Momenteel is er een 'hoogoplopende' ruzie tussen de provincies Overijssel en Flevoland over de prijs van een treinkaartje over de Hanzelijn. Meer daarover lees je . De provincies verwijten via de minister de Nederlandse Spoorwegen, omdat NS heeft gezegd dat ze geen verschillende prijzen willen rekenen voor dezelfde bestemming via een ander traject.
Het gaat hier om bijvoorbeeld de reis Groningen-Amsterdam Centraal. Je kunt die reis maken via de nieuwe Hanzelijn, over Lelystad en Almere, of via de 'oude' route over de Veluwe via Amersfoort en Hilversum. Omdat er twee mogelijkheden zijn, wil NS geen verschillende tarieven berekenen en hebben zij besloten om het aantal tariefeenheden via beide routes gelijk te trekken. Op de reis Groningen-Amsterdam heb je dan dus de volledige vrijheid om te kiezen via welke route je wilt reizen, zonder dat je hoeft bij te betalen.
Er zit echter ook een andere kant aan het verhaal: Reizigers tussen Lelystad en Zwolle (of de tussengelegen stations) betalen daardoor meer voor hetzelfde traject dan ergens anders. In de media spreekt men van 15% meer. Om de prijzen gelijk te krijgen is er namelijk een virtuele verhoging van het aantal tariefeenheden gehanteerd, zodat het aantal tariefeenheden over Lelystad even groot is als over Amersfoort. NS is gevraagd naar een reactie en die geven aan 'volledig achter de beslissing' te staan. In Flevoland reageert men geïrriteerd: Door het verdwijnen van de Hanzeliner, dus snelbus tussen Lelystad en Zwolle via Dronten, moesten vooral scholieren al meer gaan betalen, omdat er in de trein geen speciaal kindertarief is (alleen voor kinderen tot en met 11 jaar).
NS hanteert het systeem dat als je lange afstanden aflegt, je minder hoeft te betalen. "Een kort traject is sowieso duurder. Als je van Groningen naar Middelburg reist, betaal je tot Utrecht." aldus een woordvoerder van NS. In dat opzicht valt de virtuele verhoging van het aantal tariefeenheden wel weer te verklaren.
Onze stelling is als volgt:
"Het virtueel verhogen van de tariefeenheden op de Hanzelijn moet teruggedraaid worden."
Wat is jouw mening over deze kwestie? Vind je het een goede zaak dat mensen op de lange afstand in dit geval de vrije keuze hebben om zonder meer te betalen de ene of de andere route te kiezen? Of vind je het maar raar dat mensen die op de korte afstand over de Hanzelijn reizen meer moeten betalen? Moet dit wel of niet teruggedraaid worden?
Geef je stem in de poll en onderbouw je stem in een reactie in dit topic!