Voor een aantal nieuwsgierigen van ProRail, Rijkswaterstaat en NS was er vanmiddag een rondleiding door de nieuwe stationshal van Arnhem. Daarbij gaf een van de betrokken medewerkers van het architectenbureau wat uitleg over het hele project en vertelde wat weetjes. Natuurlijk had ik mijn camera bij me en zal ik deze met jullie delen in deze reportage!

De rondleiding begon in het kantoor van Arcadis met een presentatie. Vanuit het dakterras was er een mooi overzicht over de stad en een deel van het station.

De ons allemaal inmiddels wel bekende nieuwe reizigerstunnel van station Arnhem. Er wordt momenteel druk gewerkt aan de plaatsing van poortjes. Ook in deze tunnel zullen het lage poortjes worden, aan de Sonsbeekzijde komen er wel hoge poortjes.

Er zit een gedachte achter het hele project, en dat is dat je naar het licht toe wilt als je uit de trein komt. Op bovenstaande foto loop je richting de trein...

... Precies. Pas na deze uitleg viel het mij op, dus het klopt wel.

Het nieuwe busstation (voor zover je het nog nieuw kunt noemen onderhand) is buiten, de wachtruimte binnen. Er is expres voor tourniquets gekozen om tochtvlagen door de stationshal te voorkomen.

En ook hier komen er bankjes om te wachten, in dezelfde vormgeving als die op het perron. Waar van ProRail in eerste instantie geen zittingen gemaakt mochten worden in de ondersteuningen van de perronoverkapping. Totdat reizigers erover klaagden en het toen ineens kennelijk wel mocht. Gelukkig maar.

Het busstation dat straks alleen nog voor streekbusvervoer gebruikt zal worden.

De toegang tot het kantorencomplex en de parkeergarage. Hier krijg je pas goed het idee hoe enorm het hele stationsgebied eigenlijk is.

En dan...! De nieuwe hal. Ik kan er een hoop over zeggen, maar beelden zeggen zoveel meer.

Als straks overal de hekken weg zijn, wordt het één groot geheel.

Het middelpunt van de stationshal: een grote steunpilaar die het dak met de kelder verbindt. De tourniquets beneden worden de toegang tot het stadsbusstation.

Het stadsbusstation vanaf de binnenzijde.

En van boven.

De steunpilaar loopt helemaal door tot in de fietskelder.

Wat een wereld van verschil met de veel te krappe stationstunnel waarover Arnhem oorspronkelijk over beschikte...

De toegang tot de kantoortorens, zonder dat je het station in hoeft of in- of uit te checken.

Zoals de architect zou zeggen: "Om de stad met het station te verbinden."

Het station vanaf de spoorzijde.

Toegang aan de Sonsbeekzijde.

De nog niet helemaal gereed gekomen voorzijde van het station.

Een velen van ons welbekend beeld sluit deze reportage af. Ik hoop hiermee een voorproefje te hebben kunnen geven van wat straks voor iedereen toegankelijk is, vanaf november!