Hoe werkt het: De Stiltecoupé

Hier kan iedereen vragen stellen aan OV-personeel, maar ook het sollicitatietopic en de serie 'Hoe werkt het?' zijn hier te vinden.

Hoe werkt het: De Stiltecoupé

Berichtdoor Mikos » Do 13 Sep 2012 18:20

In de serie "Hoe werkt het?" behandelen we op OV-Ervaringen.nl verschillende zaken in het OV. We geven een korte uitleg over hoe het werkt, wat de regels zijn, wat je wel of juist niet mag doen en meer van dat soort zaken. In de rest van het topic kunnen vragen gesteld worden over dat onderwerp, maar ook bijzondere situaties kunnen worden besproken en discussies kunnen altijd een ander licht ergens op laten schijnen. Lees alle andere afleveringen van "Hoe werkt het?" hier op het forum.

Heb je na het lezen van onderstaand artikel vragen, opmerkingen of aanvullingen? Plaats ze dan in dit topic!


De Stiltecoupé
Sinds 2003 bestaat in de Intercitytreinen van de Nederlandse Spoorwegen de Stiltecoupé (of stiltezone, zoals NS het zelf noemt). Deze zijn er gekomen nadat reizigers kenbaar hadden gemaakt hier behoefte aan te hebben. Sinds de introductie heeft de stiltecoupé wat veranderingen doorgemaakt en de regels zijn niet bij iedereen bekend. Daarom hieronder de uitleg van de stiltecoupé.

Afbeelding

Regels van de stiltecoupé
  • NS heeft bepaald dat stil in de stiltecoupé ook echt stil moet zijn. Geen onderlinge gesprekken, geen telefoongesprekken en geen luide muziek of andere vormen van geluid maken. Zo kan men in rust reizen en eventueel lezen of slapen.
  • Er zijn gewone coupés waar men hardop mag praten, telefoongesprekken mag voeren en muziek mag luisteren, zolang het anderen niet hindert.
  • De stiltecoupé is te herkennen aan de aanduidingen op het raam: "Silence - Stilte".
  • Daarnaast zijn er pictogrammen aan de buitenzijde van de trein geplaatst met een logo dat maant tot stilte en een logo dat aangeeft dat gebruik van de telefoon hier niet gewenst is.
Trivia
  • De stiltecoupé werd geïntroduceerd als plaats waar alleen zachtjes gesproken mocht worden. Daardoor waren de regels dusdanig vaag dat niet duidelijk was wat nou precies wel en wat niet mocht in de stiltecoupé.
  • NS heeft daarom in mei 2012 een campagne gestart om de regels van de stiltecoupé nog eens onder de aandacht te brengen, onder andere door posters en advertenties, maar ook door middel van stickers die aangaven dat het hier om een stiltecoupé ging.
  • De gebruikte stickers waren erg populair onder de reizigers en hebben niet langer dan een maand in de treinen gehangen; daarna waren ze allemaal verdwenen.
  • De stiltecoupé is alleen in Intercitytreinen van NS te vinden; in Sprinters bestaat de stiltecoupé niet, omdat daar geen of veel minder vraag naar is volgens NS.
  • De stiltecoupé is er zowel in de eerste als in de tweede klas.
  • In enkeldeks Intercitytreinen zijn de stiltecoupés verdeeld over de rijtuigen, in dubbeldeks Intercitytreinen bevinden de stiltecoupés zich alleen bovenin. Na onderzoek van NS blijkt dat er meer behoefte is aan stiltecoupés bovenin dan onderin. Kinderen denken daar vaak anders over, zo is gebleken bij een rondvraag onder kinderen, die graag boven willen zitten.
  • Bij de revisie van de treinstellen van het type ICM (enkeldeks) is NS iets te voortvarend aan het werk gegaan en heeft maar liefst twee derde van deze treinstellen voorzien van een stiltecoupé. Toen bleek dat dat toch iets te gortig was, kon die beslissing niet gemakkelijk teruggedraaid worden, omdat de ramen van de stiltecoupé gezandstraald waren en niet gemakkelijk daarvan ontdaan konden worden of snel vervangen konden worden zonder daarbij enorme kosten te maken.
Voorbeelden van hoe het niet moet
Door de jaren heen hebben de diverse, kleine wijzigingen aan de regels van de stiltecoupé voor verwarring gezorgd. Reizigers interpreteerden de regels op geheel eigen wijze en namen het recht in eigen hand. Dat zorgde vaak voor meer kabaal dan dat er in eerste instantie was...
_______________________________________________________________
Wil je meer informatie over een ander onderwerp? OV-Ervaringen.nl zoekt voor je uit hoe het werkt!
Stuur ons het onderwerp waar je meer over wilt weten en in een nieuwe "Hoe werkt het?" krijg je antwoord op al je vragen! Kijk voor alle afleveringen van Hoe werkt het? hier.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Hoe werkt het: De Stiltecoupé

Berichtdoor Anton » Vr 14 Sep 2012 11:12

Dat tweede filmpje is echt de ziekte voor je gehoor :GH:

Hoe handhaven conducteurs nou eigenlijk de stilte in die coupé's?
Aspirant-Hoofdconducteur
Anton
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 111
Geregistreerd: Do 24 Mei 2012 10:53
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe werkt het: De Stiltecoupé

Berichtdoor Mikos » Vr 14 Sep 2012 11:43

We hoeven gelukkig weinig te handhaven sinds de nieuwe campagne. We kunnen mensen (eventueel na klachten van andere reizigers) er op wijzen dat ze in de stiltecoupé zitten en vragen zich stil te houden of te verhuizen naar een andere coupé (indien mogelijk). Mocht daar geen gehoor aan gegeven worden, dan zouden we eventueel een proces-verbaal op kunnen maken voor het verstoren van o.a. de rust. Maar, gelukkig komt dat niet of zeer zelden voor.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Hoe werkt het: De Stiltecoupé

Berichtdoor Anton » Vr 14 Sep 2012 11:48

Dus als de conducteur de reiziger tot stilte maant is het vaak gelijk over? Ik had altijd het idee dat mensen daar compleet maling aan zouden hebben. Maar je kan dus een boete daarvoor uitschrijven begrijp ik, dat wist ik nog niet.
Aspirant-Hoofdconducteur
Anton
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 111
Geregistreerd: Do 24 Mei 2012 10:53
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe werkt het: De Stiltecoupé

Berichtdoor Mikos » Vr 14 Sep 2012 12:05

Over het algemeen wordt het daar inderdaad wel stil(ler) van. Soms levert het discussies op, maar vaak wordt er wel gehoor aan gegeven. :-)
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Hoe werkt het: De Stiltecoupé

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 07 Apr 2014 10:08

Stil in trein via kleuren

7 april 2014

Honderden treinreizigers klagen maandelijks op social media over lawaai en pratende medepassagiers in de stiltecoupés.

De NS gaat er wat aan doen. Bepaalde lichttinten en rustgevende foto’s moeten er in de nieuwe intercity’s voor zorgen dat reizigers in stiltecoupés sneller geneigd zijn hun mond te houden.

„Wat is er lastig aan het woord STILTEcoupé?”, twittert treinreiziger Erwin. Hij slaat de spijker op zijn kop. In veel stiltecoupés is het ruim 10 jaar na de invoering vaak niet stil. Om ervoor te zorgen dat mensen een rustgevender gevoel krijgen en sneller hun mond houden, is de NS bezig met een onderzoek naar positieve beïnvloeding in stiltecoupés. „Een passende uitstraling helpt zeker mee om reizigers eerder stil te krijgen”, legt Stan Hoen van NS uit. Zo kijkt NS onder andere naar de manier waarop kleur, materiaal en verlichting de stiltezones beïnvloeden. Brigitte Matheussen, treinformulemanager van NS, laat weten dat in alle treinen die gerenoveerd worden de nieuwste trends geïmplementeerd worden. Trends die ertoe moeten bijdragen dat reizigers minder snel praten in de speciale zwijgzones.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37


Terug naar Vraagbaak

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth