Controle

Ervaringen van conducteurs, machinisten, buschauffeurs; Alle verhalen en bijdragen van OV-personeel bij elkaar.

Controle

Berichtdoor OVE Redactie » Ma 30 Jun 2014 11:20

Controle

Soms begin ik mijn dienst en zie ik op de Railpocket de melding dat er een of meerdere ernstige verstoringen zijn. Afhankelijk van de inhoud van mijn dienst hoop ik dan wel of juist niet dat ik last heb van die verstoringen. Maar soms begin ik mijn dienst en zijn er helemaal geen verstoringen. Dat zegt vaak ook iets over hoe de reizigers zijn: Als er niks aan de hand is, zijn ze rustig. Als er wel wat aan de hand is, levert dat vaak vragen op. Allemaal dingen waarop je je kunt voorbereiden en instellen.

Afbeelding

Ik mag naar Roosendaal, de trein is redelijk bezet. De rit verloopt voorspoedig, evenals de controlerondes. Net voor Nijmegen krijg ik de melding dat de bovenleiding defect is tussen Tilburg en Breda en dat we daardoor niet verder zullen rijden dan Tilburg. Via de omroep informeer ik de reizigers hier vast over, zodat ze straks niet voor een verrassing komen te staan. Aangekomen in Tilburg gaan mijn collega en ik op het perron staan om reizigers van informatie te voorzien. Er komt ook een man met een blindengeleidehond vragen hoe dat hij nu in Breda komt. De sprinter rijdt wel naar Gilze-Rijen, daar kunnen de reizigers overstappen op de bus naar Breda. Waarom er dan geen bussen tussen Tilburg en Breda rijden, is al snel de vraag. Als er alleen tussen Gilze en Breda gereden wordt, heb je veel minder bussen nodig dan voor de grotere afstand naar Tilburg. Dat snappen de meesten wel. De blinde man wil graag weten op welk spoor die sprinter dan komt. Ik verwijs hem naar de overzijde en vertel hem erbij dat hij de tweede trein moet hebben, want de eerste gaat maar tot Tilburg Universiteit. De man bedankt me en geeft zijn hond de opdracht naar de overkant te lopen. Vervolgens komen er nog wat vragen voorbij en dan zie ik ineens dat het informatiebord boven het perron verandert: De sprinter naar Universiteit is op wonderbaarlijke wijze verdwenen en de sprinter naar Gilze-Rijen wordt al aangekondigd. Dat heeft die blinde man natuurlijk nooit door, dus ga ik naar hem op zoek. En dat is nog niet makkelijk met een perron vol met reizigers. Uiteindelijk vind ik de man helemaal aan de andere kant dan waar ik hem eerst sprak en vertel ik hem dat hij toch de naderende trein moet hebben. De man bedankt me en stapt, met de rest van de meute, in. Vervolgens vertrekken wij ook weer, terug richting Zwolle.

Samen met een collega ga ik met de Intercity van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal. We krijgen een VIRM-VI mee, waarbij ik blij ben dat ik niet alleen ben; nu gaan we er toch een stuk sneller doorheen met controleren. We beginnen met onze ronde en meteen krijg ik de melding van een reiziger dat er iemand met een brandende sigaret in zijn mond zit. Het begint dus al goed. Bij de man aangekomen krijg ik een Uitstel van Betaling naar Rotterdam te zien. Hij heeft inderdaad een sigaret in zijn mond die al eens aan is geweest, maar ik heb niet het vermoeden dat hij in de trein zit te roken. Ik vraag hem wel de peuk uit zijn mond te halen, want het geeft een raar idee naar de andere reizigers. Dan treffen op het derde balkon een jongen die ervandoor gaat zodra wij eraan komen. Een balkon verder vinden we hem alsnog en hij blijkt geen kaartje te hebben. Dus schrijf ik die voor hem uit. Iets verderop tref ik een Duitser, die ook geen kaartje heeft. Na wat ge-heen en weer krijg ik zijn identiteitskaart en kan ik ook hem een kaartje schrijven. Vervolgens komen we in Gouda, waar net op het moment dat we de deuren sluiten nog iemand zijn leven waagt door tussen de sluitende deuren te springen. Veiligheid&Service is daarvan getuige en we spreken af dat zij de jongen de trein uit halen. De jongen is daar overduidelijk niet blij mee, maar dan moet je je maar gedragen. Als je toch tussen de trein en het perron valt of tussen de deuren komt te zitten... Dan krijgen we van een reizigster de melding dat er iemand zichzelf op het toilet verstopt en is voorzien van allemaal flesjes met drank waar hij kwistig mee rondspuit. Het balkon daarna is het toilet inderdaad bezet en ligt er het nodige vocht op de vloer. We besluiten de persoon die in de sanitaire ruimte aanwezig is toch maar te vragen naar zijn kaartje, zodat we de rest ook wat beter in kunnen schatten. Het blijkt een man, die meteen vertelt geen kaartje te hebben. Die schrijven we dus voor hem uit. Het alcoholgehalte blijkt wel hoog te zijn, maar niet enorm genoeg om nou te kunnen zeggen dat de man vervelend is. Maar hij moet er toch op Alexander uit. Als we dan in de achterste cabine aankomen, hebben we wel even tijd nodig om deze rit te kunnen verwerken. Wát een gedoe in veertig minuten tijd...!

Mikos, Hoofdconducteur
___________________________________________________________________________
Verhalen in Vanaf de Werkvloer komen onder andere uit de Besloten Personeelsdelen voor OV-personeelsleden. Wil je ook (eventueel anoniem) bijdragen aan Vanaf de Werkvloer? Vertel dan je verhaal in de Besloten Personeelsdelen. Voor toegang vragen we je om een kopie of scan van je personeelspas in te sturen. Reageren op de bijdrage kan in dit topic.
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 156
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Terug naar Vanaf de Werkvloer

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth