Hallo,
een week geleden ben ik voor een dagje uit in de regio Eifel geweest.
Duisburg Hbf. NS-Treinstel 4651 "Amsterdam" als ICE 105 richting Basel. In de toekomst wordt de dakconstructie gesloopt en nieuw gebouwd, het foto is dan niet langer mogelijk.
De wordt in Bonn Hauptbahnhof klaar gezet. Zwee stellen BR 644, ik had 643 verwacht.
Tussenstop in Dernau langs de Ahrtal-Bahn. Doordeweeks eindigt hier de trein vanuit Remagen en een keer per uur rijdt de trein uit Bonn verder naar Ahrbrück. Net achter het station zou de het baanvak bereiken.
Bahnhof Ahrbrück. Formerly known as Brück (Ahr).
Heden eindigen alle treinen in Ahrbrück. Tot 1985 ging de lijn verder naar Adenau en via andere spoorlijnen naar Gerolstein langs de Eifelstrecke Köln - Euskirchen - Gerolstein - Ehrang - Trier.
Interieur van de Baureihe 644. In tegenstelling tot de Baureihe 643, die b.v. Enschede en Heerlen in Nederland bereikt, is de Baureihe 644 voorzien van dieselektrische i.p.v. dieselmechanische aandrijving. Daardoor kunnen ze sneller optrekken en zijn geschikt voor de Keulse S-Bahn (lijn naar Marienheide).
Aankomst op het gemoderniseerde station Bad Neuenahr.
In Bad Neuenahr zijn nog altijd armseinen te vinden. De om het uur rijdende "korte" trein Remagen - Dernau komt binnen. In de Achtergrond de BAB 61.
Gemoderniseerd maar de oude sfeer is er nog altijd.
Zelfs loketten zijn er in dat kuuroord.
De andere kant van het gebouw. Het stationsgebouw is nog altijd in gebruik door de spoorwegen, alleen wordt het via het buur-gebouw betreden.
De trein uit Dernau vertrekt naar Remagen, in de achtergrond het seinhuis. Tussen Remagen en Walporzheim is de lijn dubbelsporig en een van drie lokaalspoorwegen (Nebenbahn) met twee sporen in Duitsland.
Nu hebben we Remagen bereikt, langs de Linke Rheinstrecke Köln (Keulen) - Koblenz - Mainz.
IC 2026 naar Hamburg-Altona rijdt door. Mooi te zien, de grote sein-kraanarm met een Sperrsignal alleen voor de Mittelrheinbahn, die hier richting Keulen haar treinen met een 2e treinstel combineert.
Het Hausbahnsteig.
We zijn verder naar Keulen om met de spitstrein naar Euskirchen mee te gaan.
In Köln Messe/Deutz zal deze trein binnenkort het Centraal Station bereiken.
Net als de Mittelrheinbahn naar Bonn, Remagen, Koblenz en Mainz.
Onze trein. Vandaag de enige trek/duw-trein op de Eifelbahn. Deze rijdt 's morgens naar Euskirchen, terug naar Keulen en vervolgens naar Overath en 's avonds weer een slagje Euskirchen. - Omdat er tekort aan treinstellen is.
Mooi, door gebrek an 2e-klas-zitplaatsen zijn die 1e-klas-coupés vrijgegeven voor 2e-klas-reizigers.
De trein reed tot Euskirchen, we zijn verder met de bus naar Bad Münstereifel:
De Werther Tor.
In ieder geval de moeite waard is de mooie binnenstad van Bad Münstereifel. In Bad Münstereifel wordt de Eifel meer en meer heuvelachtiger.
Station Bad Münstereifel, áltijd eindpunt van de spoorlijn uit Euskirchen. Hier eindigen de Talent-treinen uit Bonn, rijden terug naar Euskirchen, wisselen de rijrichting en gaan verder naar Bonn. Lijn RB23 Voreifel-Bahn.
We komen aan in Euskirchen. Euskirchen ligt aan de Köln - Trier en verder aan de al genoemde spoorlijnen naar Bad Münstereifel en de spoorlijn naar Bonn. Ook is er een toeristische spoorlijn naar Düren.
De RB24 Eifel-Bahn uit Kall wordt in Euskirchen met een 2e treinstel gecombineerd en rijdt verder naar Keulen.
De andere kant op, naar Gerolstein.
De trein naar Bonn vertrekt.
Het centrale seinhuis Euskirchen werd 1973 in werking gesteld. De treindienstleiter is verder ook zgn. Zugleiter van de lijn naar Bad Münstereifel, waar vereenvoudigde centrale verkeersleiding (Zugleitbetrieb) aanwezig is.
Het hele station werd de afgelopen jaren grondig vernieuwd.
3 x 643.2 uit Keulen eindigden hier. Dat zijn die tweedelige treinstellen, die ook naar Heerlen komen.
De RE12 Eifel-Mosel-Express van Trier naar Keulen. Met een reistijd van duidelijk minder dan drie uur de snelste verbinding op de Eifelstrecke.
"Onze" trein komt terug uit het opstelterrein. De 218 461 is gehuurd uit Kempten (Allgäu).
Inmiddels een zeldzame aanblik op dit station.
Tja, en uiteindelijk ging het toch weer mis. Bij aankomst in Keulen Centraal bleek, dat iets aan de hand is. Onze trein stopte helemaal aan het einde van het perron en de perrons werden deels met drie treinen per perron bezet... Er zijn personen op het spoor rond gewandeld en hebben het hele verkeer tussen Hbf en Deutz voor ongeveer een uur geblokkeerd. :-(
Dat heb je dan...
Gelukkig hoefden we niet in Keulen overnachten en hebben ons bestemming netjes bereikt.
Groeten,
Fabian