Informatie

Ervaringen van conducteurs, machinisten, buschauffeurs; Alle verhalen en bijdragen van OV-personeel bij elkaar.

Informatie

Berichtdoor OVE Redactie » Ma 20 Okt 2014 09:44

Informatie

De blaadjes vallen weer van de bomen, de temperatuur zakt langzaamaan weer en de truien mogen uit de kast; de herfst is weer begonnen. Traditiegetrouw krijgen we op het spoor dan last van gladde sporen, dan wel door de gevallen bladeren, dan wel door de motregens. Maar meer daarover natuurlijk in Onder de loep: Herfstweer.

Afbeelding

Om te voorkomen dat er tijdens deze veelal drukkere periode scheve verhoudingen ontstaan, wordt de treinenloop extra goed in de gaten gehouden. Als je dan toch met afwijkend materieel op pad gestuurd wordt, is de kans wat groter dat er iets aan gedaan zal worden. Zo ook laatst, toen ik met een VIRM (Kijk hier voor de materieelsoorten) met de Sprinter van Amersfoort naar Hoofddorp moest. Nadat ik mijn controleronde had gedaan, werd ik opgebeld door de Bijsturing. Daar hoort natuurlijk geen VIRM te rijden, dus zou ik op de terugweg in Amsterdam uitlopen en de reizigers overstappen op de gebruikelijke SGM die er hoort te rijden. De informatie was dat we op spoor 2b binnen zouden komen en de reizigers dan naar spoor 10 konden overstappen. Dat is goed om te weten, want dan kun je de bestemmingsaanduiding op de trein aanpassen en de reizigers vooraf informeren. Even later werd ik teruggebeld dat ze hadden weten te regelen dat de doorgaande sprinter naar Amersfoort niet van spoor 10, maar van spoor 5b zou vertrekken. Dat scheelt de reizigers toch weer een heel stuk lopen. Op de terugweg op Schiphol heb ik het al in twee talen omgeroepen, dat doe ik uiteraard net voor Amsterdam Centraal nog een keer. De hele trein stroomt leeg, vooral toeristen die op visite zijn. Maar een groot deel stapt ook over naar spoor 5, waar netjes 2 stellen SGM klaar staan om richting Amersfoort te rijden. De verlichting in mijn dubbeldekker gaat uit, we roepen voor een derde keer om dat de trein in Amsterdam blijft en iedereen moet uitstappen en daarna sluit ik de deuren. Terwijl ik het geheel op spoor 5 gadesla, blijkt er nog een toerist in mijn trein te zitten die drie omroepen in twee talen heeft gemist en niet begrijpt dat als iedereen uitstapt en de verlichting in de trein uitgaat, ook hij uit moet stappen. We helpen hem de trein nog maar even uit en zijn verbaasd dat hij dan nog durft te vragen waar de trein naar Amersfoort is. Tsja... Van de omwisselingsactie blijft trouwens weinig over, wanneer blijkt dat van de doorgaande trein het voorste stel defect is en af moet worden gerangeerd. Zo valt de praktijk van deze, in theorie goed opgezette, toch weer wat minder goed uit dan gehoopt. De trein vertrekt behoorlijk vol met één stelletje richting Amersfoort.

Wie mij uit kan leggen waarom reizigers denken dat ze best met andermans OV-Chipkaart kunnen reizen, die mag zich melden. Ik ben aan het controleren in de Intercity van Amsterdam naar Amersfoort. Er zitten vrij veel dagjesmensen in en de trein is goed bezet. Net na Hilversum kom ik bij een man die mij een persoonlijke OV-Chipkaart geeft, waar de foto van een vrouw op staat. Als ik hem vraag hoe dat zit, vertelt hij dat zijn eigen kaart defect is gegaan en hij nu die van zijn vrouw maar gebruikt. Als ik daarop reageer dat dat helemaal niet mag, vraagt de man verontwaardigd hoe hij het dan zou moeten doen. Nou, vooral niet op andermans kaart gaan reizen. Ik besluit de kaart in te trekken, maar dat wordt al helemaal niet gewaardeerd. Een andere reizigster begint zich er tegenaan te bemoeien met zoiets als "Maar er wordt toch voor de reis betaald?" en ze vindt me eigenlijk maar vervelend. Dat doet niets af aan het feit dat de man misbruik maakt van het vervoerbewijs van iemand anders. Vervolgens krijg ik van alles wat er in de media gezegd wordt over de OV-Chipkaart naar mijn hoofd en krijg ik het idee dat de beste man denkt dat ik dat ding ontworpen heb. Ik negeer de opmerkingen maar en schrijf de man een kaartje en intrekkingsbewijs uit. Als ik vervolgens de bemoeizuchtige vrouw controleer, krijg ik van haar een heel minzame blik. Ze vindt dat ze ook klant is en er dus iets over te zeggen heeft, zo kwam tijdens de situatie naar boven. En zo ben en blijf je als conducteur altijd de boeman.

Mikos, Hoofdconducteur
___________________________________________________________________________
Iedere twee weken verschijnt er een column op ons forum. Lees de eerdere columns hier. Wil je ook bijdragen als medewerker of juist als reiziger? Neem dan contact met ons op!
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 163
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Terug naar Vanaf de Werkvloer

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth