Gisteren heb ik mijn eerste treindienst in de nieuwe dienstregeling gehad. We hebben een hoop (terechte) kritiek op Arriva, waarover later meer, maar ook bij NS gaat de nieuwe dienstregeling nog niet echt soepeltjes. Het is goed te merken dat we allemaal nog moeten wennen aan de nieuwe dienstregeling en vooral veel op onze dienstkaartjes moeten kijken over hoe het nu precies allemaal zit.
In Deventer is de knoop vanuit Zwolle richting Enschede eruit, waardoor je daar niet meer op hoeft te wachten (in alle vier de richtingen). Maar ook zonder die aansluitingen regende het gisteren minuutjes vertraging. Treinpersoneel kon de samenstellingen van treinen niet helemaal terugvinden, dus had een collega omgeroepen dat er van de vier stellen naar Enschede twee zouden worden afgetrapt in Deventer, wat niet waar bleek te zijn. Één meneer kon het niet laten mij, toen hij de trein uitstapte, daar maar eens even op aan te spreken. "Waarom zet je dat dan niet op de zijkant van de trein!?" Eh, ook goedenavond, meneer.... Alsof de wereld verging.
Het nieuwe perron in Zwolle is voorzien van welgeteld één prullenbak en de reisinformatie schittert in afwezigheid. De palen staan er wel, maar de TBP's hanger er (nog) niet. Een hoop vragen dus of dit de trein naar 'Deventer' of 'Arnhem' is. Ook is de nieuwe perronindeling in Zwolle goed voor nogal wat verwarring. Er stond een meneer op perron 9/10 om aan mij te vragen waar de Sprinter naar Utrecht nu was. Euhm, op spoor 1, meneer. "Maar op het bord staat.." En toen keek hij nog een keer en begreep hij zelf ook niet waarom hij op spoor 10 stond.
Maar, ook collega's kunnen er wat van: Een HC moest richting Lelystad met de Intercity, maar bleek te zijn opgestapt op de Sprinter naar Utrecht. Ja, zo kom je natuurlijk voorlopig niet in Lelystad.
Ik heb gisteravond ook nog even een speciaal bezoekje aan Arriva gebracht in Zwolle. Even staan praten met een vrouwelijke steward om te vragen hoe ze het allemaal vond gaan. Op de achtergrond opende iemand een deur, waarna er een heel luid piepsignaal uit de trein voortkwam. Ik geloof dat dat bij moet dragen aan de veiligheid voor slechtzienden en/of blinden. Net voor de deuren (automatisch, want airco) weer dichtgaan, hoor je een heel irritant piepgeluid. "Ja, dat moet nog zachter gezet worden. En anders dan knip ik het draadje door.", aldus de steward.
Ze blijken bij Arriva geen informatie te krijgen over de treinstellen die ze mee moeten nemen; dat moeten ze ter plekke maar uitzoeken. Zodoende had de steward iedereen uit het stelletje op spoor 15 gejaagd en in die op spoor 16 gezet. Toen ik navroeg bij de omroep of dat daar ook bekend was, kwam er een ontkenning. Vervolgens nam de treindienstleider een binnenkomende trein op spoor 16 binnen en de chaos was compleet: Iedereen moest overstappen op het stel op spoor 15 en men vertrok uiteindelijk met 4 minuten vertraging.
Zoals ik al zei: Het is allemaal enorm wennen. Bij Arriva, maar bij NS net zo goed.