Ieder nadeel zijn voordeel

Ervaringen van conducteurs, machinisten, buschauffeurs; Alle verhalen en bijdragen van OV-personeel bij elkaar.

Ieder nadeel zijn voordeel

Berichtdoor OVE Redactie » Ma 26 Jan 2015 11:15

Ieder nadeel zijn voordeel

Tijdens mijn controleronde in de Sprinter van Utrecht naar Zwolle valt het me net voor het stationnement op dat er iemand van de benedenverdieping naar de bovenverdieping wandelt waar ik net ben geweest. Na het stationnement besluit ik een kijkje te gaan nemen. Er zit een man op de stoel die niet lang daarvoor nog vrij was. De man kijkt een beetje geschrokken op en geeft meteen zijn identiteitskaart; hij probeerde de controle te ontlopen.

Denken mensen echt zo kortzichtig? Ja, dat doen ze. Zo hebben we tegenwoordig de OV-Chipkaartpoortjes op een flink aantal stations. Op sommige stations zijn ze ook daadwerkelijk gesloten. Zo ook in Enschede. Maar dat weerhoudt mij er niet van om in die regio alsnog te controleren. Zo tref ik een jongen, net na vertrek uit Enschede, met een OV-Chipkaart waar helemaal geen saldo op staat. Op de vraag hoe hij dan door het poortje is gekomen lacht hij wat schaapachtig. Hij staat nu toch een beetje voor paal, zeker ten opzichte van zijn vriendin die tegenover hem zit. Die kijkt hem verbaasd aan. Met een bon op zak stapt hij de trein uit.

Afbeelding

Ik kom aan met de Sprinter naar Rotterdam op het station van Schiedam Centrum. V&S meldt zich via de portofoon en wil graag mijn trein controleren. Ik geef ze daar toestemming voor en ze stappen in, waarna ik de deuren sluit. Kennelijk zijn de zwartrijders in de omgeving op hun hoede, want voordat ik alle deuren heb kunnen sluiten stappen er toch nog gauw even drie uit. En een collega van V&S ook. Op verzoek laat ik de deuren weer ontgrendelen, waarna de groep V&S weer uitstapt. Ik vertrek in mijn eentje richting Rotterdam. Even later spreek ik de groep alsnog in Rotterdam. Drie personen zonder kaartje die ze op deze manier toch nog even gesproken hebben en voorzien van een bon. Wat moet dat toch onrustig reizen...

Onderweg naar Roosendaal komt er een melding op de Railpocket binnen: Er is een aanrijding met een auto bij Etten-Leur. Als ik vanuit Dordrecht in Roosendaal aankom, begin ik te bellen wat de vooruitzichten zijn en wat de Bijsturing van me verwacht. Ze besluiten me met de Intercity die extra in Lage Zwaluwe zal stoppen naar Lage Zwaluwe te laten reizen om daar over te stappen naar Breda, waar ik dan mijn trein richting Nijmegen op kan halen. Met die Intercity komen we iets aan de late kant aan in Lage Zwaluwe, dus ik besluit portofonisch contact te zoeken met de conducteur van de Sprinter naar Breda. Die geeft aan op ons te wachten, zodat iedereen kan overstappen zonder in Lage Zwaluwe in de kou te hoeven staan. Als iedereen is overgestapt, vertrekken we snel. Net voor Breda roep ik om dat de trein naar Tilburg op spoor 4 zal staan te wachten. Zodra iedereen in Breda de overstap heeft weten te maken, vertrekt ook die trein. Iedereen die dus op tijd in Roosendaal was om de Intercity richting Amsterdam te halen die 10 minuten eerder vertrekt dan de trein naar Zwolle normaal doet, kon zijn extra reistijd beperken tot slechts een half uur. Zie daar ook de reden om redelijk op tijd op het station te zijn: Mochten er dan dingen anders gaan dan normaal, dan heb je de buffer om naar een alternatief te zoeken.

Het voordeel van niet al te vroeg te werken is dat op dagen dat er 's ochtends miserie is op het spoor, je daar 's avonds vrij weinig last meer van hebt, afhankelijk van de omstandigheden natuurlijk. Daar waar afgelopen zaterdag het halve spoor 's morgens plat lag vanwege de winterse omstandigheden, daar reed ik 's middags gewoon met mijn trein door het niet eens zo winterse landschap, want de dooi had al vroeg ingezet. Het is erg rustig in de trein, want de meeste mensen blijven op dit soort dagen thuis en al helemaal als ze weten dat er problemen zijn op het spoor. Dat maakt het voor mij mogelijk om op mijn gemak de treinen te controleren en mensen wat uitgebreider te woord te staan. Zo heeft ieder nadeel zijn voordeel!

Mikos, Hoofdconducteur
___________________________________________________________________________
Iedere twee weken verschijnt er een column op ons forum. Lees de eerdere columns hier. Wil je ook bijdragen als medewerker of juist als reiziger? Neem dan contact met ons op!
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 162
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Terug naar Vanaf de Werkvloer

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth