Poll: Bezit auto en gebruik trein

Hier kan iedereen vragen stellen aan OV-personeel, maar ook het sollicitatietopic en de serie 'Hoe werkt het?' zijn hier te vinden.

Door stimuleren gebruik OV, zullen er minder autobezitters bij komen.

Mee eens, want: ...
0
Geen stemmen
Niet mee eens, want: ...
1
50%
Anders, namelijk: ...
1
50%

Aantal stemmen : 2

Poll: Bezit auto en gebruik trein

Berichtdoor Mikos » Di 23 Apr 2013 12:36

Auto? Ja! Bezitten? Nee!

De auto is het symbool van status en vrijheid, maar heeft in de ogen van westerse jongeren die symbolische glans verloren.

Decennialang droomden tieners over het bezit van een auto. Daarmee ligt de wereld open. Dit verandert echter. Hoogopgeleide jongeren kopen geen auto, want ze wonen en werken steeds vaker in de grote stad en gebruiken fiets, taxi, deelauto, trein en vliegtuig. Voor hen heeft het juist status om geen auto te bezitten.

Dat is het begin van een artikel over Mobiliteit van weekblad Elsevier, 9 maart 2013. In dat artikel wordt ingegaan op onderzoeksresultaten van het KIM, het Kenniscentrum Mobiliteit in Den Haag. Zij maken de jaarlijkse Mobiliteitsbalans op, het meest complete mobiliteitsonderzoek in Nederland. Uit dat onderzoek blijkt, onder andere, het volgende:

Jongeren tussen de 18 en 29 jaar reizen binnenslands minder dan hun leeftijdgenoten in 1995 -data van voor 1995 zijn er niet- en vooral anders. Destijds legden ze per dag gemiddeld 41 kilometer af, verdeeld over 3,49 reizen, met alle vormen van vervoer. In 2009 was dat 38 kilometer, verdeeld over 2,75 reizen. Dat komt mede doordat jongeren naar de stad trekken om te studeren. Zij maken weinig kilometers naar hogeschool of universiteit. Veel van hun leeftijdgenoten achttien jaar geleden werkten al en maakten meer kilometers van huis naar werk, en meer zakelijke kilometers, vooral per auto. De massaler en langer studerende jongeren hebben door een gebrek aan inkomsten niet veel geld om te reizen. Ook winkelen ze minder vaak en komen minder buiten de deur voor sociale contacten. Het KIM vermoedt dat dit laatste komt door de beschikbaarheid van sociale media en dat daarmee contacten worden onderhouden. Dus niet alleen de auto is uit de gratie: jongeren leggen minder kilometers af, zowel te voet als per (brom-)fiets, bus, tram en metro.

Er is maar één vervoermiddel waarmee door jongeren binnenslands meer kilometers en reizen worden afgelegd: de trein. De populariteit van de trein is vooral het gevolg van de invoering van de gratis OV-jaarkaart in 1991. En doordat het aantal studenten groeit, stijgt het aantal door jongeren afgelegde treinkilometers. De relatief kleine groep studerende jongeren die niet op kamers gaat maar bij hun ouders blijven wonen, reizen per trein steeds grotere afstanden naar hun studiestad.

Kopen jongeren na hun afstuderen dan wel meteen massaal een auto? Nee. Zij die een baan hebben en geld om een auto te kopen, doen dat minder vaak dan vroeger. Voorheen verlieten jongeren na hun studie de stad om met een vriend of vriendin samen te wonen in een dorp, kleinere stad of buitenwijk. Huisje, boompje, autootje. Tegenwoordig blijven jongeren vaker en langer in de stad -vrijgezellen én stellen- en krijgen ze pas later kinderen. Ze vestigen zich op wat zij zien als een hippe plek, en daar past de auto niet bij. Zij gebruiken -vooral in Nederland- veel de fiets en het openbaar vervoer.

Hoe laat deze generatie Y -het begrip stamt uit de Amerikaanse sociale wetenschappen- dan zien wat haar gewenste status is? Het nieuwe statussymbool voor deze generatie, geboren tussen 1980 en 2000, lijkt de woon- en werkplek. (...) De auto-industrie ziet de jonge grote stadbewoners als trendsetters. 'Deze generatie Y -die altijd online is- is niet geïnteresseerd in motorinhoud en zelfs de kleur van een auto interesseert ze soms niet,' zegt Pim van der Jagt (49). Hij is managing director van het Ford Innovation Center in het Duitse Aken, de denktank van de autofabrikant in Europa. Van der Jagt: "Voor mijn generatie is de auto een statussymbool, hij reflecteert je positie. Voor deze generatie is het gewoon een manier van verplaatsen."

Een auto heeft tegenwoordig dus steeds minder status en jongeren combineren steeds vaker hun reismiddelen: Een stuk met de fiets, verder met de trein en het laatste deel van de reis met de bus. Nu is natuurlijk de vraag: Wat heeft volgens jullie de toekomst? Zal iedereen in, bijvoorbeeld, 2040 reizen per trein? Gaat de trein alsnog het onderspit delven zolang er niet meer in nieuwe sporen geïnvesteerd wordt? Heeft het openbaar vervoer in de nabije toekomst daadwerkelijk zoveel meerwaarde? Of zal de auto alsnog een inhaalslag maken? Wat denk jij dat de afschaffing van de OV-Studentenkaart zal doen? Welke gevolgen heeft het voor het bovenstaande onderzoek; stappen jongeren volgens jou straks massaal weer de auto in of valt dat wel mee?

Onze stelling waarvoor je in de poll mag stemmen is als volgt:
"Door het stimuleren van het gebruik van het Openbaar Vervoer, zullen er steeds minder autobezitters bij komen."
Maar natuurlijk is de discussie eromheen net zo interessant (maar wat moeilijker in een poll samen te vatten)! Geef je mening door te stemmen in de poll en onderbouw die mening in een post. Wat denk jij dat het stimuleren van het gebruik van het OV voor gevolg heeft? We zijn erg benieuwd naar jullie mening!

De tekst uit de quotes komt uit Elsevier van 9 maart 2013
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Poll: Bezit auto en gebruik trein

Berichtdoor Carpento » Wo 01 Mei 2013 07:18

Het is een beetje hypothetisch. Bovendien hangt het van (te?) veel factoren af. Op dit moment heb ik een werkgever die ik prima per trein kan bereiken, béter dan per auto. Wat dat betreft zou de auto dan wel de deur uit kunnen maar het gemak om even de auto te pakken als je naar de bouwmarkt wil, dat wint het toch denk ik. Met alle respect voor het OV maar ik ga niet met de buurtbus naar de bouwmarkt, en ook niet op de fiets als ik een stel planken nodig heb. Zeker niet als ik uit m'n werk even snel wat nodig heb om 's avonds te klussen, voor dat soort dingen volstaat het OV gewoon niet. (De bouwmarkt is niet in de buurt van een bushalte en met een verbinding van eens per uur word ik ook niet razend enthousiast).

Woon-werkverkeer is -meestal, niet eens altijd !- in de spitstijd als er voldoende verbindingen zijn, het is -meestal, maar óók niet altijd- tamelijk voorspelbaar en dan is het OV redelijk bruikbaar. Voor andere vervoersdoeleinden mis je gewoon de flexibiliteit die de auto zo handig maken.
Gebruikers-avatar
Carpento

Berichtdoor Mikos » Wo 01 Mei 2013 11:08

In het artikel werd ook ingegaan op het gebruik van deelauto's, het concept Greenwheels, in hoeverre is dat bij jou van toepassing? Dat soort oplossingen maakt het gebruik van het OV en het de deur uitdoen van de auto natuurlijk wel een stukje interessanter. Je hebt immers de vaste lasten van die auto niet en betaalt alleen de abonnementskosten en het gebruik van de enkele keer dat je zo'n auto leent..
Gebruikers-avatar
Mikos

Berichtdoor Carpento » Wo 01 Mei 2013 22:51

Voor mij persoonlijk zóu dat kunnen volstaan, zo gek vaak gebruik ik de auto niet. Aan de andere kant: juist de kleine ritjes waarvoor je 'm even meepakt maken het zo verdraaid handig dat 'ie voor de deur staat. Met een deelauto zou je dat soort impulsieve ritjes simpelweg niet meer maken maar precies dit stukje vrijheid zorgt er voor dat de Nederlander lekker in zijn eigen autootje blijft rondkachelen. Ik denk ook dat auto en OV elkaar aanvullen maar nooit helemaal kunnen vervangen.

En sjah, vrouwlief is hier voor haar werk afhankelijk van onze vierwieler, dus dat is ook een goeie smoes natuurlijk :heilig:
Gebruikers-avatar
Carpento

Berichtdoor Denman83 » Do 09 Mei 2013 18:25

Ik denk dat het aantal autobezitters niet veel zou veranderen. Er blijven zaken bestaan waar men de auto graag voor zou willen behouden (boodschappen, kinderen naar school brengen bijvoorbeeld).
Wel verwacht ik dat het OV meer gebruikt zal worden voor woon-werkverkeer, mits de woon en werk plaats niet dezelfde zijn.
To finish first, first you have to finish.
Gebruikers-avatar
Denman83
Medewerker NS
Medewerker NS

Berichtdoor graaf35 » Za 11 Mei 2013 16:36

Er staat bij ons een verhikel voor de deur, en ik ben er heel blij mee.

Boodschappen doen we bijna nooit met de auto, maar toch gaat ie wel eens kleine ritjes maken.
ééns in de week kachel ik er mee naar Zwolle. Op zich ook wel met de trein te doen, maar dat kost veel meer tijd. En die tijd heb ik niet.
Verder gebruiken we hem voor de kleine uitstapjes.

Of als we op familiebezoek gaan.
Onze familie is strategisch gaan wonen zodat we als we dat met OV willen gaan doen, een kopje koffie drinken al een dagtrip oplevert.
Met de auto hebben we het grootste deel van de familie binnen een uur bereikt.

één familielid kost per OV 7 reisuren.
Met de auto 1,5

Ja... dan ben ik blij dat ik het hok voor de deur heb.
Organist in de Lichtbron in Lelystad
Machinist te Lelystad
Tevens forumbeheerder van (vernieuwde)"De NS-koffiekamer"
Gebruikers-avatar
graaf35
Medewerker NS
Medewerker NS

Terug naar Vraagbaak