We zijn aangekomen in Charleroi en gaan nu verder met de metro zelf.
+++++
deel 1: viewtopic.php?f=27&t=384
deel 2: *actueel*
deel 3:
+++++
Om het verhaal beter te kunnen volgen de netkaart van de Charleroise metro:
auteur:
licentie: All OpenStreetMap data and maps are Creative Commons "CC-BY-SA 2.0" licensed
En een spoorplan: http://www.gleisplanweb.eu/Map.php?Map=Charleroi
Sinds januari 2012 zijn de lijnnummers 54, 55, 88 en 89 buiten gebruik en de lijnen M1 t/m M4 werden geïntroduceerd.
. Op die datum werd ook de Centrale Ring tussen Parc en Sud (Centraal Station) gesloten. Maar in plaats van een viaduct zoals gepland werd een "gewone" tram op eigen tracé gebouwd. Ook de lijn tussen Gilly en Soleilmont werd eindelijk geopend, deze was tot station Sart-Culpart al in ruwbouw klaar.
De lijn tussen Gosselies en Piges krijgt de benaming M3 en moet in 2013 als een geheel nieuwe tram worden geopend. Nu rijden er alleen – met de klok mee – op de Centrale Ring M3-treinen doordeweeks. Tot de tijdelijke buitendienststelling werd het traject naar Gosselies alleen voor lege ritten naar de lijnwerkplaats Jumet gebruikt.
De Centrale Ring: De lijnen M1 en M4 rijden tegen de klok in. Halte Beaux-Arts wordt van lijn M1 tot slot aangedaan. Lijn M4 bedient halte Waterloo twee keer, na de laatste keer gebruikt deze lijn de ondergrondse keerlus en verlaat de ring weer. De lijnen M2 en M3 rijden met de klok mee. Deze stoppen twee keer te Beaux-Arts, voor de tweede keer gebruiken ze ook een ondergrondse keerlus.
De dienstregeling ziet als volgt uit: (doordeweeks—zaterdag—zondag om de … minuten)
M1/M2: 30—60—60 (M1/M2 samen dus alle 15 resp. 30 minuten)
M3: 10/20—x—x
M4: 10—10—15
De laatste metro's vertrekken al tussen 19 en 20 uur. Hierna is de hele stad helemaal „dood“, tot 22 uur rijden er alleen nog enkele vervangende bussen.
Dus de Centrale Ring wordt zeer ongelijk bereden: Zaterdags rijdt er alleen één rit per uur met de klok mee, maar zeven ritten per uur tegen de klok in. Daarom rijdt er ook provisorisch de M3 al op de Centrale Ring. Ook is lijn M2 tijdelijk van Pétria tot Anderlues, Monument verlengd.
Bijzonders opmerkelijk voor deze stad is de lijn naar Chatelet: Tot Centenaire is deze lijn volledig afgebouwd, de seinen en de bovenleiding zijn sinds 25 jaar in werking, maar er reed nog geen enkele trein met reizigers. Verder dan Centenaire zijn traject en stations deels in ruwbouw klaar. Wikipedia geeft hier veel informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9tro ... _Charleroi
En nu de foto's. Het weer veel helemaal niet mee, daarom de foto's ook niet altijd helaas. De beschrijvingen zijn ook hier onderaan te vinden.
+++++
Het dagkaartje voor het hele Waalse netwerk. Helaas alleen een kassabon. De aankoop was een beetje ingewikkeld omdat de baliemedewerker geen woord Engels, Nederlands of Duits kon spreken en ik geen Frans. Maar „2 x 1 Jour“ op een papiertje heeft hij wel begrepen.
We hebben de voorkant van het station bereikt. In een flinke regenbui reed no. 6103 II het viaduct vanuit station Villette neer. No. 6102 en 6103 I botsten overigens aan de kust op elkaar, intacte delen van de 6103 vervingen kapotte delen van de 6102. Vervolgens werd ter vervanging van de 6103 een nieuw voertuig besteld, dit werd 1984 afgeleverd. We zien hier dus de 6103 II, het nieuwste voertuig van de metro Charleroi. Overigens leuk dat er nog altijd voertuigen geschilderd in de oude NMVB-kleuren (Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen, Société nationale des chemins de fer vicinaux) zijn.
De seinen, best eenvoudig. Voorseinen zijn er niet zoals ik heb gezien, er wordt altijd een voldoend lage snelheid gesignaleerd om op tijd te kunnen stoppen.
De lijn van de M1 en M2 naar Anderlues was het eerste volledig afgewerkte metrotracé in Charleroi. Te station Pétria eindigt het metrotracé en de metro's wisselen op een buurtspoorweg naar Anderlues. Op de Kusttram na is dat het laatste overblijfsel van het enorme net van buurtspoorwegen in België in regulaire dienst.
Hier, te halte Jonction naast de remise, was een wissel van voertuig en bestuurder nodig. Vooraan staat het „nieuwe“ voertuig.
Anderlues, Monument. De reizigers moeten enkele meters ervoor het voertuig aan de dubbelsporige halte naast de Chaussée de Charleroi verlaten. Vervolgens wordt het traject weer enkelsporig en ter hoogte van het onderstation opnieuw dubbelsporig, waar de metro's de rijrichting wisselen. Dit voertuig rijdt nu weer terug naar Charleroi.
Hier mogen de reizigers weer instappen, rechts de Chaussée de Charleroi. Het meestal enkelsporige traject takt straks van de hoofdweg af en leidt door de plaats Anderlues voorbij aan de remise. Tussen Anderlues en Pétria is het traject weer enkelsporig naast de Chaussée de Charleroi.
Op de Rue de la Station kwam ons een voertuig met reclame voor de nieuwe lijn-nummers (M1 t/m M4) tegen.
Oude NMVB-signalering voor het enkelsporig traject. De sectie wordt ingeschakeld, vervolgens krijgt het voertuig groen (links te zien) en rechts wordt het sein op rood gezet om te voorkomen dat andere voertuigen kunnen opvolgen. In de tegenovergestelde richting wordt natuurlijk alles rood en aan het einde van de sectie weer alles gedoofd. Simpel, maar het werkt blijkbaar.
Het „ancienne“ (voormalige) station van Anderlues.
Bij de remise Anderlues hadden we geluk: Stel 6141 werd recentelijk weer in dienst gesteld (ik vermoed voor de opening van lijn M3) en nieuw(!) in de NMVB-kleuren geschilderd.
Ook een bedaagde bus van de TEC Charleroi was te zien.
We zien de remise. Door werkzaamheden aan de lijn naar Gosselies is dit het enige per spoor bereikbare depot. De hoofdwerkplaats Jumet is uitsluitend per dieplader te bereiken. Richting Jumet en Gosselies wordt de voormalige tramlijn (alleen in gebruikt voor lege ritten van/naar het depot) verbouwd tot een hoogwaardig tramlijn met sporen naast de Chaussée de Bruxelles. Te station Piges takt deze lijn af van de lijn naar Anderlues. Te Waterloo is er al een oprit uit de tunnel gebouwd voor een geplande „echte“ metro naar Gosselies, maar dit wordt nu zeker nooit gebouwd. Zie ook het sporenplan.
Station Beaux-Arts bevindt zich in het noordwesten van de Centrale Ring en is het grootste ondergrondse station van de Metro Charleroi. De lijnen M2 en later M3 bereiken dit station via station Sud (centraal station), Villette en Ouest, rijden zonder stop door, gebruiken de ondergrondse keerlus, stoppen en rijden verder richting Anderlues resp. Gosselies.
Zelfs een expositie-spoor is er.
De andere richting. Het spoor links wordt gebruikt voor treinen naar de keerlus en het spoor helemaal rechts wordt niet meer planmatig gebruikt.
Er zijn ook vele bussen.
We zijn station Beaux-Arts op het dak geklommen. Links naar Ouest, Villette en Sud, rechtdoor naar Piges, Gosselies en Anderleus. Op de foto is de M1 te zien, deze rijdt op de Centrale Ring tegen de klok in en bereikt station Beaux-Arts pas tot slot. Maar de M2 doet het anders en stopt er twee keer, tot begin en tot slot van haar reis langs de Centrale Ring zoals boven beschreven.
En opnieuw een bus.
Het mooiste van de stad. Een kleine stadswandeling was niet de moeite waard, door het weer en de „schoonheid“ van deze stad. We zien de Belfort van Charleroi, deel van het UNESCO-werelderfgoed „Belforten in België en Frankrijk“.
De ingang van het metrostation. Mooi...
Dat was deel twee van drie. We maken weer een pauze en zetten onze reis door Charleroi vervolgens de laatste keer voort.
Reacties, suggesties en opmerkingen zijn altijd welkom.
Groeten,
Fabian