Rondje Nederland

Ervaringen van conducteurs, machinisten, buschauffeurs; Alle verhalen en bijdragen van OV-personeel bij elkaar.

Rondje Nederland

Berichtdoor OVE Redactie » Ma 19 Mei 2014 17:57

Rondje Nederland

Als conducteur kom je, afhankelijk van je standplaats, op heel veel plaatsen in Nederland. Het hangt van de grillen van de dienstindeler af welke diensten je krijgt, maar daarbij kijken ze vooral naar de werktijden en niet naar de inhoud van de diensten. Zo kan het zijn dat je de hele week in Amsterdam zit, of de hele week in Eindhoven. Het is maar net wat de inhoud van de dienst is. Zo kom je een hele periode ergens niet en dan ineens weer wel. Zo'n haat-liefdeverhouding heb ik met Enkhuizen. Voor de Hanzelijn geopend werd, kwamen we daar niet. Hooguit in Hoorn. Maar tegenwoordig dus wel. In de afgelopen drie weken drie keer. Dus voorlopig waarschijnlijk weer niet.

Het heeft het voordeel dat je niet te vaak ergens komt. Aan de andere kant heeft vaak ergens komen het voordeel dat je de situatie beter kent en vaak ook de reizigers. Op die manier leer je ook je pappenheimers kennen. Zo controleerde ik deze week tussen twee stations en trof ik een man die ik drie weken geleden een uitstel van betaling heb geschreven omdat hij toen een anonieme OV-Chipkaart aan mij toonde waar geen reisrecht op stond. Ik heb hem daarbij uitgelegd hoe hij de kaart alsnog moest activeren om hem in de trein te kunnen gebruiken. Toen ik hem deze week aantrof, zat hij met een vriendin in de trein. Hij gaf me twee kaartjes naar zijn eindbestemming. Met korting. En meteen het verhaal erbij dat hij zijn kortingskaart vergeten was. Maar wacht eens, jij hébt helemaal geen kortingskaart! Toen hij doorhad dat ik het was, gaf hij het sprookje meteen op en werkte hij mee om opnieuw een uitstel van betaling te ontvangen. Ik heb ze allebei daarna het advies maar gegeven om echt te gaan kijken naar een kortingskaart, want op deze manier is hij al ruim 70 euro kwijt aan kaartjes. Hij zou er serieus naar gaan kijken. Ik ben benieuwd naar de volgende keer dat ik hem tref...

Afbeelding
Woensdagmiddag. Dat is geen weekend. En dus is een goedkope dagkaart van het Kruidvat die geldig is op één zaterdag of één zondag, niet geldig. De beste man vond het al zo raar dat de kaart niet in wilde checken, dus had hij hem maar netjes afgestempeld. Op dat soort momenten kan ik wel eens diep zuchten: Het staat er nota bene op!

In de trein van Amersfoort naar Amsterdam kom ik een jongen tegen. Hij heeft netjes een kaartje voor zijn fiets gekocht. En voor zichzelf een enkele reis met korting van Zwolle naar Amsterdam Muiderpoort. Die geeft hij ook, samen met zijn OV-Chipkaart. Op de kaart staat geen enkel spoor van een kortingskaart. Als ik daarover begin, spreekt de jongen ineens heel slecht Nederlands. Tsja. Als ik vervolgens begin over het meenemen van een fiets midden in de middagspits, snapt hij er zogezegd helemaal niks meer van. En hij zit ook nog eens in de verkeerde trein, want we stoppen helemaal niet op Muiderpoort. Als ik hem voor de keuze stel om in Hilversum uit te stappen, te wachten tot 18 uur en in de tussentijd maar een nieuw kaartje zonder korting te kopen, begint hij te morren dat hij zijn kaartje terug wil en wel aan iemand kan vragen of hij daarmee mee kan reizen. Maar zo werkt het niet. Ik mats je op zich al een bon van 35 euro en dan nog eisen gaan stellen ook. Hij zegt in Hilversum uit te stappen en een nieuw kaartje te gaan halen. Als we even later in Hilversum zijn, stapt hij daadwerkelijk uit. Hij kiest eieren voor zijn geld. En dat scheelt hem een bak met centen.

Ik kom vanuit Enkhuizen met twee treinstellen richting Amsterdam. Omdat op Amsterdam Centraal het achterste treinstel achterblijft, besluit ik na Amsterdam Sloterdijk dat treinstel nog even te controleren en iedereen die verder wil richting Hilversum en Amersfoort erop te wijzen dat ze dan over moeten stappen op het voorste treinstel. Zodra ik de coupé binnenloop en met controleren begin, is er achterin hetzelfde rijtuig meteen een hoop consternatie; er staan een aantal personen op die van me wegwandelen. Ik besluit er geen aandacht aan te schenken; ik ben er op dat moment om iedereen die in de trein zit door te verwijzen naar het juiste treinstel. Het is niet heel druk en ik hoor van de reizigers die in de trein zitten dat het groepje overlast veroorzaakt. Voor de zekerheid vraag ik om assistentie op Amsterdam Centraal. Rustig vervolg ik mijn controleronde door het treinstel, waarbij ik diverse mensen naar het voorste treinstel kan verwijzen. Maar ik ontkom er niet aan; ruim voor Sloterdijk ben ik bij het achterste balkon. Één van de jongens staat in de coupé en geeft me een OV-Chipkaart met weekabonnement. Weliswaar niet ingecheckt, maar hij heeft een kaartje, dat is al heel wat. Als ik de drie personen die ik op het balkon kan zien om een kaartje vraag, doen ze natuurlijk net alsof ze me niet horen. Er is er een die zelfs beweert helemaal geen Nederlands te spreken, maar het Engels waarmee ik op zijn Engels reageer levert ook maar weinig op. Ze proberen de situatie te rekken in de hoop op Amsterdam Centraal te kunnen vluchten, maar daar staat Veiligheid&Service ze al op te wachten. Dan blijken er geen drie, maar vijf personen op het balkon te staan. Ze krijgen allemaal een kaartje. En wij een grote mond. Ik tref de meest bijdehante, die begint dat ik hem nooit gezien heb toen ik om de kaartjes vroeg. Maar hij heeft me dus wel gehoord, was mijn reactie. Daarop had hij geen weerwoord. Één van de jongens kan zich niet identificeren en krijgt een identiteitsfouillering. Tegen de tijd dat ik met mijn volgende trein vertrek, kan ik nog net zien dat de jongen nog altijd met de collega's van Veiligheid&Service op het perron staat. Dat zal nog wel even geduurd hebben. En dat allemaal om te voorkomen dat je een kaartje van 2,10 moet betalen. Wat een wereld...


Mikos, Hoofdconducteur
___________________________________________________________________________
Verhalen in Vanaf de Werkvloer komen onder andere uit de Besloten Personeelsdelen voor OV-personeelsleden. Wil je ook (eventueel anoniem) bijdragen aan Vanaf de Werkvloer? Vertel dan je verhaal in de Besloten Personeelsdelen. Voor toegang vragen we je om een kopie of scan van je personeelspas in te sturen. Reageren op de bijdrage kan in dit topic.
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 163
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Terug naar Vanaf de Werkvloer

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth