Klanten

Ervaringen van conducteurs, machinisten, buschauffeurs; Alle verhalen en bijdragen van OV-personeel bij elkaar.

Klanten

Berichtdoor OVE Redactie » Ma 06 Okt 2014 10:53

Klanten

Vaak heb ik omschreven welke soorten reizigers er zijn. Dat varieert per regio, per trein en ook per moment. Veelal zijn het leuke reizigers, sommige hebben een gebruiksaanwijzing en met sommige kun je dus echt helemaal niks beginnen. En dan moet je net een beetje geluk hebben om soms toch voor elkaar te krijgen wat je wilt bereiken. Het is altijd maar weer afwachten.

Ik ben aan het controleren in de Sprinter van Nijmegen naar Zutphen en net na Velp komt ik in het voorste rijtuig. Als ik mezelf aankondig, zie ik aan het einde van het rijtuig twee personen meteen naar de dichtstbijzijnde deur vertrekken. Ze hebben de pech dat iedereen in het rijtuig een kaartje heeft en dat ik voor Rheden al bij ze ben. Als ik ze vraag naar hun vervoerbewijs komt er quasistoer uit dat ze die niet hebben. Terwijl ik mijn Railpocket opberg om te zien waar ik met deze twee personen uit ga komen bekijk ik ze eens goed. Ze komen me vrij jong over. Na wat doorvragen blijken ze helemaal niks bij zich te hebben en er in Rheden uit te willen. Omdat we direct achter de machinist staan komt hij na stilstand in Rheden uit de cabine kijken waarom hij de deuren van mij dicht moest houden. Als ik met de Veiligheidscentrale bel begint het ondervragingsgesprek: Wie ze zijn, wanneer en waar ze geboren zijn en wat andere controlevragen. Wat ze opgeven is gelukkig juist, dan kan ik de gegevens overnemen om ze allebei een Uitstel van Betaling uit te schrijven. Met een preek voor deze veertienjarige(!) reizigers, die behoorlijk onder de indruk waren van het feit dat echt de hele coupé naar ze keek, mogen ze de trein verlaten. Allebei een behoorlijk duur treinkaartje rijker. De totale schade bedraagt 8 minuten vertraging, maar in Zutphen haalt iedereen de aansluitingen. En het gesprek van de dag in de coupé zelf was dat ze wel erg jong waren. Maar ik denk niet dat ze dat nog eens doen...

Afbeelding

Soms worden dienstkaartjes aangepast als er zich een verstoring voordoet. De ene keer is dat in je nadeel en moet je tijd bijleggen aan het einde van je dienst. Soms houdt het in dat er in overleg gevraagd wordt om een korte overstap te maken en een andere trein te rijden dan in eerste instantie de bedoeling was. Dat levert wel eens aparte situaties op, waarin je ineens totaal ergens anders terechtkomt dan je dacht. Soms moet je overstappen op plekken waar je dat normaal niet of nauwelijks doet. Zo kreeg ik recentelijk tijdens mijn rit naar Rotterdam om in Gouda over te stappen op de trein terug naar huis. Door een aanrijding bij Oudenbosch kwam een Groningse conducteur niet op tijd bij zijn trein. Met kunst en vliegwerk werd een Rotterdamse collega geregeld om de Intercity naar Zwolle tot aan Gouda te rijden, zodat ik die trein in Gouda over zou kunnen nemen en mee naar Zwolle kon brengen. Een Rotterdamse collega zou dan de Intercity naar Rotterdam meenemen vanaf Gouda en de Groningse collega zou dan vanaf Rotterdam de laatste trein naar Groningen brengen. De Groningse collega zou op die manier een uur later in Groningen zijn, maar er zat nu eenmaal niets anders op. Zo zie je maar wat een logistiek proces er bij komt kijken om na een verstoring iedereen op de juiste plaats te krijgen, maar ook vooral om in de tussentijd de treinen allemaal bemenst te laten rijden.

Heel af en toe heb ik ook een reservedienst: Je bent gedurende acht uur aanwezig en kunt door de Bijsturing ingezet worden als er een trein zonder conducteur komt te zitten, door bijvoorbeeld een verstoring, maar ook als er iemand ziek wordt. De ene keer zit je acht uur voor uiteindelijk niks op je standplaats. De andere keer ben je nog niet in dienst gemeld of je hebt al een takenpakket voor de boeg en ben je van begin tot eind geen moment op je eigen standplaats. Mijn laatste reservedienst begon ook met een dienstkaartje. Gelukkig niet meteen, dus ik had nog tijd om wat verplichte administratieve zaken af te ronden. Maar de Railpocket bleef niet stil, want in een half uur tijd werd het dienstkaartje dat ik in eerste instantie had ontvangen wel vier keer gewijzigd: Dan niet als extra mee, maar zelf als conducteur. Dan weer niet met de Sprinter maar met de Intercity... Uiteindelijk kom ik met een Lelystadse conductrice op de Intercity van Lelystad naar Leeuwarden terecht. We krijgen de trein overgedragen en besluiten het achterste treinstel te controleren, ook omdat die er in Zwolle af gaat en we de reizigers dan kunnen informeren. Ik tref een man zonder geldig vervoerbewijs en dus schrijf ik hem een Uitstel van Betaling, waarna we verder konden met onze controleronde. Een heleboel reizigers met goedkope Kruidvatkaartjes waren weer op pad. Totdat ik in de eerste klas een jongeman aantref zonder geldig vervoerbewijs. Als mijn collega van beneden komt en naar boven kijkt waar ik blijf, trekt ze een grimas. Zij hoeft steeds niks te schrijven en ik tref ze allemaal. Altijd reden tot wat hilariteit onderling. Aan het eind van de dienst ga ik voldaan naar huis; ik ben niet helemaal overbodig geweest en heb hier en daar mooi kunnen helpen tijdens de ritten. Zo is een reservedienst wel leuk!

Mikos, Hoofdconducteur
___________________________________________________________________________
Verhalen in Vanaf de Werkvloer komen onder andere uit de Besloten Personeelsdelen voor OV-personeelsleden. Wil je ook (eventueel anoniem) bijdragen aan Vanaf de Werkvloer? Vertel dan je verhaal in de Besloten Personeelsdelen. Voor toegang vragen we je om een kopie of scan van je personeelspas in te sturen. Reageren op de bijdrage kan in dit topic.
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 163
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Terug naar Vanaf de Werkvloer

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth