Afgelopen zaterdag hebben we Charleroi en de Charleroise metro bezoekt. Er zijn grote plannen geweest, wat helaas leidde in volledig afgebouwde trajecten die nooit in bedrijf gingen. Helaas viel het weer niet mee en daardoor zijn de foto's iets minder mooi. Maar ik hoop, dat het toch wél meevalt.
Deel 1 (van 3) is alleen over de weg ernaartoe, via Düsseldorf, Aken en Luik.
De beschrijvingen bevinden zich onder de beelden.
's morgens hebben we op de luchthaven van Düsseldorf „ontbeten“, maar helaas ging het gelijk mis in de Skytrain: Vóór station „Parkhaus P4“ remde de trein hard, maar trok weer op. Vervolgens remde hij niet op tijd en reed enkele meters het station voorbij. De deuren waren natuurlijk dicht, niemand kon in en niemand kon uit. Uiteindelijk reed de computergestuurde trein weer zo'n 50 meter terug, weer richting het station en stopte dit keer juist. Een monteur kwam en bevrijde ons, want de deuren gingen natuurlijk niet automatisch open. Ik vraag me af hoe dat kon gebeuren? Volgens mij mag het niet en kan het ook niet dat de computer een fout maakt en „vergeet“ te remmen. Als ie een station 4 meter kan voorbijrijden, waarom niet ook 40 meter? En als dat het eindstation is, is het einde verhaal...
Vervangende bussen zijn natuurlijk noodzakelijk geweest en kwamen ook spoedig. Tja, maar ons aansluiting op station Düsseldorf Flughafen zijn we natuurlijk kwijt geraakt wat resulteerde in een vertraging van twee uur (de trein Aken–Luik rijdt alleen 1x/2u).
Uiteindelijk Liège-Guillemins (Luik) bereikt. Een foto van onze IR q naar Aken was natuurlijk verplicht.
Een impressie...
...en de L-trein naar Borgworm (Waremme).
Deze reed naar Liège-Palais.
Net als deze, maar een Break i.p.v. een klassieke.
Onze IC D richting Namen–Doornik kwam het station binnen.
Gare de Huy, Station Hoei, Bahnhof Huiuiui. ;-)
Charleroi-Sud hebben we op tijd bereikt en kwamen deze MS 73CR gekoppeld met een Varkensneus (MS 75) als Intercity naar Brussel–Antwerpen tegen.
Altijd leuk deze combinatie. Techniek gezien bijna identiek, maar buiten en binnen totaal verschillend.
De achterkant.
Charleroi-Sud, de „corridor onder de sporen naar Namen“.
De vertrekstaten, de foto was eigenlijk alleen bedoeld voor mijn archief.
Het weer was miserabel, de stad is blijkbaar niet bepaald mooi en een snelweg over het station. Helaas stemmig en niet bijzonders uitnodigend.
De nieuwe reeks HLE 18 (Siemens Eurosprinter 2007), vermoedelijk later op weg als IC naar Antwerpen-Centraal.
En de achterkant van het station met de stoptrein naar Fleurus en Ottignies langs een heel mooie lijn.
Dat was deel 1. Deel 2 en 3 volgen straks en zijn dan ook werkelijk over de Metro Charleroi.
Groetjes,
Fabian