Belevingsonderzoek treinreis

Hier kan iedereen vragen stellen aan OV-personeel, maar ook het sollicitatietopic en de serie 'Hoe werkt het?' zijn hier te vinden.

Belevingsonderzoek treinreis

Berichtdoor Mikos » Za 23 Jun 2012 14:58

Momenteel houdt NS onder haar reizigers een onderzoek over de treinreisbeleving. Zo worden enquêtes uitgedeeld in verschillende typen materieel, om er achter te komen wat de reiziger vindt van de diverse aspecten van het materieel.

Afgelopen week heb ik zo'n enquête in handen gekregen en er door mogen bladeren. Daarin viel het mij op dat het grote voordeel van bijvoorbeeld ICM vanuit NS is dat het materieel een geweldige vering heeft en je als reiziger zo min mogelijk ondervindt van hobbels in het spoor. Een 80-jarige reizigster reageerde dat zij dat juist als het meest kwalijk vond van deze treinreis.

Aan de hand van het onderzoek is de vraag aan jullie: Wat vinden jullie het meest prettige materieel om mee te reizen? En wat het minst prettige materieel? Het belangrijkste daarbij zijn natuurlijk de onderbouwingen van die mening, want de een vindt het een juist een pluspunt, terwijl de ander dat juist een minpunt vindt...
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 821
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Belevingsonderzoek treinreis

Berichtdoor Denman83 » Za 23 Jun 2012 18:18

Tja, daar stel je toch wel een lastige vraag. Laat ik 'm op 2 manieren beantwoorden.

Als reiziger:

Kies ik voor de ICM. Al vond ik de oude banken beter zitten dan de huidige 2e klasse zittingen.
Dit materieel loopt ook mooi rustig.
Als het op een rustige loop aan zou komen koos ik echter voor de mDDm/DDAR, maar daar verpesten de akelige groene banken het reisgenot. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik nog geen ervaring met de DDZ heb. Als die nieuwe stoelen goed zitten is de kans groot dat ik overloop naar de DDZ.

Als machinist:

Qua comfort en zicht kies ik voor de mDDm/DDAR. Het materieel loopt mooi, het zicht is goed en het remt als de beste.
Waarom geen SLT hoor ik sommigen al denken. De loop eigenschappen zijn perfect. Alleen mis ik toch een beetje het gevoel bij het remmen. Daarnaast stoor ik mij gigantisch aan het beeldscherm wat niet dooft tijdens het rijden en word ik helemaal geschift van de luidspreker rechtboven je hoofd die zorgt voor alle toeters en bellen t.b.v. de ATB o.a. Het volume daarvan is ook niet aan te passen. :zucht:

Het leukst om mee te rijden is toch wel de e-loc 1700 vind ik persoonlijk. Je hebt tenminste echt iets onder je reet. Het comfort is dan wel ver te zoeken. :wink:
To finish first, first you have to finish.
Gebruikers-avatar
Denman83
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 201
Geregistreerd: Wo 23 Mei 2012 09:20
Woonplaats: Dronten

Re: Belevingsonderzoek treinreis

Berichtdoor Anton » Ma 25 Jun 2012 18:53

Wat ik de beste treinen vind?

Als reiziger:

1. ICMm
Ik zal denk ik snel voor ICMm kiezen, de Tweede klasse is als enige van alle treinen heerlijk om te zitten. Wel vind ik de airco bijzonder luidruchtig, bij ICMm heb ik nog echt het idee dat ik in een echte trein zit.
2. ICR
Zelfde als bij ICMm, dacht echte "treingevoel" wat je hebt. Materiaal is wel duidelijk flink aan het verouderen, vooral de tweede klasse uit de niet reviseerde stellen is niet om aan te zien. De eerste klasse daarentegen behoort tot de beste van de NS.
3. ICL
Als ik zat langer nadenk ben ik ook erg gecharmeerd van ICL, die coupeetjes waren heerlijk om in te zitten op lange reizen, gewoon lekker je eigen ruimte.
De 1ste klasse heb ik nooit mee mogen maken daar was ik toen nog te jong voor toen ik ermee reisde.
4. DDZ
Al met al een heel bijzondere trein. De 2de Klasse zit niet slecht... maar ook niet goed, de trein is prachtig gereviseerd en oogt vrij luxe in mijn ogen. I.t.t. VIRM-IV wat er gewoon heel goedkoop uitziet.
De eerste klasse gaat, ik moet er misschien gewoon even aan wennen. De deuren zijn verschrikkelijk in ieder geval. Die openen echt heel traag.
5. VIRM
Hier heb ik nou niet echt een speciaal oordeel over. Het is een treinachtige... Doet wat het doen moet en vervoerd een hele berg mensen in een keer. Vooral in de spits handige trein, op de vierzitters na.
6. DD-AR/MDDM
De tweede klasse is te verschrikkelijk voor woorden en daar wil ik geen woord aan vuil maken. De eerste klasse daarentegen vind ik toch heerlijk zitten ondanks dat de banken behoorlijk zijn uitgezeten.
Trein is duidelijk verouderd en rijp voor de sloop, pardon, revisie dan.

Als conducteur:

Dat hoop ik jullie snel nog te kunnen vertellen! eerst dat assesment maar eens!
Aspirant-Hoofdconducteur
Anton
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 111
Geregistreerd: Do 24 Mei 2012 10:53
Woonplaats: Den Haag

Re: Belevingsonderzoek treinreis

Berichtdoor MarkNL » Za 30 Jun 2012 20:32

Hoewel ik vooral mijn reisleven afslijt in VIRM's en SLT's tegenwoordig, heb ik ook wel wat ander materieelervaring.

Op 1 kies ik denk ik toch voor de ICM, dat zit simpelweg het lekkerst, al vind ik ICR ook zeker niet slecht zitten.

Over het algemeen genomen ben ik sowieso tevreden, ook wat betreft de VIRMs. Ik zit overal wel prima in, behalve die herniaplanken in de DDAR :P.
Gebruikers-avatar
MarkNL
 
Berichten: 30
Geregistreerd: Do 17 Mei 2012 10:20
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Belevingsonderzoek treinreis

Berichtdoor Anton » Zo 01 Jul 2012 15:58

Van de SLT krijg je anders ook een hernia :haha:
Aspirant-Hoofdconducteur
Anton
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 111
Geregistreerd: Do 24 Mei 2012 10:53
Woonplaats: Den Haag


Terug naar Vraagbaak

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth