Poll: Treinprijs verschillende routes

Hier kan iedereen vragen stellen aan OV-personeel, maar ook het sollicitatietopic en de serie 'Hoe werkt het?' zijn hier te vinden.

Het virtueel verhogen van de tariefeenheden op de Hanzelijn moet teruggedraaid worden.

Eens, want: ...
7
88%
Oneens, want: ...
1
13%
Anders, namelijk: ...
0
Geen stemmen
 
Aantal stemmen : 8

Poll: Treinprijs verschillende routes

Berichtdoor Mikos » Di 05 Feb 2013 11:59

Momenteel is er een 'hoogoplopende' ruzie tussen de provincies Overijssel en Flevoland over de prijs van een treinkaartje over de Hanzelijn. Meer daarover lees je in dit topic. De provincies verwijten via de minister de Nederlandse Spoorwegen, omdat NS heeft gezegd dat ze geen verschillende prijzen willen rekenen voor dezelfde bestemming via een ander traject.

Het gaat hier om bijvoorbeeld de reis Groningen-Amsterdam Centraal. Je kunt die reis maken via de nieuwe Hanzelijn, over Lelystad en Almere, of via de 'oude' route over de Veluwe via Amersfoort en Hilversum. Omdat er twee mogelijkheden zijn, wil NS geen verschillende tarieven berekenen en hebben zij besloten om het aantal tariefeenheden via beide routes gelijk te trekken. Op de reis Groningen-Amsterdam heb je dan dus de volledige vrijheid om te kiezen via welke route je wilt reizen, zonder dat je hoeft bij te betalen.

Er zit echter ook een andere kant aan het verhaal: Reizigers tussen Lelystad en Zwolle (of de tussengelegen stations) betalen daardoor meer voor hetzelfde traject dan ergens anders. In de media spreekt men van 15% meer. Om de prijzen gelijk te krijgen is er namelijk een virtuele verhoging van het aantal tariefeenheden gehanteerd, zodat het aantal tariefeenheden over Lelystad even groot is als over Amersfoort. NS is gevraagd naar een reactie en die geven aan 'volledig achter de beslissing' te staan. In Flevoland reageert men geïrriteerd: Door het verdwijnen van de Hanzeliner, dus snelbus tussen Lelystad en Zwolle via Dronten, moesten vooral scholieren al meer gaan betalen, omdat er in de trein geen speciaal kindertarief is (alleen voor kinderen tot en met 11 jaar).

NS hanteert het systeem dat als je lange afstanden aflegt, je minder hoeft te betalen. "Een kort traject is sowieso duurder. Als je van Groningen naar Middelburg reist, betaal je tot Utrecht." aldus een woordvoerder van NS. In dat opzicht valt de virtuele verhoging van het aantal tariefeenheden wel weer te verklaren.

Onze stelling is als volgt:
"Het virtueel verhogen van de tariefeenheden op de Hanzelijn moet teruggedraaid worden."

Wat is jouw mening over deze kwestie? Vind je het een goede zaak dat mensen op de lange afstand in dit geval de vrije keuze hebben om zonder meer te betalen de ene of de andere route te kiezen? Of vind je het maar raar dat mensen die op de korte afstand over de Hanzelijn reizen meer moeten betalen? Moet dit wel of niet teruggedraaid worden?

Geef je stem in de poll en onderbouw je stem in een reactie in dit topic!
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Poll: Treinprijs verschillende routes

Berichtdoor graaf35 » Di 05 Feb 2013 12:14

En dus is Lelystad - Zwolle een enorm dure reis geworden.
Dat heeft zijn weerslag gevonden op de reizen tussen deze twee steden.
Men heeft de bus weggehaald.
Studenten en scholieren en werknemers zijn ernstig gedupeerd.
Ik weet het niet.... maar ik vind dit ronduit te gek voor woorden.
Organist in de Lichtbron in Lelystad
Machinist te Lelystad
Tevens forumbeheerder van (vernieuwde)"De NS-koffiekamer"
Gebruikers-avatar
graaf35
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 139
Geregistreerd: Ma 07 Mei 2012 22:55
Woonplaats: Lelystad

Re: Poll: Treinprijs verschillende routes

Berichtdoor Edwin » Di 05 Feb 2013 12:53

Ik snap het niet helemaal.
Daarnet heb ik even de reisplanner van ns.nl gebruikt om het voorbeeld uit te proberen.
Daaruit blijkt dat het via de Hanzelijn 6 Euro goedkoper is dan via Amersfoort.
Zwolle-Lelystad is €9.70 enkel, zelfde prijs (op 1 km na dan) als Utrecht-Nieuw Vennep.

Kloppen deze prijzen dan niet?

[edit]Ik zie het al....Ut-Ht is maar 48 tariefeenheden, maar een langer stuk dan Zl-Lls. Dat is inderdaad een zeer slechte beslissing. Maar goed, van achter het bureau van iemand bij Commercie zal het er wel geweldig uit gezien hebben....[/edit]
Gebruikers-avatar
Edwin
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 143
Geregistreerd: Vr 04 Mei 2012 01:09

Re: Poll: Treinprijs verschillende routes

Berichtdoor Denman83 » Di 05 Feb 2013 18:38

Ik ben het er mee eens dat het terug gedraaid moet worden.

Er is ene grote groep reizigers afhankelijk van deze verbinding. Deze groep maakte voorheen gebruik van de Hanzeliner of een van de andere busdiensten. Echter met de komst van de Hanzelijn is de Hanzeliner komen te vervallen. Echter is de trein duurder. Hierdoor word deze groep reizigers gedwongen om meer te betalen. Dit is mijn inziens onredelijk. Hier in Dronten is het zelfs al zo ver dat diverse ouders zich verenigd hebben en gezamelijk een touringcar huren om hun kinderen dagelijks van Dronten naar hun school in Zwolle te vervoeren. Dit is per kind goedkoper dan wanneer ze per trein zouden reizen. De NS snijd zichzelf hier mee dus ook behoorlijk in de vingers lijkt mij.
To finish first, first you have to finish.
Gebruikers-avatar
Denman83
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 201
Geregistreerd: Wo 23 Mei 2012 09:20
Woonplaats: Dronten

Poll: Treinprijs verschillende routes

Berichtdoor MarkNL » Wo 06 Feb 2013 07:54

De Hanzelijn is gebouwd om deze regio's beter met elkaar te verbinden. Zoals Orgelgek zijn er geen alternatieven in de vorm van bussen. Erg raar en niet eerlijk ten opzichte van de mensen daar. Terugdraaien dus.
Gebruikers-avatar
MarkNL
 
Berichten: 30
Geregistreerd: Do 17 Mei 2012 10:20
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Poll: Treinprijs verschillende routes

Berichtdoor Gilles » Wo 06 Feb 2013 18:32

Wat mij betreft ook terug draaien. Als ik bv van Dordrecht naar Amsterdam wil moet ik toch ook via Den Haag en Leiden reizen ipv via Utrecht... Als ik dat laatste wil moet ik toch echt bijbetalen (€16,50 via Leiden en €19,50 via Utrecht) terwijl "dat ook gewoon kan". Vind het dus een beetje vreemd om voor een ander traject te zeggen "zie maar hoe je reist, allebei even duur."

Dat je dat doet, vind ik nog wel prima, maar dan moet in mijn beleving het aantal extra tariefeenheden via Amersfoort niet in rekening brengen zodat Lelystad - Zwolle een eerlijke prijs is. En daarnaast, wat is er mis met mensen die toch via Amersfoort willen een "via"kaartje te laten kopen?
De veiligste trein is geen trein...
Gebruikers-avatar
Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
 
Berichten: 49
Geregistreerd: Wo 02 Mei 2012 07:56
Woonplaats: Dordrecht

Re: Poll: Treinprijs verschillende routes

Berichtdoor Mikos » Wo 06 Feb 2013 18:58

Ik vind ook dat reizigers op de korte afstand niet de dupe mogen worden van deze regeling. Ik snap het echter wel, dat verhaal op de lange afstand. Als ik kijk naar het aantal reizigers dat ik tussen Zwolle en Amersfoort tegenkom met een kaartje naar Amsterdam Centraal en het aantal reizigers tussen Amersfoort en Zwolle met een kaartje vanaf Amsterdam Centraal, denk ik dat er van beide verbindingen (zowel de Hanzelijn als de 'oude' route over de Veluwelijn) gebruik gemaakt wordt. Of dat is omdat men de nieuwe verbinding via de Hanzelijn (nog) niet kent of omdat er voor hen weinig tot geen tijdsverschil inzit, dat durf ik niet te zeggen. Maar ja, als de rechtstreekse treinen vanaf Amsterdam Centraal pas 's avonds na een uur of 8 rijden en de rest van de dag de treinen via de Flevolijn gaan en maar tot Lelystad rijden, waar mensen cross-over kunnen overstappen richting Zwolle, Groningen en Leeuwarden, raakt die verbinding ook niet echt heel bekend.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Poll: Treinprijs verschillende routes

Berichtdoor graaf35 » Do 07 Feb 2013 01:46

Niet alleen de Hanzeliner is weg, maar ook een directe busverbinding op een andere manier.
De lijnbus naar kampen: Foetsie
Dus ook een directe nus naar dronten. En in Dronten begon een directe bus via kampen zuid naar de Scholencomplex de Windesheim.

Al die bussen zijn opgeheven.
Om puur met de bus in zwolle te komen is men nu 2,5 uur onderweg! (was 1 tot 1,5 uur)
Organist in de Lichtbron in Lelystad
Machinist te Lelystad
Tevens forumbeheerder van (vernieuwde)"De NS-koffiekamer"
Gebruikers-avatar
graaf35
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 139
Geregistreerd: Ma 07 Mei 2012 22:55
Woonplaats: Lelystad

Re: Poll: Treinprijs verschillende routes

Berichtdoor OVweb » Vr 18 Mrt 2016 11:17

Alternatieven per bus zijn misschien weggehaald, maar met de Hanzelijn is het voor veel reizigers veel makkelijker en sneller geworden. Zij zullen dan ook de komende jaren even moeten betalen voor deze tijds- en gemakswinst. Anders zal het geld uit een ander potje moeten worden gehaald en betalen andere mensen voor een traject dat zij niet eens gebruiken.

Terugdraaien lijkt me dan ook niet redelijk.

Alternatieven om tarieven te omzeilen :cheer:
http://flixbus.nl (voor in de toekomst)

Acties (rendabel op langere trajecten)
http://goedkoop-treinkaartje.nl
https://treinkaartjes-actie.nl
OVweb
 
Berichten: 5
Geregistreerd: Vr 18 Mrt 2016 11:06


Terug naar Vraagbaak

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth