Door de jaren heen maak ik reportages van stations in Nederland waar we vaak komen, heel soms of juist totaal niet. Maar ieder station heeft een eigen verhaal en daarvoor maken we op OV-Ervaringen.nl graag een plekje vrij. Deze keer het station van Meppel.
Het stationsgebouw van Meppel vanaf de voorzijde.GeschiedenisHet station van Meppel dateert uit 1867, het jaar waarin de spoorlijn Zwolle-Meppel werd geopend. De spoorlijn maakt deel uit van de staatslijn A, welke loopt van Arnhem naar Leeuwarden. De kilometrering daarvan begint dus in Arnhem, op kilometer 0.0. Station Meppel ligt 100.7 kilometer verderop en ligt daarom op kilometrering 100.7. In 1868 kwam de lijn Meppel-Heerenveen-Leeuwarden gereed, allemaal onderdeel van staatslijn A. In 1870 kwam de lijn Meppel-Hoogeveen-Groningen gereed, ook wel staatslijn C. Sindsdien is Meppel de locatie waar de treinen van en naar Groningen, Leeuwarden en Zwolle samenkomen of ieder hun eigen kant op rijden.
Het busstation aan de voorzijde van het station. Toevallig op het moment van het maken van de foto dat het natuurlijk uitgestorven was...Omdat de treinen van en naar Groningen, Leeuwarden en Zwolle tussen Meppel en Zwolle over hetzelfde baanvak rijden, heeft NS jarenlang een dienstregeling gehanteerd waarbij de treinen uit Groningen en Leeuwarden in Meppel werden gecombineerd en samen doorreden richting Zwolle en verder. De treinen vanuit Zwolle werden in Meppel gesplitst, waarbij het ene deel verder reed richting Groningen en het andere deel richting Leeuwarden. Omdat door de jaren heen bleek dat het combineren en splitsen van treindelen vaak storingsgevoelig was, werd het proces van combineren en splitsen verplaatst naar het station van Zwolle, waar ook een storingsmonteur aanwezig was om bij eventuele problemen te kunnen helpen. In 2013 is NS zo goed als helemaal afgestapt van het combineren en splitsen van treinen tijdens de reizigersdienst. De treinen uit Leeuwarden die in Meppel stoppen rijden naar Zwolle, Lelystad, Almere, Schiphol, Leiden en Den Haag Centraal. Vanuit Groningen stoppen er alleen nog Sprinters van en naar Zwolle.
De open ruimte onder de overkapping met kaartautomaten, een aantal bankjes om te kunnen zitten en rechts, net buiten de foto, de tunnel naar het eilandperron.Het stationsgebouw van Meppel is een Standaardstation van de Staatsspoorwegen en valt in de derde klasse. Het gebouw dateert uit 1865, waarvan er nog één ander exemplaar te vinden is en dat staat in Zuidbroek in Groningen. Het station is opgebouwd uit twee doorgaande sporen, één zijspoor met perron en drie zijsporen zonder perron. De meeste activiteit vindt plaats op het eilandperron, waarlangs de sporen 2 en 3 liggen. Spoor 2 wordt gebruikt voor de stoppende treinen richting Zwolle: Treinen uit de Intercityserie 12700 uit Leeuwarden naar Zwolle en Den Haag en treinen uit de Sprinterserie 9100 uit Groningen naar Zwolle halteren hier. Daarnaast rijden er elk uur treinen door zonder te stoppen, te weten de Intercityserie 700 van Groningen via Zwolle naar Den Haag, Intercityserie 500 van Groningen naar Zwolle, Utrecht en Rotterdam en de 12500 uit Leeuwarden naar Rotterdam.
Op spoor 3 halteren de Intercityserie 12700 van Den Haag naar Leeuwarden en de Sprinterserie 9100 van Zwolle naar Groningen. Doorgaande treinen zijn van de Intercityserie 500 van Rotterdam naar Groningen, de Intercityserie 12500 van Rotterdam naar Leeuwarden en de Intercityserie 700 van Den Haag naar Groningen.
Zicht op het eilandperron van Meppel, waar de meeste activiteit plaatsvindt.Daarnaast is sinds april 2013 spoor 1 weer in gebruik genomen, waar tijdens de spitsuren Sprinterserie 9000 van Leeuwarden naar Meppel en terug keert. In de toekomst is het de bedoeling dat die Sprinters door gaan rijden naar Zwolle. Daarvoor zal eerst meer ruimte gecreëerd moeten worden rondom Herfte Aansluiting bij Zwolle, wat momenteel het drukste stuk spoor in Nederland is.
Rechts staat tijdens de spitsuren serie 9000 naar Leeuwarden te keren.Het middenperron vanaf spoor 1, terwijl de Sprinter naar Zwolle halteert. Achteraan de lift en de toegang tot de reizigerstunnel.Vanaf puntje perron 1, gekeken richting Zwolle. Er is ruimte genoeg om hier treinen tot 12 bakken kwijt te kunnen.Vanaf het eilandperron gekeken richting het stationsgebouw. Links rijdt de Intercity naar Den Haag weg.'s Avonds laat, op zaterdagmorgen en zondagmorgen rijdt er daarnaast nog de Intercityserie 12600 van Leeuwarden naar Vlissingen (en andersom), die de series 700 en 12700 vervangt en na Almere via Amsterdam Centraal richting Schiphol rijdt. Deze treinen stoppen ook in Meppel, zodat er een eenduidige dienstregeling in Meppel is: Eens per uur van en naar Leeuwarden, ieder half uur van en naar Groningen, tijdens de spits tweemaal per uur van en naar Leeuwarden en ieder half uur naar Zwolle, met eens per uur een toegevoegde doorgaande Intercity. Daarmee is de dienstregeling er per 2013 voor de inwoners van Meppel een stuk op vooruit gegaan, zowel richting Groningen (was elk half uur maar met een scheve verdeling, is nu ieder half uur met een strakke verdeling) als richting Leeuwarden (was eens per uur, is tijdens de spits tweemaal per uur).
Serie 9000 staat zijn vertrektijd af te wachten voor het stationsgebouw.Het eilandperron is bereikbaar via een ruime reizigerstunnel.Zoals op ieder onbemand station in Nederland heeft het station van Meppel de standaard voorzieningen: Er zijn kaartautomaten, OV-Chippalen, er is een tunnel naar het eilandperron, inclusief lift, er zijn fietsenstallingen (zelfs bewaakt) en er is een Kiosk. Sinds 2011 zijn er bij de Kiosk geen vervoerbewijzen meer te koop. Daarnaast bevindt zich in het stationsgebouw een bloemist. Aan de voorzijde van het gebouw is een Kiss and Ride gecreëerd, waardoor er plaats is om mensen af te zetten. Er is ook een busstation aanwezig waar alle streekbussen komen die het achterland van Meppel bedienen.
Serie 9000 halteert tijdens de spitsuren gedurende 40 minuten langs het speciaal daarvoor opgehoogde spoor 1.Het speciaal opgehoogde perron 1. Rechts de schaftruimte van de busvervoerder. Ook de speciale vorm van de perronoverkapping is goed te zien.Het eilandperron vanaf de Zwolse zijde.Links spoor 1, daarnaast spoor 2 en 3 die langs het eilandperron komen en rechts een aantal goederensporen. Gezien vanuit de richting Zwolle.En daarmee zijn we aan het eind gekomen van deze reportage van hét knooppuntstation van het noorden. Wat betreft de sporen dan; het knooppuntstation voor reizigers van het noorden is toch echt Zwolle.