Hoe werkt het: Geld terug bij Vertraging (GtbV)

Hier kan iedereen vragen stellen aan OV-personeel, maar ook het sollicitatietopic en de serie 'Hoe werkt het?' zijn hier te vinden.

Hoe werkt het: Geld terug bij Vertraging (GtbV)

Berichtdoor Mikos » Wo 07 Nov 2012 13:25

In de serie "Hoe werkt het?" behandelen we op OV-Ervaringen.nl verschillende zaken in het OV. We geven een korte uitleg over hoe het werkt, wat de regels zijn, wat je wel of juist niet mag doen en meer van dat soort zaken. In de rest van het topic kunnen vragen gesteld worden over dat onderwerp, maar ook bijzondere situaties kunnen worden besproken en discussies kunnen altijd een ander licht ergens op laten schijnen. Lees alle andere afleveringen van "Hoe werkt het?" hier op het forum.

Heb je na het lezen van onderstaand artikel vragen, opmerkingen of aanvullingen? Plaats ze dan in dit topic!


Hoe werkt het: Geld terug bij Vertraging (GtbV)
In Nederland gelden er op het spoor ruimhartige vergoedingen bij vertragingen. Daar waar in het buitenland de vertraging moet oplopen tot minimaal 60 minuten voor je überhaupt recht hebt op een vergoeding, ligt de grens binnen Nederland op 30 minuten bij NS en de Merwedelingelijn van Arriva. Bij alle overige treinvervoerders geldt een minimumvertraging van 60 minuten. Ook de internatonale regelingen wijken af van het binnenlandse principe. Zelfs voor Eurail en Interrail zijn er mogelijkheden om compensatie bij vertraging aan te vragen. Maar, hoe werkt dat nou, geld terugvragen als je vertraging hebt gehad? Dat lees je in deze Hoe werkt het?

Vertraging
Het begrip vertraging houdt in dat de trein niet op de geplande tijd aankomt op het aankomststation. Mocht een trein tien minuten te laat vertrekken vanaf een vertrekstation of onderweg te laat zijn, maar is de trein wel op tijd op het aankomststation, dan wordt er (voor de Geld terug bij Vertraging-regeling) niet over vertraging gesproken. Om recht te hebben op geld terug bij vertraging moet de trein minimaal 30 minuten te laat aankomen op het aankomststation. Bij minder dan 30 minuten vertraging (dus ook bij 5 minuten, 15 minuten en zelfs 29 minuten) heb je geen aanspraak op geld terug bij vertraging.

Wanneer maak ik aanspraak op geld terug?
Per spoorvervoerder verschillen de voorwaarden van het Geld terug bij Vertraging-regeling.

Nederlandse Spoorwegen (NS)
  • Vertraging op aankomststation bedraagt minimaal 30 minuten.
  • Voor alle binnenlandse reizen in Nederland met NS.
  • In principe ongeacht de oorzaak van de vertraging (met uitzondering van oorzaken die vallen onder de noemer "Overmacht").
  • Ook geldig voor extra vervoerbewijzen, zoals Railrunner en Dagkaart Fiets.
  • Prijs van het vervoerbewijs moet minimaal €2,20 bedragen. Onder dat bedrag wordt geen geld terug uitgekeerd.
  • Geld terug bij Vertraging-regeling gaat niet op bij van te voren aangekondigde (geplande) werkzaamheden aan het spoor.
  • Alleen van toepassing bij een geldig vervoerbewijs. Papieren vervoerbewijzen zonder datum dienen voor vertrek afgestempeld te worden bij de stempelautomaat. Reis je op saldo op de OV-Chipkaart? Dan maak je alleen aanspraak op de regeling als je voor de desbetreffende reis bent in- én uitgecheckt.
  • Per vervoerbewijs gelden verschillende regels. Kijk voor de vergoedingen hier.
Arriva
Bij Arriva wordt een schifting gemaakt tussen de Noordelijke Nevenlijnen (Groningen en Friesland) en de Merwedelingelijn (Dordrecht-Geldermalsen). De voorwaarden zijn als volgt:

Noordelijke Nevenlijnen (Groningen en Friesland)
  • Vertraging op aankomststation bedraagt minimaal 60 minuten.
  • Er wordt 25% van de ritprijs vergoed indien de vergoeding minimaal €4,- bedraagt.
  • Vergoeding kan in geld worden uitgekeerd, maar er mag ook gekozen worden voor een Dagkaart ter waarde van €12,80 waarmee doordeweeks na 09.00 uur en in het weekend de gehele dag mag worden gereisd.
  • Niet van toepassing bij geplande werkzaamheden en bij overmacht.
Merwedelingelijn (Dordrecht-Geldermalsen)
  • Vertraging op aankomststation bedraagt minimaal 30 minuten.
  • Bij vertraging tussen de 30 en 59 minuten wordt 50% van de ritprijs vergoed, mits de vergoeding minimaal €4,- bedraagt.
  • Bij vertraging van meer dan 60 minuten wordt de gehele ritprijs vergoed.
  • Bij 30 minuten of meer vertraging wordt voor een Maandabonnement 1/50 deel vergoed. Bij 60 minuten of meer vertraging wordt voor een Maandabonnement 1/25 deel vergoed.
  • Bij 30 minuten of meer vertraging wordt voor een Jaarabonnement 1/500 deel vergoed. Bij 60 minuten of meer vertraging wordt voor een Jaarabonnement 1/250 deel vergoed.
  • Vergoeding kan in geld worden uitgekeerd, maar er mag ook gekozen worden voor een Dagkaart ter waarde van €12,80 waarmee doordeweeks na 09.00 uur en in het weekend de gehele dag mag worden gereisd.
  • Niet van toepassing bij geplande werkzaamheden en bij overmacht.
Connexxion
  • Vertraging op aankomststation bedraagt minimaal 30 minuten. De regeling is hetzelfde als die de NS hanteert: 50% vergoeding enkele reis tussen 30 en 59 minuten, 100% vergoeding enkele reis bij 60 minuten of meer vertraging.
  • De vergoeding moet minimaal €2,20 bedragen, anders wordt er niet uitgekeerd.
  • Niet van toepassing bij geplande werkzaamheden en bij overmacht.
Syntus
  • Vertraging op aankomststation bedraagt minimaal 60 minuten. De vergoeding bedraagt 25% van de ritprijs.
  • Bij meer dan 120 minuten vertraging bedraagt de vergoeding 50% van de ritprijs.
  • De vergoeding moet minimaal €4,- bedragen, anders wordt er niet uitgekeerd.
  • Aanvraag voor de vergoeding moet binnen 30 dagen na de vertraagde reis bij Syntus binnen zijn.
  • Niet van toepassing bij geplande werkzaamheden en bij overmacht.
Veolia
  • Vertraging op aankomststation bedraagt minimaal 30 minuten. De vergoeding bedraagt dan 50% van de ritprijs.
  • Bij een vertraging van 60 minuten of meer bedraagt de vergoeding 100% van de ritprijs.
  • Minimale vergoeding bedraagt €2,50, daaronder wordt niet uitgekeerd.
  • Restitutieverzoek moet binnen 30 dagen bij Veolia binnen zijn.
  • Niet van toepassing bij geplande werkzaamheden en bij overmacht.
NS Hispeed (internationale reizen en Fyra)
Bij NS Hispeed zijn verschillende reizen te maken met verschillende producten. Ook hier wordt een onderscheid gemaakt in de verschillende producten, maar er gelden wel een aantal standaard voorwaarden:
  • Je krijgt alleen compensatie als je in het bezit bent van een geldig ticket/toeslag voor de vertraagde trein.
  • Verzoek tot compensatie dient binnen 2 maanden na de gemaakte, vertraagde reis binnen te zijn bij NS Hispeed.
  • NS Hispeed biedt alleen compensatie over de trein die vertraagd is. Eventuele vervolgvertragingen komen niet aanmerking voor compensatie.
  • Niet van toepassing bij geplande werkzaamheden en bij overmacht.
  • Er vindt ook geen restitutie plaats als je op het verkeerde perron op de trein stond te wachten, een te korte overstaptijd hebt ingepland of op grond van gedrag uit de trein bent verwijderd.
Fyra en Thalys (binnenland)
  • Vertraging op aankomststation bedraagt minimaal 15 minuten. Tussen 15 en 29 minuten bedraagt de vergoeding 50% van de kosten van het kaartje/toeslag per enkele reis. Bij 30 minuten of meer vertraging bedraagt de vergoeding 100% van de kosten van het kaartje/toeslag per enkele reis.
  • Boekingskosten of balietoeslag worden niet vergoed.
  • Compensaties onder de €2,20 worden niet uitgekeerd.
  • Indien een rit van Fyra uitvalt, zijn er 2 mogelijkheden. Neem je de eerstvolgende Fyra, dan heb je recht op de 'Compensatie bij vertraging'-regeling zoals hierboven omschreven. Neem je een andere, binnenlandse trein, dan kun je bij een TrainManager van Fyra of een Servicemedewerker een Waardebon Fyra Toeslag krijgen. Hiermee kun je eenmaal met een nieuw, geldig NS Vervoerbewijs gebruik maken van Fyra zonder dat je een toeslag hoeft te betalen.
  • Compensaties voor Thalys worden uitgekeerd in Thalys-tegoedbonnen. Bij vertraging van 60 minuten of meer mag je kiezen voor een uitkering van 50% van de kosten van je vervoerbewijs voor het HSL-traject enkele reis in geld.
Thalys (internationaal)
  • Vertraging op aankomststation bedraagt minimaal 30 minuten. Tussen 30 en 59 minuten bedraagt de vergoeding 20% van de ticketprijs enkele reis in Thalys-tegoedbonnen. Bij 60 tot en met 119 minuten vertraging bedraagt de vergoeding 50% van de ticketprijs enkele reis in Thalys-tegoedbonnen of 25% van de ticketprijs enkele reis in geld. Bij 120 minuten of meer vertraging bedraagt de vergoeding 100% van de ticketprijs enkele reis in Thalys-tegoedbonnen of 50% van de ticketprijs enkele reis in geld.
  • Thalys-tegoedbonnen zijn 12 maanden geldig.
  • De compensatie moet minimaal €4,- bedragen, anders wordt er niet uitgekeerd.
  • Toeslagen worden in de compensatie meegerekend, boekingskosten of transactiekosten niet.
ICE International, IC Berlijn, City Night Line, EuroNight en andere internationale (nacht-)treinen
  • Vertraging op aankomststation bedraagt minimaal 60 minuten. Tussen 60 en 119 minuten vertraging bedraagt de vergoeding 25% van de vervoerprijs (enkele reis) voor het vertraagde traject. Bij 120 minuten of meer vertraging bedraagt de vergoeding 50% van de vervoerprijs (enkele reis) voor het vertraagde traject.
  • ICE-toeslag wordt meegerekend bij de bepaling van de vergoeding. Boekingskosten of balietoeslag wordt niet vergoed.
Beneluxtrein: IC Brussel
  • Vertraging op aankomststation bedraagt minimaal 60 minuten. Tussen 60 en 119 minuten vertraging is de compensatie bij een enkele reis 25% van de ticketprijs of in geval van een aangeschaft retour 12,5% van de ticketprijs. Tussen 120 en 179 minuten bedraagt de compensatie bij een enkele reis 50% van de ticketprijs of in geval van een aangeschaft retour 25% van de ticketprijs. Bij een vertraging van 3 uur of meer is de compensatie 100% van de ticketprijs enkele reis ofwel in geval van een aangeschaft retour 50% van de ticketprijs.
  • Het minimum uit te keren bedrag is € 2,20.
Eurail en Interrail
Gereisd op een Eurail of Interrail? Ook dan heb je in bepaalde gevallen recht op restitutie.
  • Algemene regel is dat compensatie voor de Eurail Global Pass, Eurail Select Pass (3-, 4 or 5 countries), Eurail Regional Passes en InterRail Global Pass compensatie aangevraagd kan worden bij Eurail zelf. Gebruikte je tijdens de vertraagde reis Eurail en InterRail One Country Passes, dan kun je ook compensatie aanvragen, je aanvraag wordt dan door Eurail doorgestuurd naar het vervoerbedrijf waar je mee gereisd hebt. In sommige gevallen bestalen niet-EU lidstaten niets uit.
  • Alleen in geval van 3 afzonderlijke vertragingen van elk meer dan 60 minuten vertraging mag compensatie aangevraagd worden. De vertragingen mogen verspreid zijn over de geldigheidsperiode van de gebruikte pas.
  • Vergoeding moet minimaal €16,- bedragen, daaronder wordt niet uitgekeerd.
Hoe dien ik een restitutieverzoek in?
Per vervoerder verschillen de manieren van indienen.

Nederlandse Spoorwegen (NS)

  • Via het papieren formulier "Geld terug bij Vertraging", verkrijgbaar bij de NS-Servicebalie, Kiosk met NS-kaartverkoop of AH To Go met NS-kaartverkoop. Het formulier is ook online aan te vragen via het online aanvraagformulier. Daarnaast telefonisch aan te vragen via de NS Klantenservice 0900-2021163 (€ 0,10 p.m.)
  • Via Mijn NS. Alleen als je gereisd hebt op saldo op de OV-Chipkaart. Ook voor reizen met OV-, NS-, of Jaartrajectabonnement online in te vullen, via het tabblad 'Mijn producten' binnen Mijn NS.
Arriva
  • Voor de Noordelijke Nevenlijnen (Groningen en Friesland) download je het volgende formulier: Klik hier (PDF-Alert!)
  • Voor de Merwedelingelijn (Dordrecht-Geldermalsen) download je het volgende formulier: Klik hier (PDF-Alert!)
Connexxion
  • Uw vergoeding kunt u schriftelijk aanvragen via Connexxion Klantenservice, Antwoordnummer 1860, 2000 WC Haarlem (postzegel niet nodig). Vermeld in de brief de volgende gegevens: de reisdatum, het vertrek- en aankomststation, de vertrek- en aankomsttijden volgens dienstregeling én de daadwerkelijke aankomsttijd. Vermeld ook je bankrekeningnummer om de vergoeding te kunnen ontvangen.
  • Uiterlijk binnen drie maanden na de vertraagde reis dient de aanvraag bij Connexxion binnen te zijn.
Syntus
  • Via Mijn Syntus. Eenmalig aanmelden en per reis invullen via 'Mijn reactie'.
  • Syntus Klantenservice kan ook een serviceformulier thuissturen. Het adres is: Syntus Klantenservice, Antwoordnummer 62, 7000 VB te Doetinchem (postzegel niet nodig!).
  • Per post kan ook een brief gestuurd worden aan de Syntus Klantenservice met het verzoek tot restitutie. Voeg dan het vervoerbewijs bij of een kopie van het gebruikte abonnement. Als je hebt gereisd op de OV-Chipkaart, voeg dan ook het OV-Chipkaartnummer toe met toestemming je reisgedrag in te zien. Het adres is: Syntus Klantenservice, Antwoordnummer 62, 7000 VB te Doetinchem (postzegel niet nodig!).
Veolia
  • Verzoek tot restitutie kan alleen via Mijn Veolia. Eenmalig aanmelden en per reis invullen.
NS Hispeed (Internationale reizen en Fyra)
Per product zijn er verschillende manieren van aanvragen.
Fyra en Thalys (binnenland), Thalys (internationaal), ICE International, IC Berlijn, City Night Line, EuroNight, IC Brussel en andere internationale (nacht-)treinen
  • Het formulier is online in te vullen, middels een PDF-programma. Het formulier staat hier (PDF-Alert!).
Eurostar
  • Het aanvragen van compensatie bij vertraging voor Eurostar kan middels dit formulier worden gedaan.
  • Stuur het ingevulde formulier naar
    Eurostar International,Customer Relations
    Eurostar Traveller Care
    2nd Floor
    Kent House
    81 Station Road
    Ashford, KENT TN23 1AP
    United Kingdom
Interrail en Eurail
  • Vertraging gehad terwijl je reisde op een Interrail of een Eurail-pas? Vul dan dit formulier in. Stuur het ingevulde formulier op naar het adres dat op de laatste pagina van het document genoemd wordt.
Trivia
  • De geld terug bij vertraging-regeling verschilt per vervoerder vanwege de eisen die door de aanbestedende overheid worden geëist. Daarom heeft Arriva een onderscheid moeten maken tussen de regio's waar zij rijden.
  • Ook studenten hebben recht op geld terug bij vertraging, maar alleen als zij hebben in- én uitgecheckt tijdens de gemaakte, vertraagde reis tijdens hun vrij reizenperiode. Met een papieren vervoerbewijs, buiten de vrij reizenperiode, hebben zij ook recht op geld terug bij vertraging.
  • De voorwaarden voor de Geld terug bij vertraging-regeling bij NS zijn hier (PDF-Alert!) te vinden.
  • De voorwaarden voor terugbetaling bij Arriva zijn hier te vinden.
  • De voorwaarden voor vergoedingen bij Veolia zijn hier (PDF-Alert!) te lezen.
  • De regeling geld terug bij vertraging is Europees geregeld. Het is één van de regelingen tussen vervoerder en reiziger, die zijn omschreven in de Europese Verordening betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer, welke geldig is sinds 3 december 2009. De Europese regels zijn hier (PDF-Alert!) te lezen.
_______________________________________________________________
Wil je meer informatie over een ander onderwerp? OV-Ervaringen.nl zoekt voor je uit hoe het werkt!
Stuur ons het onderwerp waar je meer over wilt weten en in een nieuwe "Hoe werkt het?" krijg je antwoord op al je vragen! Kijk voor alle afleveringen van Hoe werkt het? hier.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Hoe werkt het: Geld terug bij Vertraging (GtbV)

Berichtdoor Tochjo » Wo 07 Nov 2012 18:03

Mikos schreef:Connexxion
Voor geld terug bij vertraging met treinen van Connexxion hebben we geen geld terug-regeling kunnen vinden. Voor bussen gelden er per regio waar door Connexxion gereden wordt verschillende regelingen.
Klik

Syntus
  • Vertraging op aankomststation bedraagt minimaal 60 minuten. De vergoeding bedraagt 25% van de ritprijs.
  • Bij meer dan 120 minuten vertraging bedraagt de vergoeding 50% van de ritprijs.
  • De vergoeding moet minimaal €4,- bedragen, anders wordt er niet uitgekeerd.
Ik meen me te herinneren dat deze regeling in het verleden is geïntroduceerd als "geld terug bij calamiteiten" en dat er toen uitdrukkelijk bij vermeld stond dat het geen vergoeding voor vertragingen was. Daarbij was er ook nog de voorwaarde dat door Syntus geen alternatief vervoer was ingezet. Maar ook nu dat versoepeld is, blijft het natuurlijk vrij merkwaardig dat je een papieren kaartje van minstens 16 euro moet hebben voor tot 120 minuten vertraging.

Ook studenten hebben recht op geld terug bij vertraging, maar alleen als zij hebben in- én uitgecheckt tijdens de gemaakte, vertraagde reis. Met een papieren vervoerbewijs hebben zij geen recht op geld terug bij vertraging.
Dat zou een vreemde gang van zaken zijn. Studenten mogen immers nog buiten hun vrij-reizenperiode met een papieren kaartje met korting reizen. Vanzelfsprekend checken zij dan niet in of uit. Er is dus gewoon een geldig vervoerbewijs aangeschaft en een vergoeding volgens de regeling Geld terug bij vertraging lijkt me dan mogelijk (bij vertragingen).

Overigens heb ik jarenlang vertragingen gedeclareerd waarbij ik door een (soms maar vijf minuten) vertraagde trein van NS mijn overstap op een trein van Syntus of Veolia (halfuursdienst) miste. Dat werd jarenlang uitgekeerd, maar na vier jaar ontving ik plots een brief waarin stond dat dat volgens de voorwaarden niet kon. Ik ben er toen nog even ingedoken, maar kwam tot de conclusie dat de voorwaarden zodanig onduidelijk waren dat NS daar best gelijk in kon hebben. Sindsdien declareer ik in die gevallen niet meer - maar goed, er was toen al wel vier jaar lang uitgekeerd, wat toch ook een zeker idee gaf dat het terechte claims waren.
Gebruikers-avatar
Tochjo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: Za 14 Jul 2012 18:34

Re: Hoe werkt het: Geld terug bij Vertraging (GtbV)

Berichtdoor Mikos » Do 08 Nov 2012 14:33

Dank voor je link naar de regeling van Connexxion; die heb ik meteen in het overzicht toegevoegd. De regeling van Syntus is inderdaad niet echt heel erg royaal. Ik ben benieuwd hoe dat straks zal zijn als Arriva daar gaat rijden en of er dan ook wijzigingen in die regeling komen. De regeling voor studenten heb ik nog even nagezocht: Tijdens de vrij reizen-periode moeten ze zijn in- én uitgecheckt om in aanmerking te kunnen komen voor de GtbV-regeling, buiten hun vrij reizen periode mogen ze inderdaad nog een papieren vervoerbewijs kopen waarmee ze bij vertraging ook in aanmerking kunnen komen voor geld terug bij vertraging. Ook dat heb ik in het overzicht gewijzigd. :-)

Ook de internationale regelingen, die van Fyra én die voor de gebruikers van een Eurail en Interrail heb ik aan het overzicht toegevoegd.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Hoe werkt het: Geld terug bij Vertraging (GtbV)

Berichtdoor Fabian318 » Do 08 Nov 2012 16:41

Volgens mij hanteert Syntus precies de regeling, die de EU eist. - Net als Deutsche Bahn.
Gebruikers-avatar
Fabian318
Medewerker DB
Medewerker DB
 
Berichten: 74
Geregistreerd: Do 27 Sep 2012 21:54
Woonplaats: Münster (Westf.)


Terug naar Vraagbaak

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth