Tsja, da's een ergerlijk verhaal voor collega's die 'netjes' hun treinen knippen. Ikzelf ben er een die altijd met de tang een stempel plaatst op vervoerbewijzen met datum én het juiste treinnummer (tenzij ik onverhoopt niet op heb zitten letten en per ongeluk het vorige treinnummer er nog in heb staan).
Er zijn vrij weinig richtlijnen voor. Het land is opgedeeld in verschillende productie-eenheden, die ieder hun eigen regels mogen hanteren van het hoofdkantoor. Ik persoonlijk heb daar een behoorlijk stevige mening over, maar die zal ik maar niet vrijuit gooien op het internet (laten we het er op houden dat ik het daar niet zo heel erg mee eens ben). Ik ken een collega, hier op het forum ook actief, die niet (meer) stempelt met de kniptang en daar een eigen mening over heeft. Voor beide kanten is wat te zeggen, ik kies voor de kant van het knippen met de kniptang, omdat dat altijd zo geweest is (en in mijn ogen dé manier van controleren is).
Het zal sowieso het laatste jaar zijn dat ik dat nog doe, overigens, omdat we vanaf volgend jaar (volgens de planning) alleen nog maar OV-Chipkaarten hebben en papieren vervoerbewijzen niet meer geldig zijn in de trein. Maar ook tot die tijd gun ik dat handjevol grijsrijders die hun kaartjes 's ochtends kopen en gebruiken (en of niet gecontroleerd worden of niet gestempeld worden) dat 'gratis' ritje 's middags of 's avonds niet en dus zal ik stempelen. Je ziet ook wel eens dat er reizigers vergeten zijn te stempelen en dan naar een HC lopen om het kaartje af te laten stempelen en ze dan geen tang bij zich hebben.
Dan krijg ik dus kaartjes overhandigd waar met pen een datum op is gekalkt. Iets wat helemaal niet mag, want daarmee wordt een kaartje juist gewijzigd op een niet-legale manier en is het kaartje vanaf dat moment helemáál niet meer geldig. Maarja, dat kan ik een reiziger natuurlijk moeilijk gaan verkopen...