Hallo ik wou wel eens weten hoe en wat het gebruik was/is van de doorloopkop van de ns koploper waarom is die helaas gesloten en hoe werkte het in zn geheel Want ik ben een zeer erge fan van de koploper groet koploperfan1992
Hij is gesloten omdat de constructie wat tijd kostte, maar vooral omdat er nogal eens wat storingen in optraden. Als het 'normaal' aankoppelen van de doorloopkop niet lukte, moest het handmatig. Daar had je ten eerste 2 mensen voor nodig en je was een stuk langer bezig dan 1 knop indrukken in de cabine. Toch vind ik het ook jammer dat ze de boel eruit gehaald hebben, was een perfecte oplossing voor het probleem van 1 vol stel en 1 half leeg.
En groot gevolg van de storingen was het hoge kostenplaatje dat bij de doorloopkop kwam kijken. Het onderhoud van die dingen werd zo duur, dat ze op een bepaald moment niet meer werden gebruikt.
Hoe het koppelen in zijn werking ging, is goed te zien in het volgende filmpje:
De stellen worden gekoppeld en het systeem wordt aangezet. Eerst openen de linkerdeuren, daarna de rechterdeuren en daarna rolt de overgang naar de andere overgang en vergrendelt de zaak. Het splitsen ging trouwens precies andersom.
Het bovenstaande ga je trouwens nooit meer zien bij ICM: De kopdeuren zijn verwijderd en vervangen door één plaat en het hele systeem is weggehaald. De ruimte waar de doorloopkop vroeger stond, is nu een lege ruimte...