Reportage: Station Nijverdal

Columns, reiservaringen en fotoreportages; Alle OV-Ervaringen van reizigers in binnen- en buitenland.

Reportage: Station Nijverdal

Berichtdoor Mikos » Do 04 Apr 2013 20:00

Reportage: Station Nijverdal

Afgelopen maandag, op 1 april 2013, is het opgeleverd: Het nieuwe station Nijverdal. Drie jaar lang hebben er geen rechtstreekse treinen gereden tussen Zwolle en Enschede via Nijverdal en moesten reizigers vanuit Almelo en verder naar Zwolle en verder (en andersom) omreizen via Deventer en mensen langs de lijn tussen Zwolle en Almelo konden tussen Nijverdal en het tijdelijke station Nijverdal West reizen per bus. Maar, sinds afgelopen maandag is het busreizen voorbij en is station Nijverdal geopend. Tijd voor een bezoekje dus!

Er is drie jaar lang gewerkt aan het verdiepte station Nijverdal. Twee sporen liggen nu verdiept, evenals het station en er wordt nog gewerkt aan de N35 van Zwolle naar Almelo om die ook verdiept in dezelfde tunnelbak te krijgen. Dit alles vanwege de hevige congestie die vrijwel dagelijks ontstaat binnen Nijverdal: Lange files om door het hart van het dorp te kunnen rijden naar de andere kant. Met 'Nijverdal Verdiept' moet dat voorbij zijn. Ook zijn alle overwegen in het dorp zelf weggehaald, wat naast ongemak voor het verkeer ook meteen een stukje geluidsoverlast wegneemt voor de omwonenden.

Genoeg gekletst; beelden zeggen meer dan woorden!

Afbeelding
Welkom op station Nijverdal!, met op de achtergrond de kenmerkende St. Antonius van Paduakerk van Nijverdal.

Afbeelding
De noordkant van het station is volledig nieuw aangelegd: Voorheen waren hier struiken en een leeg veld. Op deze foto zie je het ruim opgezette busstations, waar momenteel maar liefst 2 buslijnen en een buurtbus komen.

Afbeelding
Het 'gebouw' op de traverse. Links fietsenstallingen met een moderne stalling voor de OV-Fietsen en rechts nog meer fietsenstallingen. Plaats genoeg, in ieder geval.

Afbeelding
De traverseoverkapping van dichtbij.

Afbeelding
De traverse is simpel, maar functioneel ingericht.

Afbeelding
Een bankje om te kunnen zitten, een kaartautomaat en een beeldscherm met de komende treinen. Meer is ook niet nodig.

Afbeelding
Er stoppen ook treinen op dit station. Elk half uur één in iedere richting. De dienstregeling is weer zo ingericht dat er in Nijverdal gekruist wordt.

Afbeelding
De beide treinen naast elkaar. Vooraan de trein naar Enschede, achteraan de trein naar Zwolle.

Afbeelding
De trein naar Enschede rijdt het station van Nijverdal uit.

Afbeelding
... en hier ook de tunnelbak uit.

Afbeelding
Het station vanaf de traverse gezien. Het is allemaal nog fonkelnieuw.

Afbeelding
De traverse, vanaf het perron gezien. Nogal imposant, zo.

Afbeelding
Standaard zaken zijn aanwezig op het perron: Een stationsnaambordje en een abri...

Afbeelding
... een stempelpaal, een OV-Chipkaartpaaltje en een SOS-paal. Inchecken doe je in Nijverdal op de perrons.

Afbeelding
Voor de toegankelijkheid zijn er liften gebouwd.

Afbeelding
Het geheel doet nogal groots aan voor een redelijk klein dorp als Nijverdal.

Afbeelding
Basisvoorzieningen zijn aanwezig.

Afbeelding
Het is nogal een klim om de tunnelbak uit te komen. Machinisten spraken onderling al verwachtingsvol over de herfstperiode...

Afbeelding
Zicht op de tunnel. Aangezien de trein op dit spoor richting Enschede rijdt en niet naar Zwolle, is de maximumsnelheid richting Zwolle op dit spoor 100 kilometer per uur. Dat heeft te maken met het wissel dat verderop ligt.

Afbeelding
Vanaf het andere perron gekeken in de tunnel. Vanaf dit spoor richting Zwolle wordt er wel met 140 kilometer per uur gereden. Althans, zodra de Buffels op snelheid zijn.

Afbeelding
In de tunnel zijn een aantal nooddeuren aanwezig, die vanuit de tunnel niet te openen zijn. Zodra die deuren geopend worden, sta je namelijk midden op de toekomstig aan te leggen N35. En daar ga je waarschijnlijk meer botbreuken aan overhouden dan wanneer je rechtuit de tunnel uit loopt.

Afbeelding
De N35 ligt direct naast het spoor. Tenminste, de toekomstige weg.

Afbeelding
Het station van afstand. Er zit een lichte knik in het spoor.

Afbeelding
Zicht op de uitrijder van station Nijverdal. Met rechts het oude station van Nijverdal. Daar moeten we natuurlijk ook nog wat foto's van maken!

Afbeelding
Na een korte wandeling wordt al snel duidelijk in welke staat het oude station verkeert. Dit voorspelt al niet veel goeds...

Afbeelding
Perron 1, want spoor 1 ligt er niet meer. Het spoor werd al een hele tijd geleden weggehaald. Alleen spoor 2 werd nog gebruikt voor de kerende treinen uit Enschede.

Afbeelding
Het geheel maakt een nogal, te verwachten, desolate indruk...

Afbeelding
Over verlaten station gesproken...

Afbeelding
Op de vorige foto was de Buffel al verstopt te zien, maar op deze foto is het verschil tussen oud en nieuw goed te zien: Het scheelt nog geen 20 meter.

Afbeelding
Van oud naar nieuw: Links het opgebroken spoor 1, middenin het recenter opgebroken spoor 2 en rechts in de verte het nieuwe, verdiepte station Nijverdal.

Afbeelding
De trein naar Enschede passeert.

Afbeelding
Het zou zo ergens in België kunnen zijn...

Afbeelding
Nog een keer het stationsgebouw vanaf de spoorzijde.

Afbeelding
En nog een laatste keer vanaf het oude stationsplein. Deze situatie zal niet lang zo blijven; in de toekomst komt de N35 ongeveer hier weer uit de tunnelbak en daarvoor zal ruimte gemaakt moeten worden.

Afbeelding
Aan de andere kant van Nijverdal heeft het tijdelijke station Nijverdal West gelegen, waar de treinen uit Zwolle kort keerden.

Afbeelding
Het enige dat daar nog aan doet herinneren is het verlaten parkeerterrein, het bushokje waar geen bussen meer komen en dit gat in de afzetting. Op dit plaats lag, tot een maand geleden, de trap naar beneden, richting het perron van Nijverdal West.

Afbeelding
Op de plek van het donkerbruine zand naast het spoor lag station Nijverdal West. Verder is er niets meer van over...

En daarmee zijn we aan het einde gekomen van deze reportage over het nieuwe station Nijverdal. En de laatste beelden van het oude station Nijverdal en de plek waar ooit het tijdelijke station Nijverdal West heeft gelegen. Het is voor Nijverdal een enorme stap voorwaarts. Zowel het station, dat veel meer indruk maakt, als de eeuwige files in het dorp die voorbij moeten zijn zodra ook de N35 volledig verdiept is aangelegd. Maar dat duurt nog wel even...
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Terug naar Vanuit de Reiziger

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth