Het is momenteel een hot item: bij Herfte Aansluiting (bij Zwolle) die gelukkig goed af liep, zorgt voor Kamervragen. De vakbonden voor rijdend spoorpersoneel VVMC en FNV Spoor zetten hun vraagtekens bij de opleiding van de machinisten van Arriva. Bij NS worden machinisten opgeleid met mentor tijdens rangeerdiensten en op een beperkt aantal trajecten, waarna zij na minimaal 100 dagen opleiding hun wegkennis uitbreiden. Bij Arriva is dat al na 60 dagen.
Er is een onderzoek gedaan naar het aantal stoptonend sein-passages (STS-passages) bij de verschillende vervoerders. Daaruit blijkt dat bij Arriva 0,97 keer per miljoen gereden kilometers een stoptonend sein wordt gepasseerd. Bij NS is dat 0,83 keer per miljoen gereden kilometer en bij Connexxion (2,83) en Veolia (2,20) ligt dat aantal een stuk hoger. Daarbij is overigens niet gekeken naar de aanwezigheid van het soort ATB. Immers, bij ATB-NG (Nieuwe Generatie) grijpt de Automatische Trein Beïnvloeding (ATB) in zodra een stoptonend sein gepasseerd dreigt te worden, waardoor het aantal STS-passages navenant afneemt. Bij private vervoerders is het aantal STS-passages dus hoger dan bij NS.
Voor alle cijfers over STS-passages plaats ik hier nog een (PDF-Alert!) naar het rapport "STS-passages 2011" van de Inspectie Leefomgeving en Transport, welke is gepubliceerd op 12 juni 2012. Op pagina 65 staat een overzicht van het aantal STS-passages per vervoerder.
De vakbonden komen tot de conclusie dat het hogere aantal STS-passages bij private vervoerders ten grondslag valt aan de kosten die verbonden zijn aan het opleiden van nieuw personeel. Elders worden discussies gevoerd en mediaberichten geplaatst met de mening dat Arriva 'een gevaar op het spoor' is. Die discussie willen we hier niet voeren, wij trekken de stelling wat breder:
"Aanbestedingen op het spoor zorgen voor minder veiligheid."
Nu het een levend onderwerp is, willen we jullie mening vragen over de stelling. Ben je het er mee eens? Zorgt aanbesteden voor een lagere veiligheid? Zorgen aanbestedingen voor het verleggen van prioriteiten? Denk je dat geld daadwerkelijk invloed heeft op de veiligheid? Of ben je van mening dat de stelling als een tang op een varken slaat? Is de veiligheid beter gewaarborgd op het spoor als alles bij één vervoerder blijft of kunnen meerdere vervoerders juist voor meer veiligheid op het spoor zorgen?
Geef je stem in de poll en onderbouw je mening in een post in dit topic!