Column conducteur 2

Ervaringen van conducteurs, machinisten, buschauffeurs; Alle verhalen en bijdragen van OV-personeel bij elkaar.

Column conducteur 2

Berichtdoor OVE Redactie » Ma 05 Mei 2014 11:05

Column conducteur 2

Stel je voor: Je gaat op vakantie naar het buitenland en daar ga je reizen met het OV. Je gaat naar de kaartautomaat om daar een kaartje te kopen naar een dorpje drie kwartier verderop. Omdat je de taal niet machtig bent, heeft de vervoerder op de automaat ook een knop met een Engelse vlag gemaakt, zodat de automaat in het Engels alles weergeeft, nogal een wereldtaal, dus dat zou je moeten lukken. Zou je het dan voor elkaar krijgen om een kaartje met korting te kopen, terwijl je geen kortingskaart hebt? Ik kan het me niet voorstellen. De jongedame die ik in de Sprinter richting Utrecht tegenkwam mocht dan ook meteen op het eerste station na vertrek weer uitstappen om alsnog een kaartje zonder korting te kopen. En maar doen alsof ze me niet verstond.

Ik kom in Arnhem aan met de Intercity naar Nijmegen. Op mijn Railpocket heb ik al gezien dat de Intercity richting Den Bosch te laat is. Die trein stopt tussen Arnhem en Nijmegen op alle tussengelegen stations, maar wij niet. Onder bepaalde omstandigheden rijdt die trein dan non-stop tussen Arnhem en Nijmegen om de vertraging er uit te rijden, maar sinds daar heel veel ophef over is geweest in de media, is men daar wat terughoudender mee geworden. Mijn machinist stapt in en begint meteen te bellen met de treindienstleider met het verzoek om ons toch maar vooruit te sturen, anders boemelen we er tot aan Nijmegen maar wat achteraan. Maar voor de treindienstleider opneemt, krijgt de Intercity naar Den Bosch al een groen sein. Ietwat geïrriteerd over deze beslissing neemt de machinist het besluit toch goed op en vraagt er, op mijn verzoek, meteen achteraan of ze dan in Nijmegen de Sprinter richting Den Bosch willen tegenhouden. "Ze gaan het in de gaten houden." is het nietszeggende antwoord. We vertrekken en hobbelen inderdaad het hele eind achter de andere trein aan. Zodra we in Nijmegen over de Waalbrug rijden, kijk ik nog eens op mijn horloge. De aansluiting zal krap worden, dus pak ik mijn portofoon en neem contact op met de conductrice van de Sprinter naar Den Bosch. Ze meldt dat ze even zal wachten en dat geef ik door aan de reizigers via de omroep. Die rennen naar de Sprinter en kunnen allemaal mee. Iedereen blij.

Afbeelding

ProRail heeft onverwachts werkzaamheden ingelast tussen Tilburg en Oisterwijk. Met de Intercity naar Zwolle kom ik in Tilburg aan. De reizigers in mijn trein richting Eindhoven en verder adviseer ik om te blijven zitten en mee te reizen naar Den Bosch, dat scheelt ze een busrit en een extra overstap. De reizigers voor Oisterwijk verwijs ik wel naar de bus, reizigers voor Boxtel mogen ook via Den Bosch reizen. Onderweg naar Den Bosch kijk ik wat verder in de Railpocket en ik zie dat de reizigers de Intercity naar Eindhoven op één minuut gaan missen. De eerstvolgende gaat pas een half uur later, dus dat is wat lullig. Ik bel met de Bijsturing om te vragen of zij die overstap willen regelen. Het antwoord is wat inspiratieloos: Hij gaat het vragen, maar kan niks beloven. Tsja... Gelukkig zijn we iets te vroeg in Den Bosch en kan ik via de portofoon contact zoeken met de conducteur van de Intercity naar Eindhoven en hem vragen of hij nog even wil wachten. Dat belooft hij, dus kan ik de reizigers via de omroep vertellen dat als ze een beetje doorstappen ze een half uur kunnen besparen. Op het perron vliegt iedereen richting de trap om over te stappen. Je kunt je afvragen waarom dat niet gewoon altijd geregeld is in verstoorde situaties, maar een antwoord krijg je toch niet op die vraag. Dus stel ik hem maar niet. En ook in deze situatie is iedereen weer blij.

Ik tref drie jongens in de Intercity van Amersfoort richting Enkhuizen. Ze geven me alle drie een retour Amersfoort-Amsterdam met korting. Als ik vraag om de kortingskaart, krijg ik een persoonlijke OV-Chipkaart waar geen kortingsproduct op staat. De reactie van de jongen van wie de kaart is, is nogal lauw. "Oh, dat wist ik niet." Ik trek de kaartjes in en spreek met ze af dat ze dan voor de terugweg maar kaartjes zonder korting moeten kopen. Ik ben benieuwd of het op dat gebied beter wordt als er straks geen papieren kaartjes met korting meer te koop zijn.

Ik ben onderweg met de Sprinter tussen Deventer en Apeldoorn en daarbij kom ik drie jonge jongens tegen. Twee met een ingecheckte OV-Chipkaart, een met helemaal niks. Ik vraag hem zijn gegevens op te schrijven en zodra hij dat gedaan heeft, gaan bij mij de alarmbellen af. Ik heb het vermoeden dat dat wat hij heeft opgeschreven flauwekul is, dus ik controleer de gegevens telefonisch. De gegevens zijn inderdaad vals; er staat niemand in de database onder die naam. De jongen pakt het papier nog maar een keer aan en schrijft nu wel de juiste gegevens op. Als ik hem vraag waarom hij eerst valse gegevens opgeeft, reageert hij: "Tsja, ik was bang." "Dat snapt u toch wel?" vraagt een van zijn vriendjes. Nee, dat snap ik dus niet. "Jawel, u bent toch conducteur? Dan snapt u dat toch wel?" Onvoorstelbaar...

Mijn favoriete Spoordeelweken zijn ook weer begonnen! Huis aan huis in een groot gebied in Nederland worden weer Meereiskaartjes en Overgangskaartjes uitgedeeld. Niet geldig in combinatie met goedkope Dagkaarten én onderling ook niet te combineren. En dus had ik er maar 4 tegelijkertijd in de eerste klas zitten, waarvan er twee een goedkope Dagkaart van Albert Heijn hadden met elk een Overgangskaartje en dan ook nog voor de twee vriendinnen die meegingen elk een Meereiskaartje. Hoe driedubbelfout kun je het doen? Toen ik ze wees op de regels die gewoon achterop de kaartjes staan, werd het viertal nogal aanwezige dames wel heel erg stil. Het zullen weer moeilijke weken worden voor ons als conducteur...

Mikos, Hoofdconducteur
___________________________________________________________________________
Verhalen in Vanaf de Werkvloer komen onder andere uit de Besloten Personeelsdelen voor OV-personeelsleden. Wil je ook (eventueel anoniem) bijdragen aan Vanaf de Werkvloer? Vertel dan je verhaal in de Besloten Personeelsdelen. Voor toegang vragen we je om een kopie of scan van je personeelspas in te sturen. Reageren op de bijdrage kan in dit topic.
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 163
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Terug naar Vanaf de Werkvloer

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth