Verstoring

Ervaringen van conducteurs, machinisten, buschauffeurs; Alle verhalen en bijdragen van OV-personeel bij elkaar.

Verstoring

Berichtdoor OVE Redactie » Ma 28 Jul 2014 11:11

Verstoring

Er zijn speciale situaties, waaruit blijkt dat we als Nederlanders toch nog wel gebroederlijk met elkaar om kunnen gaan. Na de ramp met vlucht MH17 stond het hele land op zijn kop en ging de televisieprogrammering om. Wat ik daarvan heb meegekregen was een minuut stilte tijdens de Vierdaagse in Nijmegen. Om tien voor acht werd door de speciaal voor de Vierdaagse geregelde stationsomroeper verteld dat we om acht uur een minuut stilte zouden houden. Klokslag acht uur stonden de treinen rondom Nijmegen stil. En niet alleen die waren stil; ook werkelijk álle reizigers op het dat moment behoorlijk drukke station waren muisstil. Een minuut later werd dat afgerond met een mooi applaus. Kippenvel, kan ik je vertellen.

Het is zondagavond, ik ben in Den Helder. Op tijd zijn de machinist, zijn leerling en ik bij de trein en ik roep om dat de trein naar Nijmegen zal gaan rijden. Net voor vertrektijd zie ik echter dat het sein nog rood is. Meestal wil dat zeggen dat er iets aan de hand is. Ik kijk op de Railpocket en zie dat de trein uit Alkmaar een kwartier later is. Omdat het boven Heerhugowaard enkel spoor is, behalve op de stations, betekent dat waarschijnlijk dat we moeten wachten. Ik laat de machinist navraag doen bij de treindienstleider en die weet te vertellen dat we inderdaad nog even moeten wachten op de trein uit Alkmaar. Daarna kunnen we weg, zo zegt de treindienstleider. Maar op dat moment zie ik de informatie op de Railpocket veranderen, zie ik het bord boven het perron veranderen naar de Intercity van een uur later en begint de stationsomroep te vertellen dat wij door een overwegstoring niet zullen rijden. Fijn. Ik roep om dat we waarschijnlijk niet zullen rijden, dat ik nog geen aanvullende informatie heb, maar dat ik die om zal roepen zodra ik die heb. Ik loop naar de machinisten en krijg in de tussentijd een nieuw dienstkaartje; de trein van Den Helder naar Amsterdam is er uitgehaald en ik moet maar zien hoe ik in Amsterdam kom, is min of meer wat er staat.

Afbeelding

Na wat heen en weer bellen wordt duidelijk dat we inderdaad niet zullen rijden. De trein uit Alkmaar is in de tussentijd met twintig minuten vertraging binnengekomen en dus staat station Den Helder nu vol. De machinisten krijgen uiteindelijk te horen dat ze een uur later pas hoeven te vertrekken en lopen richting het personeelsverblijf. Maar ik kan de reizigers niet zomaar achterlaten en besluit op het perron te blijven. Ik roep om dat de eerstvolgende trein naar Amsterdam en Nijmegen mogelijk de trein aan de overzijde van het perron is, waarna de reizigers allemaal overstappen. Dan branden ze los met hun vragen. Komen ze nog wel in Oisterwijk? Waarom rijdt er geen bus? Hoe lang gaat de storing duren? Dan nog een handvol toeristen die graag willen weten wat er is... En in de tussentijd vertelt de stationsomroep dat er door een overwegstoring geen treinverkeer mogelijk is tussen Den Helder en Schagen en dat NS geen alternatief kan bieden. Wat dat ook voor hoopgevend bericht mag zijn.

Ik sta de reizigers allemaal te woord en ondanks dat er een aantal duidelijk niet tevreden zijn met de situatie en dat ik ze inhoudelijk eigenlijk geen informatie kan geven, blijven ze redelijk rustig. Ze zien ook wel in dat ik er niks aan kan veranderen. Ik adviseer ze lekker te gaan zitten in de trein en mijn omroepberichten af te wachten. Ik bel nog wat heen en weer en krijg mondjesmaat informatie. De vraag waarom er geen bus ingezet wordt valt nog een paar keer. De informatie op de Railpocket vertelt me ondertussen dat er tot middernacht waarschijnlijk geen treinen zullen rijden. Als ik dan de Bijsturing nog een keer bel, blijkt dat er ineens een bus onderweg is. In zowel het Engels als het Nederlands roep ik dat om in de trein, waarna de trein leegstroomt. Gelukkig is het lekker weer, dat scheelt een hoop. Er doemt een bus op en alle reizigers stappen in. Een man of 60 stapt in, alle bagage gaat onderin en zodra ik zeker weet dat iedereen er is, vertrekt de bus met reizigers van 3 treinen. Er is geen onvertogen woord gevallen.

Samen met de Zutphense machinist die met de vertraagde trein is aangekomen wacht ik op de taxi die voor ons is besteld. Via de Afsluitdijk zal die ons naar Zwolle brengen. De reizigers zijn allemaal onderweg richting Schagen, waar ze de trein verder richting het zuiden kunnen nemen. Mochten ze de laatste trein missen, dan zorgt NS ervoor dat ze op het station van hun bestemming aan zullen komen. Om half elf is onze taxi er. En bij Kampen Zuid kruisen we de trein die ik eigenlijk als laatste moest rijden. Tegelijkertijd zijn we in Zwolle, dus ik heb geen vertraging gehad uiteindelijk. Maar ruim een uur lang zonder informatie in Den Helder staan en reizigers proberen te voorzien van informatie heeft dan wel een behoorlijk inbreuk op mijn energie gemaakt. Tijd om naar huis te gaan!

Vanwege de vakantieperiode neem ik ook even vakantie met mijn columns; in september ben ik weer terug! Iedereen een fijne zomervakantie toegewenst!

Mikos, Hoofdconducteur
___________________________________________________________________________
Verhalen in Vanaf de Werkvloer komen onder andere uit de Besloten Personeelsdelen voor OV-personeelsleden. Wil je ook (eventueel anoniem) bijdragen aan Vanaf de Werkvloer? Vertel dan je verhaal in de Besloten Personeelsdelen. Voor toegang vragen we je om een kopie of scan van je personeelspas in te sturen. Reageren op de bijdrage kan in dit topic.
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 163
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Terug naar Vanaf de Werkvloer

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth