

Hoe het koppelen in zijn werking ging, is goed te zien in het volgende filmpje:

De stellen worden gekoppeld en het systeem wordt aangezet. Eerst openen de linkerdeuren, daarna de rechterdeuren en daarna rolt de overgang naar de andere overgang en vergrendelt de zaak. Het splitsen ging trouwens precies andersom.

Het bovenstaande ga je trouwens nooit meer zien bij ICM: De kopdeuren zijn verwijderd en vervangen door één plaat en het hele systeem is weggehaald. De ruimte waar de doorloopkop vroeger stond, is nu een lege ruimte...

Re: Doorloopkop Koploper

BerichtGeplaatst: Do 27 Jun 2013 11:23
door Carpento
En dat scheelt een redelijke portie gewicht en daarmee energieverbruik :)

Re: Doorloopkop Koploper

BerichtGeplaatst: Do 27 Jun 2013 11:27
door Mikos
Dat was een bijkomend pluspunt, inderdaad.