Hoi,
na een beetje wachten volgt hier het derde en laatste deel.
+++++
deel 1: viewtopic.php?f=27&t=384
deel 2: viewtopic.php?f=27&t=401
deel 3: *actueel*
+++++
We hebben station Beaux-Arts verlaten en reden met lijn M4 via de ring (tegen de klok in), in Waterloo door de ondergrondse keerlus en bereikten het nieuwe station Soleilmont:
Station Soleilmont van lijn M4. Tot aan station Gilly was de lijn al in bedrijf, maar dit jaar werd bijna een gehele nieuwbouw tot Soleilmont geopend. Het ondergrondse station Marabout was al in ruwbouw klaar en werd volledig afgebouwd, ook station Sart-Culpart was er al in ruwbouw klaar, maar werd bijna geheel gesloopt en enkele meters richting Waterloo opnieuw gebouwd, duidelijk minder groot. Hier wacht de al getoonde 6103 op een wachtspoor.
Met 7404 zijn we aangekomen. – Nog een voertuig met de „4-3-2-1“-reclame.
Een kijkje op het gehele emplacement. Best mooi en gelukkig niet ondergronds. Links stappen de reizigers de metro uit en de bus en, rechts andersom. Reizigers worden dus niet nat, in tegenstelling tot ons...
4321, nee, 7404 vertrekt naar de centrale ring, rijdt linksom en bereikt Soleilmont na 50 minuten weer. Goed te zien overigens, welke kleur de voertuigen onder de witte folie hebben.
Twee voertuigen in de meest actuele livery...
...bereiken het station. Op de Soleilmont-lijn rijden de treinen overigens op het linkerspoor, net achter station Waterloo wordt het spoor gewisselt. Het getal links toont de toegestane snelheid, 17 km/h.
Waterloo in het noordoosten. Het perron links is nog bereikbaar, nog in bedrijf, nog is een spoor aanwezig. Links rijden de treinen naar Beaux-Arts tegen de klok in, dus de lijnen M1 en M4; rechts met de klok mee, dus de lijnen M2 en M3. Omdat lijn M3 niet in het weekend rijdt (en doordeweeks ook niet naar Gosselies omdat ze daar met de heropening van de lijn bezig zijn), rijdt er dan slechts één trein per uur met de klok mee. Links achter de wand bevindt zich de ondergrondse keerlus, gebruikt van lijn M4 om het station richting Soleilmont (in kijkrichting) te kunnen verlaten. Er bevindt zich ook de oprit voor de metro richting Gosselies, die nooit zal worden gebouwd.
Waterloo van buiten. Opmerkelijk is dat zich de tussenverdieping onder de perronverdieping bevindt. Om het perron te verlaten moet men dus naar beneden gaan en met een lange roltrap weer helemaal naar boven, door raampjes ziet men de perronverdieping vanuit de roltrap.
Door een klein park wordt de oprit van de Centenaire-lijn bereikt. Nooit in bedrijf genomen (voor reizigers), maar volledig afgebouwd en in werking. De seinen zijn verlicht en blijkbaar wordt bij tijd en wijle de vegetatie teruggeknipt. Goed te zien dat ook hier de treinen van het rechter- naar het linkerspoor wisselen, net als richting Soleilmont. Waarom? Geen idee.
Weer op station Sud stonden er enkele voertuigen op wachtsporen...
...en kwamen de oprit van VIllette naar beneden.
Helaas: De mooiste plaats in deze stad, waar men wacht op de trein de stad uit.
Met de bus hebben we de nooit in werking gezette lijn Waterloo–Centenaire–Châtelet bezoekt. Dit is het tweede station na Waterloo: Chet. Best irreëel in deze wegen en deze wijk een metrostation te zien. Maar er zijn zeker goede redenen dat het station nooit werd geopend.
Een roldeur verspert de toegang. Maar verder alles normaal, alsof er dag in, dag uit metro's vertrekken.
Opnieuw Chet van buiten. Beweerdelijk werden hier opleidingsritten uitgevoerd en niet gebruikte voertuigen gestald.
Een metrostation hoort niet in deze omgeving.
No. 4.
Het volgende station is Pensée. Nog eenzamer en het vernielde station werd in stijl van een landhuis gebouwd.
Kijkje richting Waterloo. Opmerkelijk voor de metro Charleroi zijn de scherpe bogen. De rit is daardoor iets minder comfortabel.
Landhuisje van buiten.
En landhuisje uit de richting Centenaire gezien.
Het station Centenaire is weer ondergronds en het laatste volledig afgebouwd station van deze fantoom-lijn. Enige verdere stations en delen van de lijn zijn er wel in ruwbouw klaar. Veel is niet te zien, maar van heel dichtbij is het metro-logo en het schrift „Centenaire“ te herkennen.
Dat was het weer. Als de lijn naar Gosselies (als trambaan, uiteraard) wordt geopend zijn we er zeker opnieuw. Ben benieuwd naar jullie reacties en hoop, dat het een beetje leuk was.
Groeten,
Fabian