Afgelopen maandag, op 1 april 2013, is het opgeleverd: Het nieuwe station Nijverdal. Drie jaar lang hebben er geen rechtstreekse treinen gereden tussen Zwolle en Enschede via Nijverdal en moesten reizigers vanuit Almelo en verder naar Zwolle en verder (en andersom) omreizen via Deventer en mensen langs de lijn tussen Zwolle en Almelo konden tussen Nijverdal en het tijdelijke station Nijverdal West reizen per bus. Maar, sinds afgelopen maandag is het busreizen voorbij en is station Nijverdal geopend. Tijd voor een bezoekje dus!
Er is drie jaar lang gewerkt aan het verdiepte station Nijverdal. Twee sporen liggen nu verdiept, evenals het station en er wordt nog gewerkt aan de N35 van Zwolle naar Almelo om die ook verdiept in dezelfde tunnelbak te krijgen. Dit alles vanwege de hevige congestie die vrijwel dagelijks ontstaat binnen Nijverdal: Lange files om door het hart van het dorp te kunnen rijden naar de andere kant. Met 'Nijverdal Verdiept' moet dat voorbij zijn. Ook zijn alle overwegen in het dorp zelf weggehaald, wat naast ongemak voor het verkeer ook meteen een stukje geluidsoverlast wegneemt voor de omwonenden.
Genoeg gekletst; beelden zeggen meer dan woorden!

Welkom op station Nijverdal!, met op de achtergrond de kenmerkende St. Antonius van Paduakerk van Nijverdal.

De noordkant van het station is volledig nieuw aangelegd: Voorheen waren hier struiken en een leeg veld. Op deze foto zie je het ruim opgezette busstations, waar momenteel maar liefst 2 buslijnen en een buurtbus komen.

Het 'gebouw' op de traverse. Links fietsenstallingen met een moderne stalling voor de OV-Fietsen en rechts nog meer fietsenstallingen. Plaats genoeg, in ieder geval.

De traverseoverkapping van dichtbij.

De traverse is simpel, maar functioneel ingericht.

Een bankje om te kunnen zitten, een kaartautomaat en een beeldscherm met de komende treinen. Meer is ook niet nodig.

Er stoppen ook treinen op dit station. Elk half uur één in iedere richting. De dienstregeling is weer zo ingericht dat er in Nijverdal gekruist wordt.

De beide treinen naast elkaar. Vooraan de trein naar Enschede, achteraan de trein naar Zwolle.

De trein naar Enschede rijdt het station van Nijverdal uit.

... en hier ook de tunnelbak uit.

Het station vanaf de traverse gezien. Het is allemaal nog fonkelnieuw.

De traverse, vanaf het perron gezien. Nogal imposant, zo.

Standaard zaken zijn aanwezig op het perron: Een stationsnaambordje en een abri...

... een stempelpaal, een OV-Chipkaartpaaltje en een SOS-paal. Inchecken doe je in Nijverdal op de perrons.

Voor de toegankelijkheid zijn er liften gebouwd.

Het geheel doet nogal groots aan voor een redelijk klein dorp als Nijverdal.

Basisvoorzieningen zijn aanwezig.

Het is nogal een klim om de tunnelbak uit te komen. Machinisten spraken onderling al verwachtingsvol over de herfstperiode...

Zicht op de tunnel. Aangezien de trein op dit spoor richting Enschede rijdt en niet naar Zwolle, is de maximumsnelheid richting Zwolle op dit spoor 100 kilometer per uur. Dat heeft te maken met het wissel dat verderop ligt.

Vanaf het andere perron gekeken in de tunnel. Vanaf dit spoor richting Zwolle wordt er wel met 140 kilometer per uur gereden. Althans, zodra de Buffels op snelheid zijn.

In de tunnel zijn een aantal nooddeuren aanwezig, die vanuit de tunnel niet te openen zijn. Zodra die deuren geopend worden, sta je namelijk midden op de toekomstig aan te leggen N35. En daar ga je waarschijnlijk meer botbreuken aan overhouden dan wanneer je rechtuit de tunnel uit loopt.

De N35 ligt direct naast het spoor. Tenminste, de toekomstige weg.

Het station van afstand. Er zit een lichte knik in het spoor.

Zicht op de uitrijder van station Nijverdal. Met rechts het oude station van Nijverdal. Daar moeten we natuurlijk ook nog wat foto's van maken!

Na een korte wandeling wordt al snel duidelijk in welke staat het oude station verkeert. Dit voorspelt al niet veel goeds...

Perron 1, want spoor 1 ligt er niet meer. Het spoor werd al een hele tijd geleden weggehaald. Alleen spoor 2 werd nog gebruikt voor de kerende treinen uit Enschede.

Het geheel maakt een nogal, te verwachten, desolate indruk...

Over verlaten station gesproken...

Op de vorige foto was de Buffel al verstopt te zien, maar op deze foto is het verschil tussen oud en nieuw goed te zien: Het scheelt nog geen 20 meter.

Van oud naar nieuw: Links het opgebroken spoor 1, middenin het recenter opgebroken spoor 2 en rechts in de verte het nieuwe, verdiepte station Nijverdal.

De trein naar Enschede passeert.

Het zou zo ergens in België kunnen zijn...

Nog een keer het stationsgebouw vanaf de spoorzijde.

En nog een laatste keer vanaf het oude stationsplein. Deze situatie zal niet lang zo blijven; in de toekomst komt de N35 ongeveer hier weer uit de tunnelbak en daarvoor zal ruimte gemaakt moeten worden.

Aan de andere kant van Nijverdal heeft het tijdelijke station Nijverdal West gelegen, waar de treinen uit Zwolle kort keerden.

Het enige dat daar nog aan doet herinneren is het verlaten parkeerterrein, het bushokje waar geen bussen meer komen en dit gat in de afzetting. Op dit plaats lag, tot een maand geleden, de trap naar beneden, richting het perron van Nijverdal West.

Op de plek van het donkerbruine zand naast het spoor lag station Nijverdal West. Verder is er niets meer van over...
En daarmee zijn we aan het einde gekomen van deze reportage over het nieuwe station Nijverdal. En de laatste beelden van het oude station Nijverdal en de plek waar ooit het tijdelijke station Nijverdal West heeft gelegen. Het is voor Nijverdal een enorme stap voorwaarts. Zowel het station, dat veel meer indruk maakt, als de eeuwige files in het dorp die voorbij moeten zijn zodra ook de N35 volledig verdiept is aangelegd. Maar dat duurt nog wel even...