Hoe werkt het: De OV-Chipkaart

Hier kan iedereen vragen stellen aan OV-personeel, maar ook het sollicitatietopic en de serie 'Hoe werkt het?' zijn hier te vinden.

Hoe werkt het: De OV-Chipkaart

Berichtdoor Mikos » Di 25 Sep 2012 17:42

In de serie "Hoe werkt het?" behandelen we verschillende zaken in het OV. We geven een korte uitleg over hoe het werkt, wat de regels zijn, wat je wel of juist niet mag doen en meer van dat soort zaken. In de rest van het topic kunnen vragen gesteld worden over dat onderwerp, maar ook bijzondere situaties kunnen worden besproken en discussies kunnen altijd een ander licht ergens op laten schijnen. Lees alle andere afleveringen van "Hoe werkt het?" hier op het forum.

Heb je na het lezen van onderstaand artikel vragen, opmerkingen of aanvullingen? Plaats ze dan in dit topic!


OV-Chipkaart
De OV-Chipkaart is het nieuwe vervoermiddel in heel het Openbaar Vervoer. In bus, tram en metro vervangt het de oude strippenkaart en in de trein vervangt het alle papieren vervoerbewijzen. Daarmee is het de bedoeling dat de OV-Chipkaart één kaart voor het hele OV wordt. Met de OV-Chipkaart kan iedereen straks instappen in het hele openbaar vervoer zonder dat je er verschillende vervoerbewijzen voor nodig hebt. De OV-Chipkaart is nog in opkomst. Nog niet alle abonnementen zijn op de OV-Chipkaart verkrijgbaar en dat zorgt soms voor vragen. In deze "Hoe werkt het?" komen de meeste abonnementen aan bod en wordt ook het alternatief op de OV-Chipkaart behandeld.

Afbeelding
Het logo van de OV-Chipkaart.

Geschiedenis
De OV-Chipkaart is de opvolger van de papieren strippenkaart, waarmee reizigers in bus, tram en metro konden reizen. De buschauffeur stempelde bij het instappen het juiste aantal strippen af en bij de tram en metro stempelde de reiziger zelfstandig bij de stempelautomaat het juiste aantal strippen af. Het aantal strippen was afhankelijk van het aantal zones waar de reiziger doorheen reisde. De zones werden bepaald aan de hand van de zonekaart die landelijk bepaald werd. Het nadeel van de zonekaart was dat niet alle zones even groot waren en dat op verschillende plekken in het land tot scheve prijzen leidde. Met de OV-Chipkaart wordt betaald per gereisde kilometer in plaats van per zone.

Afbeelding
Strippenkaart.

In de trein vervangt de OV-Chipkaart alle papieren vervoerbewijzen, van enkele reis tot maandabonnement. Daarmee zijn de papieren vervoerbewijzen binnenkort verleden tijd.

Daarnaast vervangt de OV-Chipkaart in alle vormen van openbaar vervoer ook de abonnementen. Het sterabonnement zoals dat geldig was in bus, tram en metro (en in bepaalde treinen), maar ook het Voordeelurenabonnement zoals dat geldig is in de trein, komt op de OV-Chipkaart te staan. Zo moet de OV-Chipkaart één kaart voor het hele openbaar vervoer worden.

Techniek
De techniek achter de OV-Chipkaart is vrij simpel. De plastic kaart bevat een chip met een antenne. Door de kaart voor een incheckpaal of incheckapparaat te houden, registreert de chip dat er in is gecheckt. Speciale uitleesapparatuur van bijvoorbeeld conducteur of controleur kan de gegevens op de chip uitlezen en zo controleren of er wel ingecheckt is voor de gemaakte reis. Omdat alle verzendingen (in- en uitchecken, maar ook uitlezen) via radiogolven gaat, noemt men de gebruikte chip een RFID-chip, wat staat voor radiofrequentie-identificatie. De gebruikte chips zijn de MIFARE classic die fraudegevoelig bleek en langzaam vervangen wordt door de Infineon SLE-66, welke minder makkelijk te kraken is, maar in 2010 al wel gekraakt is.

Poortjes op trein- en metrostations kunnen geopend worden door de OV-Chipkaart voor de lezer te houden en daarbij in te checken (om het station in te komen) of uit te checken (om het station te kunnen verlaten). Poortjes zijn zo ingesteld dat aan de 'buitenzijde' alleen ingecheckt kan worden en aan de 'binnenzijde' alleen uitgecheckt. Niet op ieder station komen poortjes; de stations zonder poortjes zijn voorzien van cico's (Check In-Check Out-paaltjes) waar de reiziger zichzelf in- of uit kan checken.

Door de poortjes denkt men het aantal zwartrijders terug te kunnen dringen, welke vooral in stedelijke gebieden voor veel verlies van inkomsten zorgt voor de vervoerders. Daarom zijn de poortjes vooral te vinden op stations in stedelijke gebieden.

De chip in de OV-Chipkaart en de lezer van het poortje, paaltje of apparaat waar u uitcheckt berekenen welke afstand u heeft uitgelegd en wat de kosten daarvan zijn. Dit bedrag wordt verrekend met het instaptarief en het bedrag dat daarvan teveel is betaald wordt per direct teruggezet op de kaart. Voorbeeld: U checkt in de tram in (4 euro wordt als instaptarief van uw kaart gehaald), reist voor 3 euro en checkt vervolgens uit, dan wordt er meteen 1 euro teruggeplaatst op de kaart.

Aanschaffen
Het aanschaffen van een OV-Chipkaart kost geld. Dat werpt een barrière op voor incidentele reizigers, waardoor het reizen met het openbaar vervoer minder aantrekkelijk wordt voor deze groep reizigers. Daarom wordt er gewerkt aan wegwerp-chipkaarten die in de kaartautomaat gekocht kunnen worden in de toekomst.

Een anonieme OV-Chipkaart is algemeen verkrijgbaar, ook bij de kaartautomaat van de diverse vervoerders met OV-Chipkaartlogo. De aanschafkosten van een anonieme OV-Chipkaart bedragen €7,50. Daarmee koopt de reiziger een kaart die 4 tot 5 jaar lang geldig is en gebruikt kan worden in het gehele openbaar vervoer van Nederland (met uitzondering van bepaalde buurtbussen, enkele grensoverschrijdende buslijnen, internationale treinverbindingen en de bussen op Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog). Voor een uitgebreide uitleg over de anonieme OV-Chipkaart lees je hieronder verder.

Een persoonlijke OV-chipkaart is verkrijgbaar bij de vervoerders en kost vaak niets als er meteen een abonnement bij wordt besteld. Daarnaast zijn er ook bepaalde provincies die persoonlijke OV-Chipkaarten uitgeven voor een gereduceerde prijs. Daarmee koopt de reiziger een kaart die 5 jaar lang geldig is en gebruikt kan worden in het gehele openbaar vervoer van Nederland (met uitzondering van bepaalde buurtbussen, enkele grensoverschrijdende buslijnen, internationale treinverbindingen en de bussen op Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog).

Anoniem of Persoonlijk?
Er zijn twee soorten OV-Chipkaart verkrijgbaar: De anonieme OV-Chipkaart en de persoonlijke OV-Chipkaart. Onderling zijn er diverse verschillen en hebben ze hun eigen voordelen ten opzichte van de andere kaart. Het is dan ook belangrijk dat reizigers de verschillen goed bekijken en daarna hun keus maken. Hieronder noemen we de verschillen en voor- en nadelen per kaart.

Afbeelding
Anonieme OV-Chipkaart.

Anonieme OV-Chipkaart
De anonieme OV-Chipkaart is door iedereen te gebruiken. De kaart bevat geen persoonsgegevens en is dan ook niet persoonsgebonden. Daardoor kan de hele familie onderling gebruik maken van de kaart, zonder dat er verschillende kaarten aangeschaft hoeven te worden. Per kaart kan er één persoon reizen; Zoveel reizigers er zijn, zoveel OV-Chipkaarten zijn er nodig.

  • Niet persoonsgebonden. Kan dus door verschillende personen gebruikt worden (niet tegelijkertijd).
  • Algemeen verkrijgbaar (bij kaartautomaten, op stations en tabakszaken).
  • Instaptarief is over het algemeen hoger dan een persoonlijke Chipkaart: 4 euro voor bus, tram, metro en waterbus. 10 euro voor Qliner Groningen-Lelystad en in treinen van Arriva. 20 euro in treinen van NS, Connexxion, Syntus en Veolia.
  • Niet geschikt voor abonnementen.
  • Geen leeftijdskortingen (zoals 65+ en studentenreisproduct).
  • Kan niet geblokkeerd worden bij verlies of diefstal.
  • Saldo op de kaart kan niet automatisch worden opgeladen: De reiziger moet dit zelf in de gaten houden en voortijdig saldo bijladen indien het saldo te laag is.
  • Kosten: €7,50.
  • Geldigheidsduur: 4 tot 5 jaar.
  • Geen mogelijkheid tot het terug claimen van te veel betaald geld als u vergeet uit te checken.
Afbeelding
Persoonlijke OV-Chipkaart.

Persoonlijke OV-Chipkaart
De persoonlijke OV-Chipkaart is persoonsgebonden en alleen door de houder te gebruiken. De kaart is voorzien van naam, geboortedatum en foto. Per kaart kan er één persoon reizen.

  • Persoonsgebonden. Kan alleen door de houder wiens persoonsgegevens op de kaart staan gebruikt worden.
  • Verkrijgbaar bij de vervoerders en provincies. Een goed lijkende pasfoto dient ingestuurd te worden (digitaal via de website waar de Chipkaart wordt aangevraagd of per papieren aanvraagformulier).
  • Instaptarief is afhankelijk van het abonnement lager. 4 euro voor bus, tram, metro en waterbus. 6 euro in de trein van Arriva (alleen met geldig Arriva Dalkortingsproduct). 10 euro voor Qliner Groningen-Lelystad en treinen van Arriva, Syntus en Veolia. 10 euro voor treinen van NS (met geldig kortingsproduct). 20 euro voor treinen van NS en Connexxion (bij vol tarief). 0 euro bij alle vervoerders indien het Altijd Vrij-product op de OV-Chipkaart aanwezig is.
  • Geschikt voor abonnementen.
  • Geschikt voor leeftijdskortingen (zoals 65+ en studentenreisproduct).
  • Kan geblokkeerd worden bij verlies of diestal.
  • Saldo op de kaart kan automatisch worden opgeladen met vooraf gekozen bedrag. Wordt rechtstreeks van de bankrekening afgeschreven als het geactiveerd is.
  • Kosten verschillen. Bij aanschaf van een abonnement is de OV-Chipkaart vaak gratis. Ook geven sommige provincies persoonlijke OV-Chipkaarten uit voor een gereduceerde prijs. Goed om in de gaten te houden dus bij aanschaf van een persoonlijke OV-Chipkaart of er een actie loopt.
  • Geldigheidsduur: 5 jaar.
  • Altijd inzicht in alle gemaakte reizen en handelingen met de OV-Chipkaart op het internet.
  • Vergeten uit te checken? Dan kunt u het te veel betaalde bedrag bij de Klantenservice van uw vervoerbedrijf terug claimen.
Automatisch opladen (Persoonlijke OV-Chipkaart)
Bij een persoonlijke OV-Chipkaart is het mogelijk om automatisch opladen te activeren. Zodra het saldo op de OV-Chipkaart onder de 5 euro komt, wordt er automatisch een van tevoren gekozen bedrag van de bankrekening van de kaarthouder afgeschreven en op de OV-Chipkaart gezet. Hierdoor heeft de kaarthouder geen omkijken meer naar het saldo op de kaart en dat scheelt een bezoekje aan de kaartautomaat. Er kan gekozen worden voor bedragen van 10, 20 of 50 euro per keer.

Als automatisch opladen is geactiveerd, kan de melding "Onvoldoende saldo" nog wel optreden. Op het moment dat de OV-Chipkaart voor de incheckpaal of lezer van het poortje wordt gehouden en het saldo op de kaart is te laag om mee in te kunnen checken, verschijnt de genoemde melding. Op dat moment wordt ter plekke het saldo automatisch aangevuld met het gekozen bedrag. Door de OV-Chipkaart dan nog een keer voor de kaartlezer te houden, kan er alsnog worden ingecheckt.

Afbeelding
OV-Chipkaartpoortjes.

Opladen
De OV-Chipkaart kan geladen worden met twee verschillende zaken. Het saldo dat benodigd is om in- en uit te kunnen checken valt hieronder, maar ook reisproducten die geladen kunnen worden.

Er kan maximaal 150 euro aan saldo geladen worden op een OV-Chipkaart. Het maximum bedrag in ingesteld om diefstal van grotere bedragen te voorkomen. In de webwinkel van de OV-Chipkaart kan 10 of 20 euro gekozen worden om op de kaart te laden. Het betaalde bedrag moet daarna nog wel worden opgehaald bij één van de OV-Chipkaartautomaten (kaartautomaten en ophaalapparaten, géén incheckpaaltjes of OV-Chipkaartpoortjes). Bij ophaalapparaten kan gekozen worden voor bedragen van 10, 15, 20 en 25 euro.

Reisproducten zijn afhankelijk van de uitgevende partij alleen verkrijgbaar via de webwinkel op internet of de vervoerders. Op de OV-Chipkaart is ruimte voor 10 verschillende producten, hierna is de OV-Chipkaart vol. Voordat er dan weer producten op geplaatst kunnen worden, zullen andere, oudere en/of verlopen producten eerst verwijderd moeten worden. Een reisproduct is bijvoorbeeld het kortingsabonnement, een supplement voor de fiets of het product voor de samenreiskorting.

Het studentenreisproduct zoals dat wordt afgegeven door de DUO is ook een reisproduct en zal ook eerst op de OV-Chipkaart geladen moeten worden voor het gebruikt kan worden om vrij mee te reizen of te gebruiken als kortingskaart. Meer over de Studenten OV-Chipkaart en het studentenreisproduct lees je in Hoe werkt het: Studenten OV-Chipkaart.

Opladen van producten en saldo kan op verschillende manieren.
- Bestellen en betalen via internet (webwinkel) met iDEAL en de bestelling "ophalen" bij een ophaalautomaat.
- Direct betalen en opladen bij een oplaadautomaat (slechts beperkt aantal producten). Betalen kan meestal alleen met een pinpas of creditcard.
- Bij een balie van een vervoerbedrijf (zoals Arriva Store of NS loket). Betalen kan contant of met pinpas en creditcard.

Als de OV-Chipkaart verloopt of de reiziger besluit de OV-Chipkaart niet meer te gebruiken, kan het saldo dat op de kaart staat teruggevorderd worden. Terugvorderen (of terugboeken) kan alleen bij de balie van een vervoerbedrijf (zoals de Arriva Store of het NS loket). Als het om een persoonlijke OV-Chipkaart gaat en automatisch opladen is geactiveerd, zal dat vooraf eerst door de reiziger stopgezet moeten worden. Voor saldo van minder dan 30 euro wordt €2,50 aan administratiekosten gerekend. Als de kaart beëindigd is, is terugboeken altijd kosteloos. Daarnaast is het mogelijk om het saldo op een oude, verlopen of overbodige OV-Chipkaart over te laten zetten op een nieuwe OV-Chipkaart. Ook dit kan alleen bij de balie van een vervoerbedrijf.

Afbeelding
CiCo: Check in-Check out-paaltjes van NS.

Overgang van analoog naar digitaal
Op dit moment is de overgang van analoog (papieren vervoerbewijzen) naar digitaal (op de OV-Chipkaart) in volle gang. In bus, tram en metro is er nog maar een zeer beperkt assortiment aan papieren vervoerbewijzen geldig (zoals het Euro-kaartje) naast de OV-Chipkaart. In de trein zijn er echter nog wel een flink aantal papieren vervoerbewijzen geldig die langzaam maar zeker overgaan naar de OV-Chipkaart. Daarom plaatsen we hieronder een overzicht van de huidige abonnementen en vervoerbewijzen en het digitale alternatief op de OV-Chipkaart.

Vanaf 1 oktober 2012 stopt de verkoop en het verlengen van de NS-jaarabonnementen.

Vanaf november 2012 stopt de verkoop van het Maandnetabonnement bij de kaartautomaat. Daarnaast stopt in november de verkoop in de kaartautomaat en aan het loket van de ongedateerde enkele reis (zowel vol tarief als reductie), het ongedateerde dagretour (vol tarief en reductie), ongedateerde dagkaart hond, ongedateerde dagkaart Railrunner, de dagkaart (vol tarief en reductie), het weekendretour (vol tarief en reductie), de weekend Railrunner, de overgangsbewijzen van 2e naar 1e klas (vol tarief en reductie, met uitzondering van de overgang van 2e naar 1e klas voor Keuzedagen van 60-plussers), het spoorwegmuseumkaartje (toegang en treinkaartje), de kortingskaartjes P+R Q-park en de kaartjes voor Treintaxi (6 voor 5). Daarnaast stopt in november 2012 de verkoop van de E-ticket Dagkaart (vol tarief en reductie).

In december 2012 stopt ook de verkoop van het Maandnetabonnement bij het loket.

Omdat de verkoop van de meeste papieren vervoerbewijzen stopt, zullen reizigers meer gebruik gaan maken van de mogelijkheden op de OV-Chipkaart. Die mogelijkheden zijn er op dit moment grotendeels al, maar ze worden nog niet door iedereen gebruikt. Wat verandert er per abonnementhouder?

Ik heb op dit moment een Jaartrajectabonnement.
Voorlopig hoeft u nog niet in- en uit te checken. Zodra dit wel kan, worden jaartrajectabonnementhouders hiervan op de hoogte gesteld. Tot die tijd reist u buiten uw traject met een los treinkaartje, zoals u nu al gewend bent.

Ik heb nu een OV-Jaarabonnement.
Voorlopig hoeft u nog niet in- of uit te checken. Zodra dit verandert neemt NS contact met u op.

Ik heb een Maandnetabonnement.
Op 14 november 2012 verdwijnt het Maandnetabonnement. Een goed (en goedkoper) alternatief is het maandabonnement Altijd Vrij. Hiermee reist u onbeperkt met de trein door heel Nederland voor een vast bedrag per maand. Als u het vóór 14 november 2012 online bestelt via de site van NS, kost het u slechts €350,-. Het Altijd Vrij-maandabonnement is ook verkrijgbaar bij de kaartautomaat of het NS loket, dan kost het €364,90. Dat is alleen mogelijk als u al een persoonlijke OV-Chipkaart heeft.

Ik heb een NS-Jaarabonnement.
Voorlopig hoeft u nog niet in- en uit te checken. Vanaf oktober 2012 stopt de verkoop van het NS-Jaarabonnement. Het alternatief hiervoor is Altijd Vrij. Voordat uw abonnement verloopt neemt NS contact met u op.

Ik ben student.
Het studentenreisproduct staat op een persoonlijke OV-Chipkaart. Deze gebruikt u al op de momenten dat u vrij mag reizen. Ook op de momenten dat u niet vrij mag reizen, kunt u de OV-Chipkaart gebruiken. Er is dan geen los, papieren treinkaartje meer nodig. Saldo opladen kan door de kaart voor de lezer van de kaartautomaat te houden en voor "Opladen Saldo" te kiezen (minimaal 10 euro). Check hierna in met de OV-Chipkaart om gebruik te kunnen maken van de trein. Wanneer er vrij gereisd wordt, wordt er geen saldo van de kaart gehaald. Wanneer er betaald moet worden (zowel met korting als vol tarief) gebeurt dit automatisch wel.

Ik reis zakelijk of heb een abonnement via mijn werkgever.
Als u een van de voorgaande abonnementen via uw werkgever heeft of reist op een NS-Business Card, dan bent u een zakelijke reiziger. U hoeft dan zelf geen actie te ondernemen. Op ns.nl/zakelijk verschijnt binnenkort meer informatie over de nieuwe NS-Business Card, waarmee u eenvoudig op rekening van deur-tot-deur reist door in- en uit te checken.

Ik heb een Voordeelurenabonnement.
Uw Voordeelurenabonnement staat al op een OV-Chipkaart. U heeft dus geen losse treinkaartjes meer nodig. Als u met de OV-Chipkaart reist, wordt uw korting automatisch bij het uitchecken verrekend. U kunt reizen met de OV-Chipkaart door de kaart voor de lezer van de kaartautomaat te houden. Vervolgens kiest u voor "ophalen bestelling", waardoor u het Reizen op Saldo met korting op uw OV-Chipkaart activeert. Vervolgens kiest u voor "Opladen saldo" (minimaal 10 euro). Hierna kunt u in- en uitchecken bij de poortjes of paaltjes op het station om met de trein te kunnen reizen.

Ik heb een Maandtrajectabonnement.
Dit blijft voorlopig nog een papieren abonnement. Als u buiten uw traject wilt reizen met de OV-Chipkaart, dan is dat natuurlijk mogelijk. Lees dan hieronder verder bij "Ik reis met losse treinkaartjes." Vanaf het derde kwartaal van 2013 kunt u overstappen naar het nieuwe abonnement "Traject Vrij".

Ik heb Dal Vrij, Dal Voordeel, Weekend Vrij, Kids Vrij of Altijd Voordee.
Uw abonnement staat al op een OV-Chipkaart. Op de momenten dat u niet vrij of met korting reist, moet u in- en uitchecken. Een papieren vervoerbewijs is in combinatie met deze abonnementen niet geldig. Saldo laden kunt u doen door de kaart voor de lezer van de kaartautomaat te houden en voor "Opladen saldo" te kiezen (minimaal €10). Hierna kunt u in- en uitchecken bij de poortjes of paaltjes op het station om met de trein te reizen.
Reist u met Altijd Vrij of Kids Vrij, dan kunt u onbeperkt reizen met de trein en hoeft u hiervoor geen saldo op uw OV-Chipkaart te laden.

Ik reis met losse treinkaartjes.
Activeer dan altijd uw OV-Chipkaart voor NS door eenmalig saldo te laden bij een NS-kaartautomaat. Hiermee wordt automatisch het Reizen op Saldo bij NS voor u op de kaart geplaatst. Saldo laden kunt u doen door de OV-Chipkaart voor de lezer van de NS-kaartautomaat te houden en te kiezen voor "Opladen saldo" (minimaal 20 euro). Nadat u de instructies op het scherm gevolgd heeft, kunt u in- en uitchecken bij de poortjes of paaltjes op het station om met de trein te reizen.

Heeft u al voldoende saldo om per trein te kunnen reizen, maar heeft u Reizen op Saldo bij NS nog niet geactiveerd op uw OV-Chipkaart? Houd dan de OV-Chipkaart voor de lezer van de NS-kaartautomaat en kies voor "Reizen op saldo zonder NS-abonnement". Nadat u de instructies op het scherm heeft gevolgd, kunt u in- en uitchecken bij de poortjes of paaltjes op het station om met de trein te reizen.

Reist u met losse treinkaartjes en heeft u nog geen OV-Chipkaart? Dan kunt u een anonieme OV-Chipkaart kopen bij de NS-kaartautomaat of NS-Servicebalie. U kunt natuurlijk ook een persoonlijke OV-Chipkaart kopen via http://www.ov-chipkaart.nl. De kosten van een anonieme OV-Chipkaart bedragen €7,50. Een persoonlijke OV-Chipkaart is vaak gratis bij een abonnement.

Reizen met de OV-Chipkaart
Reizen met de OV-Chipkaart is vrij simpel. Om te reizen met de bus en tram, dient u in te checken bij een van de cico's (check in-check out apparaten) in het voertuig. Dit doet u door de OV-Chipkaart voor de lezer te houden. Houd de kaart stil en beweeg hem zo min mogelijk om foutmeldingen te voorkomen. Voordat u dit kunt doen moet u voldoende saldo op de OV-Chipkaart hebben staan. Op het moment dat u het voertuig weer verlaat, dient u uit te checken door de kaart wederom voor de OV-Chipkaartlezer te houden van een van de cico's .

Om te reizen per metro en trein, dient u in te checken bij de poortjes bij de ingang van het station. Dit doet u door de OV-Chipkaart voor de lezer te houden. Houd de kaart stil en beweeg hem zo min mogelijk om foutmeldingen te voorkomen. Om in te kunnen checken dient u voldoende saldo op de kaart te hebben staan. Op veel treinstations is het daarnaast mogelijk om in- en uit te checken bij de incheckpalen bij de opgang van het perron of de ingang van het station. Deze werken op dezelfde manier.

De chip in de OV-Chipkaart en de lezer van het poortje, paaltje of apparaat waar u uitcheckt berekenen welke afstand u heeft uitgelegd en wat de kosten daarvan zijn. Dit bedrag wordt verrekend met het instaptarief en het bedrag dat daarvan teveel is betaald wordt per direct teruggezet op de kaart. Voorbeeld: U checkt in de tram in (4 euro wordt als instaptarief van uw kaart gehaald), reist voor 3 euro en checkt vervolgens uit, dan wordt er meteen 1 euro teruggeplaatst op de kaart.

Als u omreist per trein via een station dat niet op de gebruikelijke reisroute ligt, dan moet u daar uit- en vervolgens weer inchecken. De OV-Chipkaart rekent alles per enkele reis, dus na uw reis van A naar B dient u uit te checken. Zodra u dan weer terugreist van B naar A, moet u in B inchecken en in A weer uit. Alleen dan betaalt u voor de gehele reis. Als u niet uitcheckt, raakt u het instaptarief kwijt. Als er een verstoring is en u reist op advies van de stationsomroep of een NS-medewerker om via een station dat niet op de gebruikelijke reisroute ligt, dan hoeft u niet apart in- en uit te checken: U maakt immers geen gewenste omreis.

Als u per bus reist en onderweg overstapt, hoeft u niet opnieuw het instaptarief te betalen. Het scherm van het incheckapparaat toont dan "Overstap OK". Ook als u onderweg over moet stappen moet u per voertuig in- en uitchecken en in het nieuwe voertuig opnieuw.

Als er geplande werkzaamheden of ernstige verstoringen zijn en een deel van uw route moet u afleggen met vervangend busvervoer, dan hoeft u onderweg niet apart in- en uit te checken. U wordt namelijk gedwongen over te stappen op een andere vorm van vervoer. U checkt pas uit op het station van uw bestemming (tenzij u onderweg van vervoerder wisselt).

Verschillende vervoerders
Een groot nadeel van de OV-Chipkaart is dat er per vervoerder in- en uitgecheckt dient te worden. Vooral op het spoor is dit een probleem, waar momenteel 5 verschillende vervoerders hun diensten aanbieden: NS, Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. Als u met uw OV-Chipkaart overstapt van de trein van de ene vervoerder op de trein van een andere vervoerder, dan moet u uitchecken bij de vervoerder met wie u bent aangekomen en inchecken bij de vervoerder met wie u vertrekt.

Op een beperkt aantal station in Nederland is bovengenoemde situatie toepasselijk en op die stations staan er dan ook paaltjes van de beide vervoerders naast elkaar op de perrons, om tijdens het overstappen in- en uit te kunnen checken. De bedoelde stations zijn: Leeuwarden en Groningen (vervoerders NS en Arriva), Amersfoort en Ede-Wageningen (vervoerders NS en Connexxion), Zutphen, Arnhem, Tiel, Almelo, Hengelo en Mariënberg (vervoerders NS en Syntus), Dordrecht en Geldermalsen (vervoerders NS en Arriva) en Nijmegen, Roermond, Venlo, Blerick, Heerlen en Maastricht (vervoerders NS en Veolia). Het is dus van belang om voor aanvang van de reis even op te zoeken met welke vervoerders u reist op welke trajecten en waar u dan in- en uit dient te checken per vervoerder. Vanaf december 2012 neemt Arriva daarnaast een aantal lijnen over op het spoorwegnet waardoor bovenstaande gegevens gewijzigd en aangevuld worden.

Afbeelding
Overstappen van de ene vervoerder naar de andere vervoerder op hetzelfde perron.

Daarnaast zijn er een aantal stations waar overgestapt kan worden van trein op metro en andersom op hetzelfde perron. Die stations zijn onder andere: Amsterdam Amstel en Duivendrecht. Op het perron staan diverse OV-Chipkaartpaaltjes van zowel NS als het Gemeentelijk VervoerBedrijf (GVB) van Amsterdam om snel over te kunnen stappen en toch in- en uit te checken.

Ook zijn er een aantal stations waar zowel metro als trein komen die door één barrière aan poortjes worden afgesloten. Let goed op dat u bij de juiste vervoerder incheckt om een boete te voorkomen en het risico te lopen dat u het betaalde instaptarief kwijtraakt. Voorbeeld hiervan is Duivendrecht.

Als u onderweg vergeet om per vervoerder in- of uit te checken kan u dat op een boete komen te staan bij controle. Als u onderweg vergeet uit te checken, raakt u uw instaptarief kwijt. In dat geval kunt u het beste contact opnemen met de vervoerder om het instaptarief terug te krijgen (alleen bij een Persoonlijke OV-Chipkaart). Onder het kopje "Handige links" staat een link naar het overzicht van de vervoerders en hoe u uw geld terug kunt vragen.

Trivia
  • Ondanks een eerlijker verdeling van het te betalen geld (geen zones, maar kilometers) zorgt het gebruikte systeem om te bepalen welke afstand is afgelegd (GPS) in de bus nogal eens voor verschillen tussen het te betalen bedrag van de heenweg en de terugweg. Een ruim genomen bocht kan al een paar cent verschil opleveren.
  • Het is belangrijk om met een OV-Chipkaart altijd in- én uit te checken om te voorkomen dat u het instaptarief kwijtraakt en dus te veel betaald.
  • OV-Chipkaarten die zijn afgegeven voor september 2011 moeten eerst bij de kaartautomaat geactiveerd worden om te kunnen reizen met NS. Bij de automaat moet dan een keus gemaakt worden of er gereisd wordt in de eerste of tweede klas. OV-Chipkaarten die zijn afgegeven na september 2011 zijn automatisch voorzien van Reizen op Saldo in de tweede klas en hoeven dus niet meer geactiveerd te worden.
  • Reizen met de OV-Chipkaart kan in sommige gevallen duurder zijn dan dezelfde reis met een papieren kaartje. Dat heeft vaak te maken met dubbele instaptarieven die betaald moeten worden als er onderweg van treinvervoerder gewisseld wordt. Daarnaast kan een vervoerder in sommige gevallen het kilometertarief naar boven hebben bijgesteld, zoals bij Veolia tussen Nijmegen en Roermond het geval is.
  • Reizen op een persoonlijke OV-Chipkaart van iemand anders is strafbaar. Naast een boete voor het niet hebben van een geldig vervoerbewijs is de kans groot dat je overgedragen wordt aan de politie voor het plegen van fraude, wat een misdrijf is.
  • Ook met de OV-Chipkaart is samenreiskorting mogelijk. Het product moet bij de kaartautomaat worden opgeladen op de OV-Chipkaart van de persoon die meereist. Dit werkt per enkele reis en zal bij een nieuwe reis op dezelfde dag opnieuw geactiveerd moeten worden. Er kunnen maximaal 3 personen met de houder van een abonnement dat recht op samenreiskorting geeft meereizen.
  • Het is mogelijk om met de OV-Chipkaart in de trein ook een klassewissel uit te voeren. Wilt u in plaats van tweede klas vandaag eerste klas reizen? Dan kunt u dit bij de kaartautomaat op uw OV-Chipkaart laden. Vergeet niet om daarna in- en uit te checken, anders is het product niet geldig! Ook als u in plaats van in de eerste klas eens in de tweede klas wilt reizen kunt u deze klassewissel bij de kaartautomaat activeren.
  • Let goed op bij welke paal of welk poortje u incheckt: Op stations met verschillende vervoerders zijn de paaltjes en poortjes per vervoerder ingedeeld. Als u bij de verkeerde vervoerder incheckt loopt u het risico dat u geen geldig vervoerbewijs heeft en bij controle een boete moet betalen. Daarnaast raakt u het instaptarief kwijt aan de vervoerder bij wie u foutief bent ingecheckt!
  • U bent zelf verantwoordelijk voor een goed gelijkende foto op uw persoonlijke OV-Chipkaart. Bij vermoeden van misbruik kan de kaart ingetrokken worden.
  • Als u op de heenweg vergeten bent om uit te checken en u houdt uw OV-Chipkaart voor de terugreis op dezelfde dag voor een paaltje, dan wordt u uitgecheckt. Hierna is er een wachttijd van drie minuten voordat u weer in kunt checken bij dezelfde paal. Dit om te voorkomen dat u de chipkaart twee keer binnen korte tijd voor de lezer houdt en per ongeluk meteen weer in- of uitcheckt.
  • Geen tijd om drie minuten te wachten voor je weer in kunt checken? Loop dan naar een andere paal: Die zal je meteen in kunnen checken. De software is aangepast, waardoor uit- en inchecken bij dezelfde paal niet kan binnen drie minuten, maar wel bij een andere paal.
  • Een keer vergeten uit te checken is geen probleem; het teveel betaalde geld kunt u restitueren bij de vervoerder. Als u vaker dan acht keer vergeet uit te checken (en daarmee te betalen), wordt de OV-Chipkaart geblokkeerd. U kunt de kaart dan niet meer gebruiken voordat u deze heeft laten deblokkeren aan de balie van de vervoerder. Bij vermoeden van misbruik wordt de kaart niet voor u gedeblokkeerd.
  • Een poortje is ingericht op in- en uitgaand verkeer. Zo kun je aan de 'buitenkant' (als je van buiten het station komt) alleen inchecken bij een poortje. Kom je van de 'binnenkant' (uit de trein), dan kun je alleen uitchecken. Ben je vergeten in- of uit te checken? Kijk dan goed aan welke kant je in- of uit wilt checken!
Handige links
_______________________________________________________________
Wil je meer informatie over een ander onderwerp? OV-Ervaringen.nl zoekt voor je uit hoe het werkt!
Stuur ons het onderwerp waar je meer over wilt weten en in een nieuwe "Hoe werkt het?" krijg je antwoord op al je vragen! Kijk voor alle afleveringen van Hoe werkt het? hier.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Hoe werkt het: De OV-Chipkaart

Berichtdoor Inflatable » Do 27 Sep 2012 00:14

Wat een verhaal he.. En daarom zeg ik altijd bij vragen over dat ding, 'moet je ff aan de conducteur vragen'.. :Y :wink:
Gebruikers-avatar
Inflatable
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 59
Geregistreerd: Za 30 Jun 2012 06:34

Re: Hoe werkt het: De OV-Chipkaart

Berichtdoor Mikos » Do 27 Sep 2012 11:56

En er is nog veel meer over te vertellen, er schieten me steeds meer dingen te binnen die ik nog toe moet voegen aan het verhaal. Maar, als iemand anders ook nog een aanvulling heeft of iets tegen is gekomen dat niet klopt, laat het dan weten, dan passen we het aan! :-)
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Hoe werkt het: De OV-Chipkaart

Berichtdoor Mikos » Za 23 Mrt 2013 18:52

De software van de in- en uitcheckpalen (cico's) is aangepast. Als je je kaart voor de paal houdt en je wordt uitgecheckt, omdat je op de heenweg bent vergeten uit te checken, duurt het nog steeds drie minuten voor je bij die paal weer in kunt checken. Heb je die tijd niet (omdat je bijvoorbeeld je trein wilt halen), dan kun je naar een andere paal lopen en daar alsnog direct inchecken.

De software is aangepast, waardoor uit- en inchecken bij dezelfde paal niet kan binnen drie minuten, maar wel bij een andere paal. :-)

Een poortje is ingericht op in- en uitgaand verkeer. Zo kun je aan de 'buitenkant' (als je van buiten het station komt) alleen inchecken bij een poortje. Kom je van de 'binnenkant' (uit de trein), dan kun je alleen uitchecken. Ben je vergeten in- of uit te checken? Kijk dan goed aan welke kant je in- of uit wilt checken!
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Hoe werkt het: De OV-Chipkaart

Berichtdoor Mikos » Vr 05 Feb 2016 10:59

Naar aanleiding van veel voorkomende situaties in de trein een handvol tips over het gebruik van de OV-Chipkaart:

Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Hoe werkt het: De OV-Chipkaart

Berichtdoor OVweb » Vr 18 Mrt 2016 11:10

Super netjes uitgewerkt, maar inderdaad veel te ingewikkeld voor de reguliere treinreiziger (hahaha). Ze kunnen hier wel mooi terecht voor kleine vragen, met zo'n expert aan boord.
OVweb
 
Berichten: 5
Geregistreerd: Vr 18 Mrt 2016 11:06


Terug naar Vraagbaak

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth