Knippen van de kaartjes

Hier kan iedereen vragen stellen aan OV-personeel, maar ook het sollicitatietopic en de serie 'Hoe werkt het?' zijn hier te vinden.

Knippen van de kaartjes

Berichtdoor Carpento » Di 22 Mei 2012 20:54

Zijn daar nog iets van richtlijnen voor ? Volgens mij moet er geknipt worden met het treinnummer ?

Merk tegenwoordig dat er nogal eens collega's zijn die de kniptang laten voor wat 'ie is, de kaartjes alleen even een blik waardig keuren en doorlopen. Alternatieve versie: er met pen een krabbel overheen geven. HC's met meer knipdrift willen ook nog weleens treinnummer 00000 of 02012 gebruiken, lekker makkelijk.

Maar hoe zit het nou eigenlijk officieel ?
Carpento
 
Berichten: 32
Geregistreerd: Do 03 Mei 2012 13:03

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Knippen van de kaartjes

Berichtdoor Mikos » Di 22 Mei 2012 23:29

Tsja, da's een ergerlijk verhaal voor collega's die 'netjes' hun treinen knippen. Ikzelf ben er een die altijd met de tang een stempel plaatst op vervoerbewijzen met datum én het juiste treinnummer (tenzij ik onverhoopt niet op heb zitten letten en per ongeluk het vorige treinnummer er nog in heb staan).

Er zijn vrij weinig richtlijnen voor. Het land is opgedeeld in verschillende productie-eenheden, die ieder hun eigen regels mogen hanteren van het hoofdkantoor. Ik persoonlijk heb daar een behoorlijk stevige mening over, maar die zal ik maar niet vrijuit gooien op het internet (laten we het er op houden dat ik het daar niet zo heel erg mee eens ben). Ik ken een collega, hier op het forum ook actief, die niet (meer) stempelt met de kniptang en daar een eigen mening over heeft. Voor beide kanten is wat te zeggen, ik kies voor de kant van het knippen met de kniptang, omdat dat altijd zo geweest is (en in mijn ogen dé manier van controleren is).

Het zal sowieso het laatste jaar zijn dat ik dat nog doe, overigens, omdat we vanaf volgend jaar (volgens de planning) alleen nog maar OV-Chipkaarten hebben en papieren vervoerbewijzen niet meer geldig zijn in de trein. Maar ook tot die tijd gun ik dat handjevol grijsrijders die hun kaartjes 's ochtends kopen en gebruiken (en of niet gecontroleerd worden of niet gestempeld worden) dat 'gratis' ritje 's middags of 's avonds niet en dus zal ik stempelen. Je ziet ook wel eens dat er reizigers vergeten zijn te stempelen en dan naar een HC lopen om het kaartje af te laten stempelen en ze dan geen tang bij zich hebben. :zucht: Dan krijg ik dus kaartjes overhandigd waar met pen een datum op is gekalkt. Iets wat helemaal niet mag, want daarmee wordt een kaartje juist gewijzigd op een niet-legale manier en is het kaartje vanaf dat moment helemáál niet meer geldig. Maarja, dat kan ik een reiziger natuurlijk moeilijk gaan verkopen...
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 821
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Knippen van de kaartjes

Berichtdoor Carpento » Wo 23 Mei 2012 10:58

Ik had wel het idee dat het met de invoering van de chipkaart wat meer geworden is ja. Men sjouwt die computer vrolijk mee maar de tang blijft bij voorkeur in de holster. En 'm elke rit weer goed instellen, oei, dat lijkt wel op werk :GH:
Carpento
 
Berichten: 32
Geregistreerd: Do 03 Mei 2012 13:03

Re: Knippen van de kaartjes

Berichtdoor hc Nm » Vr 25 Mei 2012 10:36

Ik ben dus één van die collega's die al enige tijd geen tang meer gebruikt bij de kaartcontrole. In eerste instantie doe ik dat voor mijn eigen welzijn. Goochelen met de railpocket in één hand en de tang in de andere, of zelfs allebei in dezelfde hand, dan nog het kaartje aannemen en teruggeven en jezelf in balans houden in een bewegende trein, dat is in ergonomisch opzicht te belastend. Een stevige schouderblessure vorig jaar heeft me daar nog alerter op gemaakt.

Vroeger kreeg een reiziger een gaatje in zijn kaartje, die dikke kartonnen edmondsonkaartjes waren ook helemaal niet geschikt voor een stempel. Pas na 1980 zijn we met een stempeltang gaan werken. Met de komst van de chipkaart neemt het aantal papieren vervoerbewijzen steeds verder af, de noodzaak om te stempelen is er steeds minder.

Tot zover de feiten, het is aan elke conducteur zelf om zijn werkwijze te bepalen. Het al of niet krijgen van een stempeltje zegt niets over het wel of niet gecontroleerd zijn of over de aard (luiheid) van de conducteur. :wink:
Gebruikers-avatar
hc Nm
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 45
Geregistreerd: Wo 02 Mei 2012 08:25

Re: Knippen van de kaartjes

Berichtdoor MarkNL » Za 09 Jun 2012 11:34

Wat ik mij als reiziger sowieso afvraag, wanneer besluit een hc te controleren en wanneer niet? Ik heb geprobeerd in de afgelopen tijd een ritme in te vinden maar dat kon ik echt totaal niet :?.
Gebruikers-avatar
MarkNL
 
Berichten: 30
Geregistreerd: Do 17 Mei 2012 10:20
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Knippen van de kaartjes

Berichtdoor Mikos » Za 09 Jun 2012 11:57

Dat is het leuke ervan: Daar hoeft totaal geen ritme in te zitten. Als ik iedere keer tussen A en B kom controleren en nooit tussen B en C, gaan mensen tussen B en C er eerder op gokken dat ze niet gecontroleerd worden en kopen ze geen vervoerbewijs. Heel zwart/wit gezien dan. Over het algemeen heeft het merendeel wel gewoon een kaartje en is er maar een klein percentage dat niet is voorzien van een geldig vervoerbewijs.

Ik ga trouwens vaak af op wat ik van mensen hoor. "Ik ben echt al in tijden niet meer gecontroleerd" hoor ik soms wel eens en dan kijk ik op welk traject die persoon reist. Als ik er daar dan meer over hoor, houd ik dat stuk wat meer in de gaten en zal ik daar eventueel wat vaker controleren. Dat wil niet zeggen dat ik dat altijd zal doen, dat ligt helemaal aan de omstandigheden en hangt ook af van andere zaken.

Mooi voorbeeld van hierboven is trouwens dat je wel eens reizigers tegenkomt met een kaartje van de ene plaats naar de andere, maar daarna blijven zitten. Daaruit kun je dan opmaken dat er op een bepaald gedeelte vaak of vaker gecontroleerd wordt en het stuk daarna niet of nauwelijks. Zoals die man met zijn kaartje van Utrecht Overvecht naar Den Dolder; die kwam ik net voor Den Dolder tegen, maar door zijn opvallende gedrag (tijdens de controle in mijn tegenrichting gaan wandelen) hield ik hem in de gaten en zag ik hem in Den Dolder niet uitstappen. Meneer wenste naar Baarn te reizen en heeft daarvoor van mij een kaartje gekregen tegen speciaal tarief. Dat is dan dus weer informatie die ik op een later moment kan gebruiken als ik ergens wil controleren. :wink:
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 821
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Knippen van de kaartjes

Berichtdoor MarkNL » Zo 10 Jun 2012 02:17

Ah, interessant om te horen zo :). Nu je het zo zegt is het inderdaad beter om er geen ritme in te hebben uiteraard :P. Bedankt voor je antwoord!
Gebruikers-avatar
MarkNL
 
Berichten: 30
Geregistreerd: Do 17 Mei 2012 10:20
Woonplaats: Spijkenisse


Terug naar Vraagbaak

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth